• entjej

Vi som går på Carl von Linne kliniken fortsättningstråd igen.....

Tack Kramiiis! Hoppas du får positivt besked imorgon.

Har de flyttat på Cvl tråden på något sätt? Ser den bara när jag är inne på favoriter. Annars hittar jag den inte. Vart ligger den någonstans?

• entjej

Är det bara jag som tycker det är konstigt att Cvl tråden flyttats?

• entjej
    kramiiis skrev 2009-05-20 10:34:53 följande:
    tack sötnosar för tummar!men det verkar gå åt helvete här. två minimala blåsor idag på dag 8. Läkaren tittade mest oroligt på mig, sa ingenting. Mumlade lite om ngt. Så jag vet inte vad som händer, det får jag väl reda på i eftermiddag när sköterskan ringer.jag orkar inte ens ta det till mig, skitsamma känner jag. I bilen hem frågade sambon "varför har vi inte ställt oss i ÄD-kö?" öhhh jadu vem är det som bromsat det?? inte jag iaf...faaaaaaan oxå, jag orkar serisöt inte många fler motgångar. Kanske kommer jag inte ens till ÄP denna gång.
    Vid mitt andra försök hade jag bara tre äggblåsor vid första kollen. Sedan växte tre till till och det slutade med sex ägg ur sex äggblåsor. Bara östrogenvärdet är okey finns det hopp! Kram!
  • entjej

Torbjörn som var den mest "behandlade" läkaren för oss hade vi mest vid kontroller också. Vid äggplock och embryoåterföring var det som andra skrivit den läkaren som hade uppdraget att göra äggplock och embryoåterföringar just den dagen vi råkade hamna på.

• entjej
    sth67 skrev 2009-05-22 10:55:59 följande:
    Tack alla tjejer som stöttat mig under detta år som jag har hängt här men vi har avbrytit försök nr 6.. Som det känns nu så kommer jag lägga mig ner i koma och gråta över att livet är så jävligt. Vet ej om jag kommer tillbaka någonsin igen.. Sköt om er och lycka till allihopa.
    Nej vad ledsen jag blir för din skull. Du som har kämpat så och gjort så mycket inför detta försök.

(Om ni ska (vill/ orkar/får) ngt mer försök kan inte korta metoden med gonal-f vara värt att prova? Det fungerade bättre för mig än korta metoden och menopur. )

Stor KRAM!
  • entjej
    sth67 skrev 2009-05-23 12:13:15 följande:
    tack tjejer; läkaren såg inga andra alternativa metoder..Dom e sä jäkla enkelspåriga. Frågade om jag fick ta andra prover men icke! mailade till fertilitetcenter som sa att jag måste ta ett AHM prov.OCH varför får jag inte det på CVL???? blir så förbannad.. jag är en bitter jäkel just nu,jag vet men detmåste ju finnas alternativ men cvl ser inte det!!
    Jag kommer ihåg att Bergh ofta svarade med att "det inte spelar någon roll" vilken metod. Allt beror på ägget. Fast jag tror inte riktigt att allt beror på ägget. Varför skulle det då forskas och forskas om olika metoder hela tiden. Däremot finns det ju inte en metod som är klart bäst för alla för då skulle ju alla få den behandlingen. Olika behandlingar fungerar olika på olika personer tror jag. Kanske idé att pröva med Falun? De har väl högre åldersgräns också och verkar vara lite nytänkare. Kan du tänka dig att adoptera? Vet inte åldersgränsen. Kan din kille tänka sig det? Vet ju han inte vill äggdonation. Men jag tänkte eftersom du kan tänka dig äggdonation kanske också adoption? Jag vet ju att själva graviditeten tyvärr kan bli som en mardröm... Stor Kraaam!
  • entjej

Sth67: Jag är imponerad av din kämparanda och din förmåga att komma igen! Stor Kraaam"

• entjej
    kramiiis skrev 2009-05-26 10:36:50 följande:
    Vul gick inte bra idag, det hade inte hänt något alls, INGENTING!! inte en enda blåsa syntes till, dvs sämre än i onsdags. Så läkaren säger att vi måste prata lite och säger att det avbryts poängterar igen min ringa ålder, det borde inte vara så här trögt vid 28 års ålder och normalviktig. Sen föreslår han ett försök med gonal-f maxdos korta metoden säger att det inte hinns med innan sommaren. Frågar om han ska skriva ut recept direkt eller om vi vill fundera på det över sommaren. Sambon säger vi vill köra på. Jag stirrar bara och undrar hur jag ska orka, läkaren verkar se det och tittar ledsamt på mig och försökte nog få mig att prata lite. Men vad ska jag säga?? Så nu skickar jag iväg pappren till ÄD, sambon gick med på det iaf efter att jag grät lite i hans famn i hissen ut. Jag orkade inte va stark och hålla emot längre, det gick inte. Jag grät hela vägen till sthlm och nu sitter jag på jobbet som ett stort frågetecken.VARFÖR?
    Nej, vad ledsen jag blir för din skull . Har inga ord. Skulle inte orkat åka till jobbet om jag var du. Stor Kram!
  • entjej

Och vad konstigt Kramiiis, att det blev så här. Inga äggblåsor. Jättekonstigt! Kram igen!

• entjej

Kramiiis: Nu ska du inte bry dig om hur jag mår. Inte idag. Hoppas ni kan ta hand om varandra. Kram igen. Skrev i din blogg också.

• entjej
    kramiiis skrev 2009-05-26 18:09:03 följande:
    entjej: jag bryr mig om dig för att vi kämpat så länge tillsammans och för att du är en underbar vän! (som alla andra i tråden!)tack för din fina kommentar ja det känns faktiskt konstigt att det inte var ngn blåsa alls. För jag har ju alltid fått ett fåtal blåsor och fått ut ägg och nu hade jag ju sprutat i 13 dagar. men men ska nog sluta analysera försöket och lägga det på hyllan...
    Tack Kramiiis. Du är också en fin vän!
  • entjej
    kramiiis skrev 2009-06-02 12:47:20 följande:
    hej tjejer!jag lämnar nog tråden nu. Var på KS igår och de anser att mina chanser att lyckas med IVF är i princip noll. Jag vet inte om jag orkar ett till försök på CvL även om de gick med på det. Jag går nog vidare mot ÄD.stort lycka till allihop!stora kramar!
    Vad ledsamt besked från KS. Jag önskar er lycka till med ÄD!!! Kram!
  • entjej
    Maxie skrev 2009-06-06 15:54:05 följande:
    Har nån här fått proggisar mer än 20 dagar efter ett FET? Jag fattar inte att de är så negativa till det om man som patient själv ber om det.
    Hej!

Inte efter FET men efter ET fick jag progesteronvagitorier till v. 8 för att jag bad om det. För att jag förra gången jag var gravid fick missfall. Sedan hade jag lite kvar hemma sedan ett tidigare försök så fortsatte ett några veckor till. Sedan fick jag störtblödning i v. 11 och försökte få mer utskrivet men då sa de nej. Då skrev en annan läkare på sjukhuset hemma ut det. Jag tog det till v. 15. Jag slutade då helvetet bröt ut som jag levt i sedan dess (är i v. 32). Dvs det flödar in slem i munne som smakar ill så jag måste spotta hela dagarna. Om jag försöker svälja fastnar det i halsen eller jag får kväljgningar. Jag ångrar att jag tog progesteron så länge. Okey några veckor till, kanske till v. 8 men absolut inte till v. 15. Tänker att det kan vara orsaken till mitt helvete. Två teorier om mitt hemska symptom är att nästan konstan reflux till munnen eller candida i halsen/strupen. Magmunnen mjukar upp sig av progoesteron och har också läst att progesteron är pådrivare till candida. Är sjuksriven. Sitter inne och spottar nästan hela dagarna. Har bara gått upp 2 kg för att jag får reaktion av nästan allt jag äter. Min graviditet som jag så längtat efter blev en mardröm!!! Speciellt som jag inte kan vara säker på att det går bort när barnet föds. Är det svamp så gör det ju inte det. Och svamptabletter kan jag inte ta nu och inte om jag ammar heller. Men då får jag skippa att amma. Måste bli frisk! Orkar inte så mycket längre. Orkar bara en dag i taget. Kanske inte beror på progesteronet för ingen vet säkert vad som hänt mig. Kanske är jag någon unik person som inte tål graviditetshormoner. Snälla låt det gå bort efter att barnet födsöds, annars kan jag inte ta hand om det ordentligt. Och jag orkar inte detta så mycket längre! Går det inte bort ska de göra en gastroskopi på mig.

Med allt detta sagt så är det iofs ändå konstigt att du inte får progesteron några extra veckor alls för jag fick det ju till v. 8 i varje fall. Fast just nu har jag skräck för progesteron men jag vet att många som fått upprepade missfall fått det till v. 12 utan att drabbats av det jag drabbats av.
  • entjej

Hej Cah!

Fast jag tog ju progesteron i hela 15 veckor!!! Du ska bara ta några veckor. Dessutom tog jag i tarmen ända från v. 6. Då rinner det ju inte ut så då hade kanske kroppen gått om tid att reagera på progesteronet. Jag har ju tagit progesteron i 14 dagar tre gånger tidigare, dvs tre tidigare försök när jag inte blev gravid och då drabbades jag inte av några konstigheter. Så tror inte det är farligt att ta det några veckor. Då skulle ju alla som blir gravida bli sjuka normalt sett också för då får man ju också högre prog. halt. Men det kanske var att jag tog det så länge samtidigt som att kroppen ju också producerade höga halter progesteron då jag ju blivit gravid.

• entjej
    Cahela skrev 2009-06-08 14:12:09 följande:
    entjej:Jaha, fick du ta via tarmen? Ursäkta att jag frågar men hur gör man då?Jag hoppas innerligt att du blir bra å det snaraste!!Tack för dina lugnande ord om proggisar....nu känner jag mig lite klokare och lugnare.
    Läkarna brukar skriva att man får välja mellan tarm och slida. Jag tog först "där framme" men så fick jag två gånger, tror det var i v. 6 och v. 7 lite brunrött i trosan och kände mig lite irriterad "där framme". Så jag tänkte kanske är det progesteronet som irriterar lite. Därför började jag ta dom där bak. Hur man gör, hi hi, ja, här blir man ju van att diskutera allt möjligt...men jag bara puttade in dom lite grann, sen gled de resten av vägen själv...
  • entjej

Tack förresten Cah, jag hoppas också jag blir bra snart. Förut kämpade jag efter hjälp för jag hoppades blir bra i graviditeten och få njuta ett par månader av graviditeten. Nu har jag gett upp detta hopp (ja hoppas gör man förstås alltid men har ingen tro på det) och kämpar istället med att stå ut dessa sista åtta veckor eller vad det blir och hoppas att det sedan försvinner snabbt. Det beror ju på vad orsaken är...

Svar på tråden Vi som går på Carl von Linne kliniken fortsättningstråd igen.....