Inlägg från: rasajj |Visa alla inlägg
  • rasajj

Katten lider, HJÄLP!!!!

Har ni ens testat att ge vatska intrevenost? Det gors iallafall har hos var veterinar vid uttorkning. Vatska ges under huden pa ryggen. Eller ev. genom kanyl i tassen.

Du kan lara dig att ge vatskan i ryggen pa katten och gora det hemma. Hor efter med veterinaren.

http://www.vetmed.wsu.edu/ClientED/cat_fluids.aspx

http://www.fabcats.org/owners/kidney/subcutaneous/info.html

Katten kan leva ett gott liv fortfarande, med lite hjalp.

Global Warming is Caused by the Sun
  • rasajj
    Queen70 skrev 2009-03-14 02:23:20 följande:
    FYYYY...kollade länkarna och kan inte begripa hur man ens kan komma på tanken...hemskt....Finns det såna egomänniskor....blääääää.......
    Varfor ar det hemskt? Och ego? Det ar val jattebra att man kan hjalpa katten ma battre? Tycker jag iallafall! Skulle absolut valja att ge min katt SQ fluids om den behovde det!
  • rasajj
    Joleen skrev 2009-03-14 15:06:47 följande:
    Tack för fina inlägg!Saken är väl just den att vi inte VET om och hur den lider...det uppdagades först i dagarna att han vinglade....DÅ blev det till veterinär.Självklart är kattens bästa viktigast! Balansgången där är svår och frågorna många så klart....vi har väl hoppats in i det sista...hoppats på att han kan bli sig själv igen. Vi VILL att han ska må bättre. Hur vet man när det är kört?? Vi tyckte det var väldigt snabbt vet. konstaterade att det var avlivningsdags......vi blev helt chockade. Katten har ju varit trött men ändå någorlunda gosig med god aptit fram tills nu.....USCH!!!!! *gråter*
    Just darfor undrar jag over aterfukting av katten. Vara veterinarer skulle inte skicka hem en svart uttorkad katt med bara maten. (jag jobbar pa vet. klinik)

Utan skulle minst ge vatska under huden, vilket INTE ar plagsamt for katten alls. Ar katten valdigt uttorkad sa skulle den fatt stanna over natten med vatska kontinuerligt. Sedan diskuteras da aterfukting i hemmet eller om klienten vill ta katten till veterinaren nan/nagra ganger i veckan.

Forstar inte varfor sa manga i traden anser att detta ar plagsamt, kanske for att de aldrig sett det goras? Manga katter marker inte ens av det.

Avlivning kan vara pa sin plats, men det ar inte sjalvklart. Och det behover inte vara forsta tanken.

Hur ni an gor, sa hoppas jag att ni far ro over ert beslut.
  • rasajj
    Sjuan skrev 2009-03-14 16:27:40 följande:
    Det är inte tillåtet i Sverige för djurägare att själva ge sin katt vätska subkutant. Man måste ha särskild utbildning. Jag antar att du jobbar i USA (?) där jag vet att detta är vanligt. Där har man också enligt min syn en lite annan inställning till hur länge man låter ett djur leva med en obotlig sjukdom. Är katten så dålig att den kontinuerligt behöver vätskas upp med dropp anser jag att den inte har ett vettigt liv. Kattens bästa är kanske inte att leva så länge det bara går? /veterinär
    Ok, verkar markligt att vagra lata djuragaren sjalv lara sig att behandla. Men om lagen sager sa, sa ar det ju inte mycket att gora. jag hoppas TS kommer till ro med att lata katten somna in.
  • rasajj
    Diva skrev 2009-03-14 16:52:27 följande:
    Det är för att undvika onödigt lidande. Djurägare är inte så bra på att bedömma när dte inte är läge längre att behandla och när det är dags att ge upp. Man kan ställa till mer skada än nytta också.
    Fast det kan nog undvikas anda med hjalp av veterinaren. Om veterinaren anser att klienten inte klarar av det sa rekomenderar man istallet att djuret kommer in for behandling.

TS, jag hoppas du finner ro med beslutet att lata din kisse ga.
Svar på tråden Katten lider, HJÄLP!!!!