• bubbelmaja

Tips på leksaker till flygresan.

Vi ska flyga med barnen om en månad ungefär. Det är deras första flygresa, och jag undrar så hur det kommer att gå. Flygresan tar ca 4 timmar och de kommer med absolut största sannolikhet inte att sova under resan. Sonen är 3.5, dottern då 22 månader.

Har ni tips på hur vi får det att funka bäst? Små som stora tips? Någon som kan tipsa om bra sak till tjejen, som hon kan sitta och plocka med men som inte stör med ljud och ljus. Sonen kommer nog få med sig några nya smålådor med Lego som han kan pilla med tillsammans med mig eller min man. Med dottern, hon är mest intresserad av att lära sig tjolahoppsanhopp i hallen, springa runt med dockvagnen, snurra, dansa osv........

Vad får man ta med att äta? Får man tex han russin med? Kan man ta det som självklart att det visas en film på charter på dagtid till Kreta?

• Svar på tråden Tips på leksaker till flygresan.
  • näradig

böcker, musik/musiksagor, pussel, spel, dockor att klä på/av.
    barn får låta på flyget och de får röra på sig med.

• MY2004

Vår bästa reseleksak är utan tvekan liten dvd med hörlurar med favoritfilmerna!!! annars:
    papper och pennor. liten kortlek med motiv att titta på ex med bamse på.

• Annaïck

en bärbar dvd-spelare, böcker, sådana där sorts "klistermärken" som man kan ta bort och sätta tillbaka. Vi fick tex en flygplats och då kunde man flytta om flygplan, människor, väskor. Kritor och papper.

Ta gärna såna saker som man kan tappa bort. Inte favoritleksaken som man sedan ska krypa på golvet och leta när hela personalen står och väntar...

• bubbelmaja

Tusen tack för bra tips!

Visst borde man kunna ta med bärbara datorn och se film på den?

Det där med klistermärkesbok tror jag båda kan fixa och tycka om att göra tillsammans.

Tänkte också köpa en liten docka, med kläder som är lätta att klä på.

• Mollymajs

Vi brukar ha med en sån rittavla man kan rita på o sen dra i en grej så det suddas ut. Vår dotter har gillat den.

• pigglet

Du kan ta med allt ätbart du vill - men inte vätska...

Russingubbe är roligt för den äldre.
    Mp3-spelare med nya sagor och musik.
    Pärlor att göra halsband av.

• Marsflickan78

Jo, vätska kan man ta med sig om man köpt den efter säkerhetskontrollen. Har man med sig mer än en halv liter innan kontrollen får man hälla ut den.

• pigglet

Kanske olika regler på olika bolag då? Inte ens en festis... "flaskan" får inte rymma mer än 1 dl. Eller är det gamla regler...?

Håller med om att man kan köpa dricka efter säkerhetskontrollen...

• Marsflickan78

Nej, du har rätt; man får ha med sig max 1dl vätska innan säkerhetskontrollen. Vet inte hur jag tänkte när jag sa en halvliter
    Läste på Arlandas hemsida och där står att man inte ens får ha med sig en behållare som rymmer 150ml fästän det bara är 75ml vätska i flaskan. Måste vara behållare på max 100ml. Men om behållaren är helt tom går det bra.

pigglet skrev 2009-03-24 20:12:37 följande:
    Kanske olika regler på olika bolag då? Inte ens en festis... "flaskan" får inte rymma mer än 1 dl. Eller är det gamla regler...?Håller med om att man kan köpa dricka efter säkerhetskontrollen...
Svar på tråden Tips på leksaker till flygresan.