Inlägg från: Queen70 |Visa alla inlägg
  • Queen70

Katten lider, HJÄLP!!!!

båda mina katter dog av njurproblem när de var 12 år gamla och det är ingen trevlig död om det går för långt som när den första dog. Eftersom kroppen inte kan rena urinet ordentligt blir de till slut urinförgiftade och vinglar och ramlar omkull och mår illa. Den andra tog jag bort tidigare när symptomen började visa sig. Det är barmhärtigast. De blir tillfälligt mycket bättre om de får dropp eftersom blodet då får in ren vätska istället för den urinförgiftade, men effekten består bara några dagar innan de blir försämrare igen. Om du upplever att kissen lider, så skulle jag ta bort henne om jag var som du hur ont det än gör.

• Queen70

Katten är 17 år. Att behöva leva sina sista dagar med kanyler i tassarna och att bli stucken utan att kunna förstå varför matte plötsligt är elak mot den vore höjden av egoism.

rasajj skrev 2009-03-14 02:14:37 följande:
    Har ni ens testat att ge vatska intrevenost? Det gors iallafall har hos var veterinar vid uttorkning. Vatska ges under huden pa ryggen. Eller ev. genom kanyl i tassen. Du kan lara dig att ge vatskan i ryggen pa katten och gora det hemma. Hor efter med veterinaren. www.vetmed.wsu.edu/ClientED/cat_fluids.aspxwww.fabcats.org/owners/kidney/subcutaneous/in...Katten kan leva ett gott liv fortfarande, med lite hjalp.
  • Queen70

FYYYY...kollade länkarna och kan inte begripa hur man ens kan komma på tanken...hemskt....Finns det såna egomänniskor....blääääää.......

• Queen70

Att utsätta en 17 år gammal katt för massa ingrepp och nålstick flera ggr i veckan när den inte har en chans att förstå varför matte helt plötsligt efter alla år börjar vara dum mot den, bara för att man själv ska få nåt extra år med kissen är oerhört egoistiskt. Som djurägare så tar man på sig att göra det som är bäst för DJURET inte se till sina egna behov....

rasajj skrev 2009-03-14 02:48:56 följande:
    Varfor ar det hemskt? Och ego? Det ar val jattebra att man kan hjalpa katten ma battre? Tycker jag iallafall! Skulle absolut valja att ge min katt SQ fluids om den behovde det!
  • Queen70

som en som har sett min egen katt dö av njurproblem så råder jag dig att inte låte det gå längre. Njurproblem är visserligen möjliga att leva med som mina katter gjorde under ett bra tag, med specialdiet. Men när det bört gå så långt att de vinglar är det bara att dra ut på döden och lidandet, även om de kan bli tillfälligt bättre av att få vätska. Katter är tåliga djur och det ligger i deras natur att de inte visar att de mår dåligt i första taget.

Vad det gäller detta hemska förslag om att ge vätska under huden med kanyler 3 ggr i veckan så ska man vara bra empatilös för att inte inse att detta vore en avsevärd sänkning av livskvalitet för en gammal sjuk katt. Om det vore en väldigt ung och pigg katt som tidigt vant sig vid denna behandling KANSKE det vore nåt tt överväga, men absolut inte för en 17 årig skrutt. Om man läser på länkarna så står det i beskrivningen om hur man utför detta hur man ska kunna göra för att ha ena handen fri att lugna eller hålla fast katten. Om man jobbar på en någotsånär seriös veterinärmottagning så borde man inse att detta knappast är en bra ide.

Om detta bsked var chockartat för familjen skulle jag råda att se till att katten hos veterinär fick vätska En gång, och att man i samband med detta bestämde att när katten åter blev sämre så skulle man ringa efter veterinären som fick komma hem och ta bort kissen. På så vis kan kissen få några friska dagar hemma och familjen få chans att säga ajö och vänja sig vid tanken.

Jag vet hur ont det gör att behöva fatta ett sånt beslut, lider med er.

Joleen skrev 2009-03-14 15:06:47 följande:
    Tack för fina inlägg!Saken är väl just den att vi inte VET om och hur den lider...det uppdagades först i dagarna att han vinglade....DÅ blev det till veterinär.Självklart är kattens bästa viktigast! Balansgången där är svår och frågorna många så klart....vi har väl hoppats in i det sista...hoppats på att han kan bli sig själv igen. Vi VILL att han ska må bättre. Hur vet man när det är kört?? Vi tyckte det var väldigt snabbt vet. konstaterade att det var avlivningsdags......vi blev helt chockade. Katten har ju varit trött men ändå någorlunda gosig med god aptit fram tills nu.....USCH!!!!! *gråter*
  • Queen70

Tack och lov för vettiga sverige säger jag...

rasajj skrev 2009-03-14 16:31:29 följande:
    Ok, verkar markligt att vagra lata djuragaren sjalv lara sig att behandla. Men om lagen sager sa, sa ar det ju inte mycket att gora. jag hoppas TS kommer till ro med att lata katten somna in.
  • Queen70

Usch, vet exakt hur hemskt det känns :( Men minns att sorgen och smärtan är ER, eran fina kisse har det bra nu och minns inga ledsamheter.

Joleen skrev 2009-03-14 16:35:23 följande:
    Nu är det gjort....Vi blev tvungna att åka in akut, han har varken ätit eller druckit sen igår....Sorgen är bottenlös och oändlig....huvet sprängs av all gråt....Vår älskade vän vilar nu i den eviga vilan. Han ser avslappnad ut.....han var trogen oss i 17 år.....älskade vän.....han var med oss i ur och skur, på alla äventyr, utflykter, resor, upplevelser....Det är fullständigt ofattbart, det går inte att förbereda sig på detta hur man än gör..... Kan inte fatta att vi aldrig mer kommer att få träffa han, aldrig mer få gosa med han, aldrig mer hora han tassa omkring och känna hans mjuka nos.... Han var så unik.Nu anklagar jag mig själv att vi inte undersökte hans hälsa tidigare än så här, kanske hade vi kunnat undvika detta!! Jag har en sån hemsk huvudvärk nu....mår skitdåligt. Stackarn blev illamående av sömnmedlet veterinären gav...han spydde.....älskade vännen, hoppas han förstog att vi inte menade att skada han.....usch!!!!!
  • Queen70

Själv känner jag mycket mer skuld för min första katt där jag lät det gå för långt innan jag lät avliva henne. Mycket lättare att tänka på den andra katten där jag faktiskt tog det svåra beslutet INNAN han blev lika dålig som sin syster.

Svar på tråden Katten lider, HJÄLP!!!!