Inlägg från: LillYmer |Visa alla inlägg
  • LillYmer

Hur gör ni för att hålla vikten nere?

Det bästa tipset jag har är att äta varierad kost (både nyttigt och sånt som är "extragott" ibland) dvs frukost, lunch middag och två mellanmål.

Då hinner man aldrig bli sugen på att trycka i sig en massa skräp. Jag har gått upp ca 10 kg i v. 39.

Äter vanlig hemlagad mat två gånger om dagen. Frukosten består av gröt eller fil/yoghurt och dinkelmusli och smörgås, gärna knäckebröd eller grovt mjukt bröd.

Mellanmål är ofta havregrynsgröt/yoghurt/knäckebröd/juice/frukt/råa morötter och ibland kaffe och bulle.

Det spelar inte så stor roll vad man tar för mellanmål egentligen. Knepet är att hålla en jämn blodsockernivå, för annars vräker man i sig om man blir allt för hungrig och skakis om det gått för många timmar mellan målen.

Äter alltid var tredje/fjärde timma. Har alltid unnat mig fikabröd om det bjuds och äter nåt gott till helgen typ popcorn/jordnötter/chips men ÄVEN fruktsallad och annat nyttigt.

Försöker använda feta produkter som grädde/creme fraiche/majonäs osv till helgen om man ska laga nåt speciellt.

Äter även bregott på smörgåsarna, mellanfil eller standardfil, riktigt smör om jag steker och aktar mig för sockriga saker istället och det funkar superbra i kombination med promenader. Har som motto att äta 3 frunkter och 300 g grönsaker per dag.

• LillYmer
    iolanthe skrev 2009-03-18 13:25:15 följande:
    Det där är precis som jag äter själv, och jag är har ökat 11 kg nu i vecka 30, så det funkar inte så bra på mig . Och då var jag inte pinnsmal från början heller, utan vägde ca 65 kg när jag plussade.
    Jo men vissa har ju oturen att må extremt illa i början utan att kräkas speciellt mycket och då hjälper det bara att äta nåt, vad som helst bara man får i sig det fort!!. På det viset kan det smyga på sig några extra kilo trots att man äter bra i övrigt.

Och 11 kg i v.30 är inte såmycket. Jag hade gått upp ca 8 kg då.

Beror ju även på hur man klassar promenader/motion. Vissa går en tiominutersrunda varannan dag och vissa går två-tre timmar om dan.

Allt är relativt. =) Själv tror jag att fem kg av det jag gått upp är bröst och resten sitter på ryggen och röven. Magen väger ingenting haha.
Svar på tråden Hur gör ni för att hålla vikten nere?