Maxie skrev 2009-06-06 15:54:05 följande:
Har nån här fått proggisar mer än 20 dagar efter ett FET? Jag fattar inte att de är så negativa till det om man som patient själv ber om det.
Hej!
Inte efter FET men efter ET fick jag progesteronvagitorier till v. 8 för att jag bad om det. För att jag förra gången jag var gravid fick missfall. Sedan hade jag lite kvar hemma sedan ett tidigare försök så fortsatte ett några veckor till. Sedan fick jag störtblödning i v. 11 och försökte få mer utskrivet men då sa de nej. Då skrev en annan läkare på sjukhuset hemma ut det. Jag tog det till v. 15.  Jag slutade då helvetet bröt ut som jag levt i sedan dess (är i v. 32). Dvs det flödar in slem i munne som smakar ill så jag måste spotta hela dagarna. Om jag försöker svälja fastnar det i halsen eller jag får kväljgningar.  Jag ångrar att jag tog progesteron så länge. Okey några veckor till, kanske till v. 8 men absolut inte till v. 15. Tänker att det kan vara orsaken till mitt helvete. Två teorier om mitt hemska symptom är att nästan konstan reflux till munnen eller candida i halsen/strupen. Magmunnen mjukar upp sig av progoesteron och har också läst att progesteron är pådrivare till candida. Är sjuksriven. Sitter inne och spottar nästan hela dagarna. Har bara gått upp 2 kg för att jag får reaktion av nästan allt jag äter. Min graviditet som jag så längtat efter blev en mardröm!!! Speciellt som jag inte kan vara säker på att det går bort när barnet föds. Är det svamp så gör det ju inte det. Och svamptabletter kan jag inte ta nu och inte om jag ammar heller. Men då får jag skippa att amma. Måste bli frisk! Orkar inte så mycket längre.  Orkar bara en dag i taget. Kanske inte beror på progesteronet för ingen vet säkert vad som hänt mig. Kanske är jag någon unik person som inte tål graviditetshormoner. Snälla låt det gå bort efter att barnet födsöds, annars kan jag inte ta hand om det ordentligt. Och jag orkar inte detta så mycket längre!  Går det inte bort ska de göra en gastroskopi på mig.
Med allt detta sagt så är det iofs ändå konstigt att du inte får progesteron några extra veckor alls för jag fick det ju till v. 8 i varje fall. Fast just nu har jag skräck för progesteron men jag vet att många som fått upprepade missfall fått det till v. 12 utan att drabbats av det jag drabbats av.