Njursvikt är en vanlig dödsorsak hos äldre katter. Symptomen visar sig först när endast 25% eller mindre av njurkapaciteten finns kvar och dâ är de oftast för sent att göra nâgot. Det man ev kan se tidigare är att katten dricker mycket och kissar mycket. När de börjar kräkas, vingla osv. sâ är det nástan alltid försent om det inte är akut njursvikt det rör sig om(typ hastig sjukdom eller förgiftning) Vet inte om man kan förbygga mer än god kost, njurkapaciteteten ser man ju först med ett blodprov.
Din katt var 17 âr sâ jag tror att den helt enkelt drabbades av âlderdom. Kan inte tänka mig att du kunde gjort sâ mycket mer för honom än ni gjorde. Min kisse var bara 4 âr och visst skuldbelägager jag mig men tror att han hade en medfödd sjukdom dâ njurarna även var förstorade och "knöliga" enligt veterinären. Skuld känner man oavsett och det gâr inte en dag dâ jag inte önskar att detta aldrig hänt, att jag upptäckt det tidigare och att han fortfarande varit här hos oss. Han hade ju massor av âr kvar att leva men nu är det som det är. För vissa är livet lângt och andra kort. Ge dig tid att sörja, om nâgra veckor känns det "lättare" och du kan se pâ detta mer sakligt, att han faktiskt var gammal och ni inte kunde gjort mer. Han hade säkert ett lyckligt och bra liv med er och det är de ni fâr bära med er i framtiden.