• Sencha

Hur är det möjligt att vår dotter har skrattgropar?

Var läste du att det är dominant?

0401 & 0807
  • Sencha
    Elsie76 skrev 2009-03-12 10:35:33 följande:
    Nån i släkten kanske? Ett drag som brutit igenom ert eget led?
    Ja, fast om det är dominant så syns det i varje led.
    0401 & 0807
  • Sencha

Och när jag googlade så hittade jag på första stället jag gick in även infon om att ögonfärg är klassisk enkel nedärvning, med bara ett anlag inblandat. Vilket inte är sant. Så kanske är de dominanta enkelt nedärvda skrattgroparna också en genetikmyt?

0401 & 0807
  • Sencha
    Miss Maya skrev 2009-03-12 10:47:12 följande:
    Tack för länken! Jag TROR inte jag någonsin haft skrattgropar. Min mamma frågade igår varifrån hon fått skrattgroparna, när hon såg en bild på henne där hon skrattar. Och sambon säger att han aldrig haft skrattgropar och hans mamma har också nämnt dotterns skrattgropar. Måste ha fått med mig fel barn hem från BB då. Att människor i övrigt säger att hon är en kopia av mig får jag väl motivera med att människor ser vad de vill se.
    Jag tror alldeles säkert att ungen är er Snarast har ni väl träffat på något som inte genetiken förklarat - än. Eller så är hon bara en mutant
    0401 & 0807
  • Sencha
    vampyria2 skrev 2009-03-12 10:53:17 följande:
    KAn ju vara nån långt bak i släckten som har det. Var ett par på Operah för några år sedan, de fick ett barn som var helt vit och såg vit ut, fast att föräldrarna var svarta. De hade tagit DNA test så de viste att föräldrarna var rätt. Sen så hade de släckt forskat och fått reda på att de hade en vit pappa till nån gammal släkting och helt plötsligt så hade denes gener slagit igenom Sen har jag för mig att skrattgroppar är ett nerv fel eller om det var en sena som ligger fel och det kan ju hända vem som helst
    Fast som sagt var, om det handlar om en dominant gen, så kan det inte "hoppa över" generationer. Det är bara recessiva gener som kan.
    0401 & 0807
Svar på tråden Hur är det möjligt att vår dotter har skrattgropar?