• bubbelmaja

Tips på leksaker till flygresan.

Vi ska flyga med barnen om en månad ungefär. Det är deras första flygresa, och jag undrar så hur det kommer att gå. Flygresan tar ca 4 timmar och de kommer med absolut största sannolikhet inte att sova under resan. Sonen är 3.5, dottern då 22 månader.

Har ni tips på hur vi får det att funka bäst? Små som stora tips? Någon som kan tipsa om bra sak till tjejen, som hon kan sitta och plocka med men som inte stör med ljud och ljus. Sonen kommer nog få med sig några nya smålådor med Lego som han kan pilla med tillsammans med mig eller min man. Med dottern, hon är mest intresserad av att lära sig tjolahoppsanhopp i hallen, springa runt med dockvagnen, snurra, dansa osv........

Vad får man ta med att äta? Får man tex han russin med? Kan man ta det som självklart att det visas en film på charter på dagtid till Kreta?

• Svar på tråden Tips på leksaker till flygresan.
  • bubbelmaja

Hur är det med film då, vet ni? Brukar det alltid visas barnfilm när flyget går på förmiddagen?

Delas det fortfarande ut leksaker/pyssel till barn på flyget?

Får barn samma mat? Tjejen som är under 2 år, får hon något överhuvudtaget?

• Elfva
    bubbelmaja skrev 2009-03-25 16:53:45 följande:
    Hur är det med film då, vet ni? Brukar det alltid visas barnfilm när flyget går på förmiddagen? Delas det fortfarande ut leksaker/pyssel till barn på flyget? Får barn samma mat? Tjejen som är under 2 år, får hon något överhuvudtaget?
    Ja det brukar vara film, men det är inte alltid så där superbra film för de yngsta barnen, det kan typ vara råttatouille eller så som min dotter på fyra år tycker är superläskig.

Pyssel brukar inte delas ut, utan man får köpa pyssel, mitt tips är att ta med eget hemifrån, köp lite tuschpennor och printa ut lite roliga pysselsidor från t ex nickjr.com

Barnen får inte riktigt samma mat, deras mat är mer barnvänlig och så. Barnen brukar få sin mat allra först innan de vuxna serveras. Ibland behöver man boka mat för alla resande så det är säkrast att ni kollar upp med ert flygbolag/resebolag vad som gäller i ert fall.

Du kan ta med typ russin eller annan torkad frukt, godis, kakor och sånt om du vill själv, godis finns iofs att köpa men det är inte alltid så billigt... Vi har haft med smörgåsar när vi rest, det har gått bra och varit populärt. Yoghurten har vi ätit när vi stått i kön till säkerhetskontrollen då vi rest iväg tidigt på morgonen. Men undvik att ta med nötter på flighten, ibland har man superallergiska passagerare och då är det nötförbud för alla resenärer så välj gärna annat än nötter till barnen och er själva för att slippa riskera att behöva slänga bort...
  • Marsflickan78

Vi reser med vår dotter i sommar och hon kommer då vara 15 månader, hon kommer inte få någon mat. Tror inte att barn under 2 får någon mat faktiskt men kanske är det olika med olika bolag. Vi åker med Fritidsresor och betalar bara 300kr för henne men det är för skatter och avgifter.

• paloma84
    Hur är det med film då, vet ni? Brukar det alltid visas barnfilm när flyget går på förmiddagen? Delas det fortfarande ut leksaker/pyssel till barn på flyget? Får barn samma mat? Tjejen som är under 2 år, får hon något överhuvudtaget?
    Jag har rest med Sas och lufthansa, då fick alla barn pyssel =)
    Men det är säkert jätte olika!
  • pigglet

Ibland pyssel - ibland inte.

Ingen mat tillbarn under 2 år, när vi har rest.

Ingen särskilld mat till "mellanbarn", när vi har rest.

Ingen barnfilm alls sista gångerna vi åkt.

Så det beror nog helt på vilket bolag ni flyger med...

• Nettan1

Vi ska också snart iväg på semester med en dotter på 4,5 år och en son som då precis fyllt 1 år. Den ena vildare än den andra.

Precis som tidigare inlägg så pyssel är jätte bra.
    Magnetiska rittavlor som man kan måla på hur många gånger som helst är super.
    Kanske nåt litet spel.
    Vi tänkte köpa en mp3 (så jag får ha min själv) till dottern så hon kan lyssna på musik och sagoböcker.
    Köpt en ny pekbok om en nelle på stranden som sonen ska få på flyget.

Tänkte ta med någon tablettask, russin och lite kex.
    Barnmatsburkar får man ha med och välling, så det tar vi med till sonen.

Mate till barn är väldigt olika beroende på flygbolag.
    När vi åkte till Mallorca med Ving (kommer inte ihåg flygbolget) då var dottern 1 år
    Då delade dom ut påsar till barn under 2 år med en barnmatsburk, dricka, kex och nåt mer.
    När vi åkte på charter med dottern när hon var 2 år så fick hon och alla andra barn mellan 2-12 år speciell mat. Kan bara inte komma på precis vad det var men det var mer anpassat för barn.

Nu ska vi åka med fritidsresor och jag har för mig att det stod att det serveras pannkaka till barn.

• Mayen

När vi har rest (dock inte charter) så har det aldrig varit nåt speciell mat till barnen. Alla får samma eller inget alls (beroende på bolag).
    Ibland har det delats ut några pennor och ibland ett pussel.

Pussel är inget jag rekommenderar, bitar som far iväg på golvet och man letar och letar. Barn far ju så med armar och händer att bitarna inte ligger kvar på det lilla flygstol-bordet.

Att trä pärlor är heller ingen hit om man inte vill ligga ner på golvet och plocka pärlor som ramlat ner.

Vi brukar ta med:
    Bärbar DVD med hörlurar och nån ny film + några gamla favoriter
    Klistermärkebok
    Nån ny bok att läsa
    Nån ny barntidning
    Nåt favvo-mjukdjur
    God plockmat, både nyttig och lite onyttig (så att resan blir nåt att minnas som lite fest)
    Några pennor och papper

Lycka till

• ullis01

Jag brukar sla in sma presenter till barnen som de kan oppna nar det blir lite trakigt, typ pyssel de inte sett forut, kritor, serietidningar, nya pixibocker och sadana smasaker. Speciellt nar de ar valdigt sma sa tar det en bra stund att oppna paketen och ar da sysselsatta en bra stund

Klistermarken av olika varianter till bada barnen ar ett maste pa vara resor, oavsett hur sma de varit.

Rekommenderar inte tuschpennor da man ofta maste ligga och krypa pa golvet for att hitta locken som latt ramlar ner fran de sma brickorna. Kritor eller liknande fungerar oftast battre.

• mia mamma
    Hur är det med film då, vet ni? Brukar det alltid visas barnfilm när flyget går på förmiddagen?Delas det fortfarande ut leksaker/pyssel till barn på flyget?Får barn samma mat? Tjejen som är under 2 år, får hon något överhuvudtaget?
    Film är inte säkert att de visar men förra året då vi åkte till grekland visade de lite kalle anka och dyl. De flesta bolag brukar dela ut något. Vi fick pyssel till vår grabb och ett litet gosedjur till tjejen, flög sas. Maten brukar man ju beställa antingen i samband med resan eller innan avresan. Då finns det för det mesta mat för barnen, tex. pannkakor eller köttbullar och spagetti. Samma här det varierar säkerligen. Hör med bolaget ni skall resa med.
    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
Svar på tråden Tips på leksaker till flygresan.