• Lilla Mamma

Hur gör ni för att hålla vikten nere?

Jag bara undrar hur ni gör för att inte gå upp för mycket i vikt under er graviditet? Äter ni speciellt? Tränar? Några andra knep?

Själv är jag i v 29 och har gått upp 11kg och har nu börjat hålla lite bättre koll på vad och hur mycket jag stoppar i mig.
    Äter mycket grönsaker, havregrynsgröt på morgonen och inget godis mer än på lördagar. Har lyckats stå still i vikt i snart 3 veckor vilket känns bra för med min första gick jag upp 1kg i veckan hela min tredje trimester och slutade på +23 kg. Alldeles för mycket enligt min dåvarande barnmorska. Och alldeles för mycket för min rygg och min spegelbild. (haha)

Ska byta batterier i min stegräknare oxå så jag kan börja gå mina 10 000 steg om dagen som rekomenderas för de som vill ha koll på vikten. Hoppas att kunna hålla nere viktuppgången till bara 4 kg de sista 10 veckorna. Det låter väl ganska rimmligt? (vattenvikt är inte så mycket att göra något åt men fettet kan man försöka hålla borta)

• Svar på tråden Hur gör ni för att hålla vikten nere?
  • ellens

Jag saknar motivationen. önskar jag kände någon mer gravid som ville träna med mig. Just nu så går jag upp litegrann helatiden tror jag, låren och kärlekshandtagen har börjat dallra... jag kan verkligen inte eliminera mitt sötsug...

• Lilla Mamma

det är jättesvårt utan motovation! Jag hittade min för bara ett par veckor sedan men visst sviktar det ibland! Igår blev det middag på McDonalds istället för salladen jag tänkt men nu idag är det nolltollerans mot godis och annat lördagsgott som barnen kommer hem med. Vill man vara fin får man lida pin yada yada yada....

• Morbid angel

Man kan väl egentligen inte göra annat än att äta hälsosamt och man behöver inte äta för två och att försöka röra på sig så mycket man känner att man kan och orkar.
    Jag tror man går upp så mycket krppen behöver om man försöker leva sunt.
    Jag gick upp 33 kg när jag var gravid och min bm kommenterade aldrig min viktuppgång.

• JBC

Tycker jag bara ökar i vikt vad jag är stoppar i mig! Iof en hel del vatten men ändå en stadig viktuppgång trots att jag går 30 min per dag + ett par kortare promenader på 10 min styck. Vet inte hur jag ska göra nästa graviditet för det är inte kul att se sig själv i spegeln och höra kommentarer från BM och andra i omgivningen....

• smultronrt

gick ned 7 kg i början av graviditeten.. från v20+ har jag gått up 2kg och sen stanade det där.. är nu i v33..

Jag slutade med godis och läsk. har inte börjat röra mig mer än innan.. Men det är ju så inviduellt.. Visa har bra ämensomsättning andra inte..

Själv var jag väldigt stor innan jag blev gravid och vissa har ju barn som tar utav mammans reservär (vilket jag tror min gör)

Lycka till

BF 6 maj
  • Glassen

Jag har alltid varit aktiv och har fortsatt att röra mig som vanligt även om jag mått fruktansvärt dåligt av illamående mm....
    Går en långpromenad på två tim. dagligen och e det dåligt väder cyklar jag på motionscykeln...

Även om det tar emot när jag mår illa, så tycker jag det känns bättre när jag gör ngt. än att bara sitta stilla....

Är dock bara i v. 9 så jag e ju inte stor än, då blir det klart svårare att röra sig lika mkt.
    Jag har nog redan gått upp ca. 5 kilo (har inte vägt mig) och har en stor kula på magen
    Var väldigt smal innan, så kroppen vill nog gärna lägga på sig lite extra hull snabbt, även om jag inte äter så mkt. mer än vad jag gjorde tidigare....
    Vad jag menar e att alla kroppar reagerar så olika på en grav. Även om man äter bra, kan man gå upp mkt. i vikt o vise versa....

Njut av er grav. tjejer!!

• iolanthe
    JBC skrev 2009-03-14 23:52:26 följande:
    Tycker jag bara ökar i vikt vad jag är stoppar i mig! Iof en hel del vatten men ändå en stadig viktuppgång trots att jag går 30 min per dag + ett par kortare promenader på 10 min styck. Vet inte hur jag ska göra nästa graviditet för det är inte kul att se sig själv i spegeln och höra kommentarer från BM och andra i omgivningen....
    Jag håller med, jag har försökt och försökt, men det känns meningslöst när vågen ändå bara går uppåt. Med första barnet var jag inte lika noga, gick upp 17 kg från inskrivningen. Så nu denna gång har jag varit mer medveten om hur jag äter och försöker undvika sött och sånt, men har likväl gått upp 10 kg från inskrivningen och är i vecka 30. Så jag tror absolut att kroppen tar det som den behöver och att man inte kan påverka allt själv. Men oberoende är det ju ändå bra att äta nyttigt och röra på sig, så jag tänker fortsätta försöka med det ändå.
  • Lilla Mamma
    iolanthe skrev 2009-03-15 11:52:09 följande:
    Jag håller med, jag har försökt och försökt, men det känns meningslöst när vågen ändå bara går uppåt. Med första barnet var jag inte lika noga, gick upp 17 kg från inskrivningen. Så nu denna gång har jag varit mer medveten om hur jag äter och försöker undvika sött och sånt, men har likväl gått upp 10 kg från inskrivningen och är i vecka 30. Så jag tror absolut att kroppen tar det som den behöver och att man inte kan påverka allt själv. Men oberoende är det ju ändå bra att äta nyttigt och röra på sig, så jag tänker fortsätta försöka med det ändå.
    Det är svårt att hitta motivation när man inte ser så tydliga resultat. De senaste 3 veckorna har jag lyckats hålla vikuppgången nere till 3 hg. Men jag tror inte att det kommer fortsätta så länge till. Är i v 30 idag och har gått up nästan 12 kg. Inte så roligt men va ska man göra? Banta? Nej, så klart det går ju inte men att hålla lite koll på vad man äter måste hålla fettvikten borta i alla fall... kanske inte vattnet. Det kommer i vilket fall som...
  • pucken

jag ber till gud skämt åsido, jag försöker äta bra mat bara. motionera orkar jag inte, sover för dåligt och det finns ingen som helst energi. promenader skulle funka, om det inte var för att jag måste kissa stup i kvarten och det finns inga bra kisseställen. klarar knappt av att hämta min son på dagis 5 min bort utan att nästan kissa på mig innan vi kommit hem är i v30 nu, och det har varit likadant sen runt v10, har gått upp 13 kilo.

samtidigt, så hade jag nog gått upp ungefär lika mycket i v30 när jag väntade sonen. och under den graviditeten cyklade jag några timmar om dagen, samt åt väldigt bra, ändå gick jag upp runt 17 kilo totalt. har jag tur blir det inte så jättemycket mer den här gången

• tvilling77

Ännu svårare om man får foglossning....svårt att röra sig då, då får man verkligen tänka på vad man stoppar i sig!

Svar på tråden Hur gör ni för att hålla vikten nere?