• Joleen

Katten lider, HJÄLP!!!!

Hjälp, snabb hjälp!!!

Kissen är 17 år och veterinären sa att han var kraftigt uttorkad och har njurproblem! Han har varit extremt trött på senaste och sista dagarna tappat balansen... Han har även fått sår i munnen pga njurproblemen, sa läkaren!

Detta fick vi veta igår, och vi tänkte att vi vill ge han en chans att repa sig....vi fick specialkost att ge han, som är bra för njurarna!

Vad kan vi mer göra??? Kan han piggna till?

Någon som varit med om uttorkning och njurproblem?? Vi märkte inget innan, detta gick så snabbt....

Vill bara att han ska må bra igen!!

• Svar på tråden Katten lider, HJÄLP!!!!
  • mion
    Joleen skrev 2009-03-13 23:30:27 följande:
    Hjälp, snabb hjälp!!!Kissen är 17 år och veterinären sa att han var kraftigt uttorkad och har njurproblem! Han har varit extremt trött på senaste och sista dagarna tappat balansen... Han har även fått sår i munnen pga njurproblemen, sa läkaren!Detta fick vi veta igår, och vi tänkte att vi vill ge han en chans att repa sig....vi fick specialkost att ge han, som är bra för njurarna!Vad kan vi mer göra??? Kan han piggna till? Någon som varit med om uttorkning och njurproblem?? Vi märkte inget innan, detta gick så snabbt....Vill bara att han ska må bra igen!!
    Vännen om katten lider så kanske det är bäst att låta den somna in... så tråkigt men missen inte mår bra o njurarna inte fungerar o den är trött, du borde nog låta den somna in o få slippa smärtan...
  • Joleen

Ja, vet. tyckte det! Men våra tårar bara vällde fram och det knöt sig i magen....vår älskade vän...och familjemedlem!! SÅÅÅ hemskt! Tanken är sååå hemsk.... Jag vill bara att han alltid ska finnas....

• Queen70

båda mina katter dog av njurproblem när de var 12 år gamla och det är ingen trevlig död om det går för långt som när den första dog. Eftersom kroppen inte kan rena urinet ordentligt blir de till slut urinförgiftade och vinglar och ramlar omkull och mår illa. Den andra tog jag bort tidigare när symptomen började visa sig. Det är barmhärtigast. De blir tillfälligt mycket bättre om de får dropp eftersom blodet då får in ren vätska istället för den urinförgiftade, men effekten består bara några dagar innan de blir försämrare igen. Om du upplever att kissen lider, så skulle jag ta bort henne om jag var som du hur ont det än gör.

• gaffsan

Ja ni älskar er katt, låt Kissen somna in nu. Man får inte vara egoistisk. Kram ,
    låt er katt slippa plågor mer .Kram

• rasajj

Har ni ens testat att ge vatska intrevenost? Det gors iallafall har hos var veterinar vid uttorkning. Vatska ges under huden pa ryggen. Eller ev. genom kanyl i tassen.

Du kan lara dig att ge vatskan i ryggen pa katten och gora det hemma. Hor efter med veterinaren.

http://www.vetmed.wsu.edu/ClientED/cat_fluids.aspx

http://www.fabcats.org/owners/kidney/subcutaneous/info.html

Katten kan leva ett gott liv fortfarande, med lite hjalp.

Global Warming is Caused by the Sun
  • Queen70

Katten är 17 år. Att behöva leva sina sista dagar med kanyler i tassarna och att bli stucken utan att kunna förstå varför matte plötsligt är elak mot den vore höjden av egoism.

rasajj skrev 2009-03-14 02:14:37 följande:
    Har ni ens testat att ge vatska intrevenost? Det gors iallafall har hos var veterinar vid uttorkning. Vatska ges under huden pa ryggen. Eller ev. genom kanyl i tassen. Du kan lara dig att ge vatskan i ryggen pa katten och gora det hemma. Hor efter med veterinaren. www.vetmed.wsu.edu/ClientED/cat_fluids.aspxwww.fabcats.org/owners/kidney/subcutaneous/in...Katten kan leva ett gott liv fortfarande, med lite hjalp.
  • Queen70

FYYYY...kollade länkarna och kan inte begripa hur man ens kan komma på tanken...hemskt....Finns det såna egomänniskor....blääääää.......

• Kaxelsson
    Förstår att det kan vara jobbigt, men se till kattens bästa
    och låt honom sluta plågas.
    För det måste säkerligen kännas jobbigt och göra ont om han är så sjuk.
    Mitt råd är nog att boka tid för avlivning hos veterinären och låta hans sista tid få
    vara "någorlund" bra, än att vänta och låta det bli värre.

Lycka till !
    ☆° ★ Axel ★ °☆ - En lycka för stor att förklara . »-(¯`v´¯)--> ★ °☆
  • P i x i e

Jag har en katt med njursjukdom som är 15.
    Katten kan leva ett bra tag efter konstaterad njursjukdom, men tyvärr låter det som din katt kommit långt i sjukdomen eller drabats av akut njursvikt.
    Njurdiet är den enda behandlingen (förutom då i akuta fall uppvätskning) och katter som inte är så sjuka kan leva upp till ett år och må bra med hjälp av nmjurkost och då enbart det, man får inte ge katten annan mat.

Vi står själva inför ett svårt beslut snart, fick veta för va 4 månader sedan att vår älskade katt är sjuk och efter att hon fårr ny mat så måde hon mycket bättre, men nu har hon tappat en del vikt och vi märker att hon nog inte orkar allt för långt till.

Men som vår vetrinär sa, när katten inte längre är katt utan mest sover och lider då är det dags att låta katten somna *uch, nu gråter jag*

Men det är ett hemskt beslut, men ta ett ordentligt farväl, mys massor, ta kort och när ni känner att ni är redo så ring vetrinären, känns det bra så kommer vissa vetrinärer hem till er och låter katten somna in hemma hos er...

Lycka till!

and then I told myself - of course I deserve it!
  • rasajj
    Queen70 skrev 2009-03-14 02:23:20 följande:
    FYYYY...kollade länkarna och kan inte begripa hur man ens kan komma på tanken...hemskt....Finns det såna egomänniskor....blääääää.......
    Varfor ar det hemskt? Och ego? Det ar val jattebra att man kan hjalpa katten ma battre? Tycker jag iallafall! Skulle absolut valja att ge min katt SQ fluids om den behovde det!
    Global Warming is Caused by the Sun
Svar på tråden Katten lider, HJÄLP!!!!