• mandelblomma

ni som ger era tonåringar barnbidraget

om de behöver låna för att pengarna tagit slut, går ni med på det då?
    Dottern ( snart 16 år) kom i går för att låna 3-400kr till en ny mobil då hennes gått sönder o hon bara ska köpa en ny billig o hon MÅSTE ha en nu...jag var världens taskigaste mamma o sa nix pix...mina pengar tar också slut o nu är de slut :)
    Dagenefter så kom hon o ville låna 200kr till frissan, hon ficks såklart samma svar och egentligen inte för att jag inte har pengar utan för att jag tror jag gör henne en björntjänst att vänja sig att man alltid kan låna snabba pengar om man gjort slut på de man har...i synnerhet dottern som aktivt valt att inte köpa en ny mobil när bb kom i februari utan hon valde att gå till frissan för 600kr och sen köpa kläder...
    Hade hon varit mer "skötsam" med sin ekonomi hade jag visst kunna i undantags fall hjälpt henne som nu med mobil, men det känns inte som en bra ide nu.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden ni som ger era tonåringar barnbidraget
  • Rix

Om min lön tar slut så kan jag inte heller handla mer. Lika bra dom lär sig den hårda vägen.

Är ganska säker på att du hjälpt henne om det varit nåt riktigt viktigt.

Vi har 3 tonåringar och 4 mindre och kan inte sticka till dom pengar när dom slösat upp sina.

• Jammeh

Jag har precis slutat få barn/studiebidrag. Mina föräldrar har alltid varit superhårda. Nu när jag har man och barn är jag otroligt tacksam till det. Iof så försvinner studiebidraget illa kvickt nu när man har familj, jag klipper inte håret hos frissan längre det får vänner jag litar på göra (är superrädd om håret) Nya kläder kan jag bara glömma och jag tror helt ärligt att jag fixar det här livet tack vare att mina föräldrar varit så hårda.

Har massor med vänner som får pengar stup i kvarten av sina föräldrar och de fixar inte ett vuxenliv.

Så keep on supermum det är inte alla som kan säga NEJ så var stolt. Ordet Nej visar att du bryr sig!

Hon kommer antagligen tacka dig någon gång framöver. Om inte annat kan du tacka dig själv när hon blir vuxen och håller koll på sin ekonomi ;)

• Emekal
    mandelblomma skrev 2009-03-13 17:36:58 följande:
    om de behöver låna för att pengarna tagit slut, går ni med på det då?Dottern ( snart 16 år) kom i går för att låna 3-400kr till en ny mobil då hennes gått sönder o hon bara ska köpa en ny billig o hon MÅSTE ha en nu...jag var världens taskigaste mamma o sa nix pix...mina pengar tar också slut o nu är de slut :)Dagenefter så kom hon o ville låna 200kr till frissan, hon ficks såklart samma svar och egentligen inte för att jag inte har pengar utan för att jag tror jag gör henne en björntjänst att vänja sig att man alltid kan låna snabba pengar om man gjort slut på de man har...i synnerhet dottern som aktivt valt att inte köpa en ny mobil när bb kom i februari utan hon valde att gå till frissan för 600kr och sen köpa kläder...Hade hon varit mer "skötsam" med sin ekonomi hade jag visst kunna i undantags fall hjälpt henne som nu med mobil, men det känns inte som en bra ide nu.Hur gör ni andra?
    Tycker det är det enda rätta du gör mot henne! Jag har aldrig fått lånat pengar av mina föräldrar, jag är 19 nu och är så himla glad för att dom inte mjuknat när jag haft det svårt.
    Jag har lärt mig att hushålla med pengarna och det har gått väldigt bra.
    Kan dra jämförelsen att jag har en syster som är 33 år, har tre barn och lever bara på soc-bidrag och på mina föräldrar. Behöver jag nämna att mina föräldrar är stolta över mig
    Jag har inga barn men har räkningar på mobil och avbetalning på dator.
    Vet att det är tufft att ha en låg inkomst men man lär sig bara föräldrarna lyckas stå emot tjat!
  • Tovas Mamma

tycker du gör helt rätt, stå på dig!

• Puls

Nej, hon skulle inte få mer pengar.
    Jag vill inte att hon ska lära sig att konsumera på kredit.
    Dessutom ska hon spara minst 300 kronor av barnbidraget, jag tycker det är viktigt att hon lär sig att lägga undan till en buffert.

Så, ja, du gör helt rätt.

• LykkeLee

Jag är en mesig mamma som ger mina barn pengar utöver de 600:- dom får.. det kanske är fel.. men jag har alltid fått extrapengar och så av mina föräldrar när jag bodde hemma och jag har inga som helst problem att klara min ekonomi på egen hand nu. Jag har inga skulder till mina föräldrar och det enda lån jag har är på bostaden.

• abnocto

Håller med om att man inte alltid ska låna ut pengar men jag kan nog inte säga att jag lånar ut pengar till min dotter utan ibland får hon mer då studiebidraget ej räckt. Visst, de ska inte handla upp allt direkt utan hushålla med pengarna som ändå ska räcka till ganska mycket. Mobil skulle jag nog bidra med för det vill jag att min tonåring har om den gått sönder, såvida jag inte hade en gammal att låna ut. Och jag tycker att min dotter ska ha råd att klippa sig ibland men hon måste tänka efter så att hon kan planera pengar för klippning. Har hon inte gått ¨på ett halvår och håret ser slitet ut och jag inte sett att hon slösat med studiebidraget hade jag bistått med lite extra pengar till det. Men inte i början i månaden, utan i slutet då jag sett vad hon köpt för pengarna innan.
    Och lär man dem bara att hushålla med pengar och förstå dess innebär tror inte jag att man måste vara stenhård, om man har råd att ge lite extra ibland. Det är ju inte så att alla som får mer pengar hemma är misslyckade ekonomiskt när de blir äldre.

• LykkeLee

Känner att jag måste förtydliga mig lite.. alltså det är inte varje månad dom får extra utöver barnbidraget utan det är ibland.. Sonen lånar väldigt sällan och han är betydligt mer sparsam än dottern, men hon hushåller ändå rätt bra med pengarna tycker jag..

• pumila

Här har det berott på vilket av barnen det gällt. En är extremt ekonomisk och honom skulle jag glatt lånat ut. En får inte låna , hon lämnar inte tillbaka fast hon får, om vi har något, jobba ihop lite pengar då och då. T ex städa hela huset.

• mackeluring

Min dotter blåste barnbidraget/studiebidraget på några dagar.

Sonen sparar hela. Nästan. Betalar bio odyl själv.

Dottern sur och elak för att jag inte gav henne mer pengar.

• Angeeliina

Keep going!
    Du gör precis rätt!!!
    Jag resonerar som så att så länge de bor hemma så har de ett "sk. skyddsnät" ändå i form av att det finns mat att äta och toapapper att torka sig med typ.
    Att få en smärre chock när lönen tar slut när man flyttat hemifrån har jag flera exempel på, då börjar de låna av oss kompisar som hade pengar kvar.
    För de måste ju äta...
    Att få lov att vänta en eller två veckor på att klippa håret eller köpa en ny mobil har ingen dött av. Dessutom kan de fråga runt om någon har en gammal modell liggandes någonstans (vilket är mycket troligt), de behöver knappast en ny på studds.
    Undra också hur många ungdomar som vet hur länge VI vuxna får jobba för att få 600 kronor i handen...har de någonsin tänkt på det?

• fryxan
    mandelblomma skrev 2009-03-13 17:36:58 följande:
    om de behöver låna för att pengarna tagit slut, går ni med på det då?Dottern ( snart 16 år) kom i går för att låna 3-400kr till en ny mobil då hennes gått sönder o hon bara ska köpa en ny billig o hon MÅSTE ha en nu...jag var världens taskigaste mamma o sa nix pix...mina pengar tar också slut o nu är de slut :)Dagenefter så kom hon o ville låna 200kr till frissan, hon ficks såklart samma svar och egentligen inte för att jag inte har pengar utan för att jag tror jag gör henne en björntjänst att vänja sig att man alltid kan låna snabba pengar om man gjort slut på de man har...i synnerhet dottern som aktivt valt att inte köpa en ny mobil när bb kom i februari utan hon valde att gå till frissan för 600kr och sen köpa kläder...Hade hon varit mer "skötsam" med sin ekonomi hade jag visst kunna i undantags fall hjälpt henne som nu med mobil, men det känns inte som en bra ide nu.Hur gör ni andra?
    vi började mjukt med iden att ge hela barnbidraget.
    satte upp regler för hur mkt det skulle inkludera. punkt
    sonen backade o sen bestämde vi att 200 till underkläder, t-shirts samt att 200 som innan till övrigt/nöjen.samt spara.

det var en lång väg innan hela barnbidraget gavs ut o många disskussioner.
    efter ett tag så funkade det, man måste ju göra små misstag innan man lär sig oxå.!
    eller hur!
    inga pengar lånades ut utan många vändor av disskussion o hårda återbet, samma mån, allt tillbaka. eller inget låna.
    tycker du gör rätt!

björntjänst funkar ej i längden, oavsett hur de bönar o ber.
  • Post partum

Jag skulle tycka att det var okej att låna ut, MEN då skulle vi isf komma överens om när och hur det ska betalas tillbaka. Är det ett lån så är det inte till skänks- så i så fall innebär det ju mindre pengar nästa månad. Och absolut inga fler lån innan skulden var betald!!

• Maskot

Jag tycker på ett sätt att du gör rätt som sätter stopp för utlånandet eftersom det inte verkar vara genomtänkta inköp och att det skiftar från dag till dag vad pengarna ska gå till.
    När man har fått in rätt rutiner och tänk runt studiebidraget och hur det skall räcka tror jag det är lättare att göra ett undantag någon gång ibland om det behöver lånas någon dag före utbetalning. Det ska ju inte missbrukas och sättas i system.

Hos oss har sonen säkert lånat vid något tillfälle- men jag kommer inte ens ihåg när det var, inget som är återkommande iallafall.

Se bara upp med att hon inte lånar av kompisar och på så sätt "skuldsätter" sig istället. Det är inte så ovanligt.

• kaji78

skulle aldrig falla mig in att låna ut eller ge mer om fickpengarna tar slut innan månaden är slut.

allt de verkligen behöver tillhandahålls på hemmaplan men att vara utan mobil eller vänta med att besöka frissan tills man har råd anser jag bara vara nyttigt.

båda mina stora har fått BB från hösten de börjat sjuan och det har fungerat förhållandevis bra, vissa månader har det gnällts en del men de har lärt sig ta ekonomiskt ansvar.

• abnocto

Det där med pengar är svårt, mycket svårt. Jag tycker att jag har varit hård då det gällt pengar men stuckit till lite extra då det knipigt. Hon, 16 år, har dock inte tyckt att det räcker för hon vill "leva" o gå ut o fika o äta vilket inget studiebidrag i världen räcker till. För att ha råd med sin extravagans har hon nu två jobb, ett på ett kondis och ett i en affär så hon jobbar ca 20h/veckan och däremellan sliter hon i skolan. Så risken är att hon knäcker sig själv med allt hon tar på sig och då är frågan hur man ska bete sig. Ska man förbjuda henne att jobba? Ska man ge lite extra pengar så hon har råd att fika utan att slita ut sig? Har jag uppfostrat fel som gör att hon vill "leva" och ha dyra vanor (då ska ni veta att vi nästan aldrig ätit ute eller fikat ute)? Man undrar, men jag kan ändå inte beundra henne för hennes initiativförmåga att skaffa jobb och klara allt så bra

• AnnaVi

Hej!

Jag gör som du...numera. det tog tid innan vi blev så duktiga att vara tuffa nog. Men vi har inte varit det länge! det lyser igenom att vi varit slappa med att ge extra pengar. Jag tycker du gör rätt. Dumt annars eftersom jag skälv gör så!! Hihi.

Svar på tråden ni som ger era tonåringar barnbidraget