Inlägg från: Lilla Mamma |Visa alla inlägg
  • Lilla Mamma

Hur gör ni för att hålla vikten nere?

Jag bara undrar hur ni gör för att inte gå upp för mycket i vikt under er graviditet? Äter ni speciellt? Tränar? Några andra knep?

Själv är jag i v 29 och har gått upp 11kg och har nu börjat hålla lite bättre koll på vad och hur mycket jag stoppar i mig.
    Äter mycket grönsaker, havregrynsgröt på morgonen och inget godis mer än på lördagar. Har lyckats stå still i vikt i snart 3 veckor vilket känns bra för med min första gick jag upp 1kg i veckan hela min tredje trimester och slutade på +23 kg. Alldeles för mycket enligt min dåvarande barnmorska. Och alldeles för mycket för min rygg och min spegelbild. (haha)

Ska byta batterier i min stegräknare oxå så jag kan börja gå mina 10 000 steg om dagen som rekomenderas för de som vill ha koll på vikten. Hoppas att kunna hålla nere viktuppgången till bara 4 kg de sista 10 veckorna. Det låter väl ganska rimmligt? (vattenvikt är inte så mycket att göra något åt men fettet kan man försöka hålla borta)

• Svar på tråden Hur gör ni för att hålla vikten nere?
  • Lilla Mamma

det är jättesvårt utan motovation! Jag hittade min för bara ett par veckor sedan men visst sviktar det ibland! Igår blev det middag på McDonalds istället för salladen jag tänkt men nu idag är det nolltollerans mot godis och annat lördagsgott som barnen kommer hem med. Vill man vara fin får man lida pin yada yada yada....

• Lilla Mamma
    iolanthe skrev 2009-03-15 11:52:09 följande:
    Jag håller med, jag har försökt och försökt, men det känns meningslöst när vågen ändå bara går uppåt. Med första barnet var jag inte lika noga, gick upp 17 kg från inskrivningen. Så nu denna gång har jag varit mer medveten om hur jag äter och försöker undvika sött och sånt, men har likväl gått upp 10 kg från inskrivningen och är i vecka 30. Så jag tror absolut att kroppen tar det som den behöver och att man inte kan påverka allt själv. Men oberoende är det ju ändå bra att äta nyttigt och röra på sig, så jag tänker fortsätta försöka med det ändå.
    Det är svårt att hitta motivation när man inte ser så tydliga resultat. De senaste 3 veckorna har jag lyckats hålla vikuppgången nere till 3 hg. Men jag tror inte att det kommer fortsätta så länge till. Är i v 30 idag och har gått up nästan 12 kg. Inte så roligt men va ska man göra? Banta? Nej, så klart det går ju inte men att hålla lite koll på vad man äter måste hålla fettvikten borta i alla fall... kanske inte vattnet. Det kommer i vilket fall som...
  • Lilla Mamma

Ja det är verkligen inte kul alltså.. men man gör vad man kan. Nu ska jag ut på promenad så fort lillkillen vaknar från sin tupplur. Hejja mig!

• Lilla Mamma

Ligger still 3e vecka i rad idag! Tjoho! Hoppas det håller i sig ett tag till. Man behöver ju inte gå upp mer än 12kg så jag behöver inte gå upp mer alls om man ska kolla på vad som är normalt. Goodie goodie! Blev ingen promenad igår för det blåste iskallt och vem vill gå ut i det? Inte jag i alla fall! Nä nu ska jag äta lite frukost och sen ska jag göra mig och gossen klara för öppna förskolan som han gillar så mycket!

• Lilla Mamma

Sommarbarn 2007 skrev 2009-03-17 13:26:53 följande:

Jag gör ingenting, för jag går upp ändå. Visst unnar jag mig lite men det är marginellt, motionen är den samma. Är i v. 37 och sprängde 20 kilos vallen i förra veckan. Förra grav slutade jag att räkna vid 20 kilo trots att jag gick upp mer efter det... Men å andra sidan gick jag ner allt och lite till på mindre än 4 månader, och då var jag supermotiverad! Så denna gång lutar jag mig tillbaka och känner mig trygg i vetskapen att jag kan gå ner allt när väl bebisen kommit ut.
    Hu jag hade inte klarat att bara luta mig tillbaka och låta det va! Jag vet att allt jag går upp nu måste bort efter förlossnig så d känns inte så kul då. Syndade dock idag och åt några chocolate-chip cookies på öppna förskolan. Får kompensera med lättare middag...
  • Lilla Mamma

oj oj oj! Igår blev det urger King kl 22,00 på väg hem från Stcokholm.. inte så bra kanske men jag hade bara ätit enmacka och en halv risi frutti på hela dagen och var så sjuuukt hungrig! Idag är det bot och bättring, är som vanligt tokig i magen efter snabbmaten så det blir havregrynsgröt till frukost igen och sen yoggi med hallon till till mellanmål. Kanske en grov macka med ägg till lunch och sen keso till mellis nr 2. Middag blir väl vad som finns eftersom vi måste handla idag och är lite short av allt idag. Men det blir nog bra ändå! är sjukt törstig med... jäkla snabbmat!

• Lilla Mamma
    MyggaMygg skrev 2009-03-19 09:01:14 följande:
    Menar du mig?nej jag tar asså lugna promenader men likförbaskat startar dom och jag har varigt på kontroller senast då i v 22 (V 29 nu) och inget fel då,men det är grymt jobbigt
    Jag vet inte om jag får samma som du men när jag går på promenader får jag som håll fast över hela magen och måste stanna hela tiden för att det gör så himla ont. Ska köpa en cykel och cykla med lillkillen där bak istället. Det kommer han nog gilla!
  • Lilla Mamma
    lillamaa skrev 2009-03-20 06:41:42 följande:
    visst är det jätte kul att andra kan äta vad de vill och sedan "bara" gå ner i vikt efter graviditeten! inte alls sjukt avundsjuk, nej nej!! ;) haha
    I am with you sister!!! Inte aaaaaalls avundsjuk... själv får man kämpa för varje hg fett som måste bort...
  • Lilla Mamma
    ahlenlinda skrev 2009-03-20 08:22:53 följande:
    alldeles för många som lägger sig i hur man äter och ser ut under graviditeten tycker jag dock, smal eller tjock, ALLA skall ha en åsikt.Lycka till med allt!//Linda
    Jotack... någon sa till mig stra efter jul..."jasså är du med barn? Jag trodde bara du blivit fet av julmaten" Ville bara stryyyypa henne. Jag hade ju redan sagt att jag va med barn men vissa kan visst inte låta bli att vara stygga och lägga sig i... eller varför inte hur trött jag är på att höra "när ska du ha? Snart? Va!? 10v Kkvar!? Du är ju jäääääätte stoooor! Min svärdotter ska oxå ha barn då å hon e såååå liiiiten sååå liiiten!"
    håll käften säger jag....
  • Lilla Mamma
    Heiress skrev 2009-03-20 13:50:26 följande:
    Jag orkar inte bry mig längre åt alla kommentarer såsom "men vad tjock du har blivit" sagt från tjocka UTAN att vara med barn.
    Ja det är väl oftast de som kommenterar som inte är så smala själva... typiskt vissa kvinnor att glädja sig i något som kan såra någon annan...
  • Lilla Mamma
    lillamaa skrev 2009-03-21 07:39:34 följande:
    jag tror inte man ska fokusera allt för mkt på just antalet kg. olika graviditeter väger ju olika mkt. men jag tycker inte heller man behöver sluta leva hälsosamt. bra mat och att röra på sig är ju bara bra, varesig man är gravid eller inte. för min del blev det 20 min på TC igår. i väääääldigt långsamt tempo. hade nämligen en tösan som sprang runt, runt, runt och skulle upp och ner samtidigt som jag stod där. nåja, de är sådant man får räkna med när man har barn ;)
    Hu! jag vågar inte köra på min Orbitrek när gossen e vaken för han sticker in fingrarna i vad som än rör sig så det blir ju inte så mycket träning då...
Svar på tråden Hur gör ni för att hålla vikten nere?