Inlägg från: iolanthe |Visa alla inlägg
  • iolanthe

Hur gör ni för att hålla vikten nere?

JBC skrev 2009-03-14 23:52:26 följande:
    Tycker jag bara ökar i vikt vad jag är stoppar i mig! Iof en hel del vatten men ändå en stadig viktuppgång trots att jag går 30 min per dag + ett par kortare promenader på 10 min styck. Vet inte hur jag ska göra nästa graviditet för det är inte kul att se sig själv i spegeln och höra kommentarer från BM och andra i omgivningen....
    Jag håller med, jag har försökt och försökt, men det känns meningslöst när vågen ändå bara går uppåt. Med första barnet var jag inte lika noga, gick upp 17 kg från inskrivningen. Så nu denna gång har jag varit mer medveten om hur jag äter och försöker undvika sött och sånt, men har likväl gått upp 10 kg från inskrivningen och är i vecka 30. Så jag tror absolut att kroppen tar det som den behöver och att man inte kan påverka allt själv. Men oberoende är det ju ändå bra att äta nyttigt och röra på sig, så jag tänker fortsätta försöka med det ändå.
  • iolanthe
    Heiress skrev 2009-03-17 13:06:51 följande:
    Jag äter när jag är hungrig och tyvärr mer sött och fikabröd och sånt jox, men samtidigt tänker jag såhär:Bättre att kotten inte svälter i alla fall å inte jag heller. Dessutom vet jag att jag lyckades gå ner 18 kg förra graviditeten (var 17 kg plus vid förlossning) så det ska nog gå igen med motivation och eftertanke, men nu njuter jag av att inte behöva tänka lika mycket på figuren. Är i vecka 22 +2 och har gått upp 8 kg hittills.
    Jag vet också att jag kan gå ner egentligen, utöver dom 11 kg som for vid förlossningen gick jag ner ytterligare 15 kg efter förra grav, eller allt var inte grav.kilon då, hade lite att ta från sen innan också. Men det var inte så värst roligt, och jag vill inte vara tvungen att banta flera månader nu, främst för dotterns skull. Jag vill att hon ska slippa höra viktprat eller märka att mamma bantar, och jag tror att det kan vara svårt att göra det helt obemärkt.
  • iolanthe
    LillYmer skrev 2009-03-18 13:19:09 följande:
    Det bästa tipset jag har är att äta varierad kost (både nyttigt och sånt som är "extragott" ibland) dvs frukost, lunch middag och två mellanmål.Då hinner man aldrig bli sugen på att trycka i sig en massa skräp. Jag har gått upp ca 10 kg i v. 39.Äter vanlig hemlagad mat två gånger om dagen. Frukosten består av gröt eller fil/yoghurt och dinkelmusli och smörgås, gärna knäckebröd eller grovt mjukt bröd.Mellanmål är ofta havregrynsgröt/yoghurt/knäckebröd/juice/frukt/råa morötter och ibland kaffe och bulle.Det spelar inte så stor roll vad man tar för mellanmål egentligen. Knepet är att hålla en jämn blodsockernivå, för annars vräker man i sig om man blir allt för hungrig och skakis om det gått för många timmar mellan målen.Äter alltid var tredje/fjärde timma. Har alltid unnat mig fikabröd om det bjuds och äter nåt gott till helgen typ popcorn/jordnötter/chips men ÄVEN fruktsallad och annat nyttigt.Försöker använda feta produkter som grädde/creme fraiche/majonäs osv till helgen om man ska laga nåt speciellt.Äter även bregott på smörgåsarna, mellanfil eller standardfil, riktigt smör om jag steker och aktar mig för sockriga saker istället och det funkar superbra i kombination med promenader. Har som motto att äta 3 frunkter och 300 g grönsaker per dag.
    Det där är precis som jag äter själv, och jag är har ökat 11 kg nu i vecka 30, så det funkar inte så bra på mig . Och då var jag inte pinnsmal från början heller, utan vägde ca 65 kg när jag plussade.
  • iolanthe
    LillYmer skrev 2009-03-18 14:18:31 följande:
    Jo men vissa har ju oturen att må extremt illa i början utan att kräkas speciellt mycket och då hjälper det bara att äta nåt, vad som helst bara man får i sig det fort!!. På det viset kan det smyga på sig några extra kilo trots att man äter bra i övrigt. Och 11 kg i v.30 är inte såmycket. Jag hade gått upp ca 8 kg då.Beror ju även på hur man klassar promenader/motion. Vissa går en tiominutersrunda varannan dag och vissa går två-tre timmar om dan.Allt är relativt. =) Själv tror jag att fem kg av det jag gått upp är bröst och resten sitter på ryggen och röven. Magen väger ingenting haha.
    Jag menade absolut inget illa, det är jättebra tips att följa, oberoende av viktökning .

Jag är själv en sån som mådde illa i början, och som du säger, det enda som hjälpte var att äta, vilket gjorde att jag gick upp 5-6 kg redan före vecka 20, och då väger ju inte livmoder+bebis speciellt mycket. Men jag hoppas klara mig på med att gå upp endast 4-5 kg resten av graviditeten. Men, men, blir det mer så blir det.
  • iolanthe

Lilla Mamma skrev 2009-03-20 08:09:53 följande:

I am with you sister!!! Inte aaaaaalls avundsjuk... själv får man kämpa för varje hg fett som måste bort...
    Jag hade samma, tyvärr . Läser massa trådar om hur kilona bara rinner bort efteråt, men det gäller inte mig. Jag gick ner 11 kg vid förlossningen, och dom 7-8 kg som lämnade så fick jag kämpa hårt varje gram för att gå ner. Till sist så tog jag till cambridgekuren och gick ner det sista och lite till, totalt 15 kg. Men med en 3-årig dotter i huset så vill jag helst inte banta med pulver denna gång, för jag vet att det kommer att påverka henne. Det gjorde det redan när jag började förra gången, och då var hon 1,5 år. Hon ville alltid ha mina shaker istället för maten, och det är ju inte så bra. Och inte vill jag ge henne viktnoja heller.
Svar på tråden Hur gör ni för att hålla vikten nere?