• Maggi74

Vad hjälper mot svamp i underlivet.......????

Jag undrar vad som hjälper mot svamp i underlivet....
    Har haft problem i snart 2 veckor och varit hos två olika läkare som båda har undersökt mig (och konstaterat att det ÄR svamp) samt skrivit ut olika typer av medicin. Har testat både canesten och pevaryl, samt fått utskrivet kapslar.........men ingenting verkar hjälpa!
    Den senare läkaren rekommenderade även att smörja med yoghurt, vilket jag har testat nu i två dagar (i kombination med canesten vaginaltablett), men jag är fortfarande lika irriterad och det gör fruktansvärt ont att gå på toaletten!

Är det någon som har några bra tips på vad som kan hjälpa/lindra???? Börjar bli ganska less på det.......

• Svar på tråden Vad hjälper mot svamp i underlivet.......????
  • Novah

Konstigt att inget hjälper.
    Du hade testat både kräm o "kapslar"?

• LillaÄrtan

Be att få utskrivet Diflucan... En vanlig tablett du sväljer och POFF efter en natt är allting väck! Helt underbart!
    Fast inte om du är gravid dock...

• Ananak

inte yougurt... utan filmjölk och sen kan du sitta i väldigt luftiga byor så det kommer in syre, alltså inga trosor... det finns en speciell sorts tablett man kan få av läkaren som tar bort allt på studs, tror det är den som LillaÄrtan menar....

• Ananak

funderade på en sak... om du köper pevaryl med vagianalitorer( eller hur sjutton man säger) tillsammans med salva och behandlar allt på en o samma gång.. har du testat det? det har funkat på mig iaf när jag haft herr svamp på besök

• Fille Fjonkan

Lufta, lufta, lufta och tvätta inte "i onödan". Använd inte tvål. Använd bara bomullstrosor och helst luftiga kläder. Jag har också hört att man ska undvika mycket sötsaker.

Jag tror Canesten salva är mer effektiv än yoghurt att använda i kombination med vagitatorerna.

Äter du p-piller? Jag blev inte av med mina besvär förrän jag slutade äta p-piller.

Det kan också vara en bra idé att behandla din partner med salva i 3 dagar. Män kan ha svamp utan att besväras av det och "smitta" dig igen.

• tinanilsson

Testa att smörja in med mandelolja samt med talk.... funkar på mig

• Maggi74

Tack så mycket för era råd!!!!
    Det var Diflucan som jag tog i förregår och jag har fortfarande kvar besvären. Har i kombination med Diflucan fått utskrivet 3 st Canesten Vagitorium som jag skulle ta på kvällen innan jag lägger mig (1 per natt). Jag har den sista kvar till inatt, men borde jag inte känna en STOR skillnad redan nu?????

Förra veckan så fick jag utskrivet något som heter Sporanox (4 st kapslar) som man skulle ta, då skulle det delas upp på så sätt att man först tog 2 st på förmiddagen och 12 timmar senare skulle man ta ytterligare två........ Givetvis kombinerades det med salva som skulle behandla utifrån, medan kapslarna jobbade innifrån........ Men dagarna gick och det kändes inte alls bättre.

Läkaren i förregår sa att jag kunde "smeta på" naturell yoghurt....... Jag frågade tillochmed om det gick bra med turkisk yoghurt, för det hade jag hemma och hon sa att det inte var några problem, bara det inte var frukt-yoghurt!

Blir det inte bättre så får jag uppsöka läkare igen på måndag........men det kostar ju mig en liten förmögenhet att aldrig bli av med besvären! Måste hela tiden köpa nya mediciner......
    Och att ha "mys i sänghalmen", det vet jag snart inte vad det är för något........ .

• UBJ

Jag har också svamp-problem... Det är inte kul alls . När jag var gravid hade jag svamp hur många gånger som helst.

Senast jag fick svamp testade jag pevaryl-vagiatorer som vanligt, men det gav ingen effekt. Diflucan hjälpte inte heller... Köpte då en intimkräm som heter Nova TTO på hälskosten och blev bra! Köpte också vagiatorer av samma sort, men har inte behövt använda dem.

Nu vet jag ju inte om det bara var rent flax att jag blev bra, men jag hoppas ha funnit en lösning. Om inte annat svalkar krämen jätteskönt när man har klåda.

• UBJ

Måste tillägga att jag testat det mesta: lufta, inte tvätta med tvål, tvätta med intimolja, slutade med p-piller och det blev etter värre...

• NovaLi

För mycket socker kan ge svampinfektioner har jag hört

Svar på tråden Vad hjälper mot svamp i underlivet.......????