• Maggi74

Vad hjälper mot svamp i underlivet.......????

Jag undrar vad som hjälper mot svamp i underlivet....
    Har haft problem i snart 2 veckor och varit hos två olika läkare som båda har undersökt mig (och konstaterat att det ÄR svamp) samt skrivit ut olika typer av medicin. Har testat både canesten och pevaryl, samt fått utskrivet kapslar.........men ingenting verkar hjälpa!
    Den senare läkaren rekommenderade även att smörja med yoghurt, vilket jag har testat nu i två dagar (i kombination med canesten vaginaltablett), men jag är fortfarande lika irriterad och det gör fruktansvärt ont att gå på toaletten!

Är det någon som har några bra tips på vad som kan hjälpa/lindra???? Börjar bli ganska less på det.......

• Svar på tråden Vad hjälper mot svamp i underlivet.......????
  • solrosen83

Här i Finland finns det ett läkemedel som heter Gynophilos som är en vaginaltablett som innehåller bl.a mjölksyrebakterier (?) som skall hjälpa till att återställa ph-värdet i underlivet. Kanske det finns i Sverige också eller så någon motsvarighet? Jag testade dem och det hjälpte faktiskt, åtminstone mot svedan...

• UBJ

solrosen83: Här finns ngt som heter Lactal på Apoteket. Det är en kräm som man trycker upp där nere . Kan lindra och förebygga (det är ju bra) och kan användas hur mycket som helst. Botar dock inte... Tro mig, har testat.

Har annars hört fler som haft framgång med hjälp av mjölksyrebakterier, även i tablettform.

• Maggi74

UBJ: Tack för tipset om Nova TTO.......skönt att höra att det kan finnas NÅGOT som kanske fungerar, eftersom du också verkar ha problem med att bli av med svamp....... Ska åka till en hälsokost affär imorgon. Har hört talas om att man kan köpa en typ extrakt från grapefruktskärnor i hälsokostbutiker som ska vara väldigt bra för att FÖREBYGGA svamp....... Det borde man kanske ta när man blivit av med detta h-lvete, så att man kan slippa det i framtiden!

Vet bara att jag håller på att bli tokig av att gå runt så här i snart 2 veckor!!!!

Tack alla ni som kommit med goda råd och förslag........ni är räddare i nöden.....

• UBJ

Maggi74: Hoppas jag varit till ngn hjälp och att vi båda slipper svamph-vetet för all framtid!

• lata kocken Johanna

glöm inte att behandla gubben oxå... (precis som fillewegler skriver)

hade jätteproblem med svamp - blev av med det och sen kom det tillbaka igen...

då sa en kompis som läser till läkare att vi skulle smörja in maken med salvan oxå...

• Nika75

Det där med socker stämmer verkligen. Dra ner på sockerkonsumtionen! Och så ytterligare ett "husmorstips" som funkar för mig (min kompis fick tipset av sin bm): Smörj med jordnötsolja. Det finns kliniskt ren jordnötsolja på apoteket. Ta lite på fingret och smörj in- och utsidan efter tvätt ca 2ggr iveckan, oavsett om du har besvär eller ej. Man ska inte smörja varje dag (för mycket olja är inte bra). Vet inte om det beror på oljan eller vad, men jag har inte haft svamp en enda gång på ett år sedan jag började. Och då smörjer jag väldigt sällan numera eftersom min pojkvän är allergisk mot jordnötter.

• crescendo

Min nästan kroniska svamp försvann när jag slutade med p-piller, så sluta är ju att rekommendera om du äter det eller använder något annat hormonellt p-medel.

• Björkeli

Hej.

Instämmer med övriga här i tråden. O vill åven slå ett slag för att du aldrig mer använder trosor. Även på dagarna! Ja det fungerar, nej det är inte äckligt.

Har haft mkt problem o det har blivit avsevärt mkt mkt mkt bättre sen jag slutade använda trosor!

• UBJ

Estimable: för mig var det precis tvärtom, har aldrig haft så mkt svamp som sedan jag slutade med p-piller...

• crescendo

UBJ - Trist. Men det måste väl ändå vara undantag? Tror de flesta som fått problem med svamp i samband med p-pillerknaprande upplever att slemhinnorna inte blir lika torra längre och att svampproblemen blir mindre vid p-pillerstopp. Tror absolut det kan vara värt ett försök att sluta i alla fall.

• bambigirl

Björkeli: Men om man har jeans på sig måste det väl vara lika illa med som utan trosor? Och då har jag hellre trosor. Med kjol kan jag förstå ideen med det.

• sötäpplet

Har också haft mkt svamp. Testa med att inte äta socker.

Jag har kört pevaryl, den sorten med vaginatorer och kräm. Smörj även in din pojkvän. Svamp smittar, och killen kan återsmitta dig om och om igen, utan att känna av symptomen, som du gör.

• Maggi74

Jag kan börja med att säga att jag och sambon har inte haft sex sen jag började få besvären, så jag tror inte att han har fått det, men givetvis så får vi kolla!

Jag äter inga preventivmedel, då vi försöker bli gravida........tänker då på Estimable som sa att man då skulle sluta med p-piller eller vad man nu använder. Men tack för tipset iallafall!!!!!

Ska iallafall ta min sista vagitorium ikväll, men ännu så har jag tyvärr besvären kvar.....det är en förbannat envis svamp som jag fått tag på......!!!!!

Har bestämt mig för att åka till hälsokostaffären imorgon och prata med dem, så får vi väl se........ Har ju som sagt varit hos två olika läkare, utan något resultat, då måste man testa något annat!!!!

• Björkeli

Bambigirl: Nä det blir det ju inte. Trosa och Jeans är ju mer instängt än bara ett par jenas. O om man vill ha tajta byxor ska det användas sparsamt, t ex när man går iväg hemifrån, men sen så fort man är hemma ska luftigare byxor på.

• Novah

Är de svampinfektion du har då Maggi74? Har du lämnat prover o gjort undersökning??
    Gyn kan nämnligen kolla så att de är just svamp o om de är borta helt efter en behandling.

• Björkeli

Jag funderar lite på om du verkligen ska kombinera alla dessa mediciner? Har läkarna sagt ok till det?

O om du ska använda hälskost så kolla upp noga om du kan kombinera detta med dina andra mediciner du tagit mot svampen.

Hoppas verkligen att den sista vagitoren hjälper dig nu!

• guli

Har själv haft svamp och lider verkligen med dig! Men det är viktigt att veta vad det är för svamp 'art' man har drabbats av. Vissa svampsorter är immuna mot vissa läkemedel. Gick själv till kvinnokliniken och fick först en sort som inte hjälpte för mig. Kom tillbaka och då fick jag något annat.. osv tills jag för fjärde gången fick borsyrelösning som skulle med spruta och kateter sprutas in i underlivet varje kväll i tre månader! Jag höll på att förgås då jag hörde det! Så kolla upp det på gyn eller en kvinnoklinik, det finns som sagt olika svampsorter.
    Lycka till.

• Maggi74

Nova: Ja, det är svampinfektion som jag har. Båda läkarna (en på KK samt en på Vårdcentral) undersökte mig och konstaterade att det var svamp.

Björkeli: Båda läkarna fick reda på vilka medel jag provat och vilka mediciner jag fått utskrivna och använt. Men jag håller med om att det har ju blivit en hel del olika preparat, men man lyssnar ju på vad läkarna säger.......

Har äntligen börjat känna att irritationerna avtagit lite, det känns bättre och bättre för varje dag nu!!!!

Tack så mycket allihop för era goda råd och omtankar!!!

Svar på tråden Vad hjälper mot svamp i underlivet.......????