• bubbelmaja

Tips på leksaker till flygresan.

Vi ska flyga med barnen om en månad ungefär. Det är deras första flygresa, och jag undrar så hur det kommer att gå. Flygresan tar ca 4 timmar och de kommer med absolut största sannolikhet inte att sova under resan. Sonen är 3.5, dottern då 22 månader.

Har ni tips på hur vi får det att funka bäst? Små som stora tips? Någon som kan tipsa om bra sak till tjejen, som hon kan sitta och plocka med men som inte stör med ljud och ljus. Sonen kommer nog få med sig några nya smålådor med Lego som han kan pilla med tillsammans med mig eller min man. Med dottern, hon är mest intresserad av att lära sig tjolahoppsanhopp i hallen, springa runt med dockvagnen, snurra, dansa osv........

Vad får man ta med att äta? Får man tex han russin med? Kan man ta det som självklart att det visas en film på charter på dagtid till Kreta?

• Svar på tråden Tips på leksaker till flygresan.
  • bubbelmaja

Fick precis veta att det finns film till barnen. Och att jag inte kommer att kunna beställa mat till Noria alls. Så hon får väl äta min eller maken mat. För hon vill ju ha precis som storebror!

• bubbelmaja

Skulle vilja hitta en leksak som är ungefär som djur som kan delas i två delar och så ska barnet passa ihop delarna. týp överdel ko och underdel gris! Vet itne omd et finns något sådant men tror det skulle vara en bra grej. Allt med lite plock är antingen för stort, eller för svårt för henne, tycker jag när jag kollat i butikerna. Hon tycker ju om duplo, men för att det vara vara kul krävs ju en del.

• soldis

"Knasiga djur" är ett jättekul spel där man sätter ihop djur. Min son brukar leka med spelet också men han fyller 4 snart. tyvärr är det nog för svårt för din tös att sätta ihop själv, men kul är det.

• bubbelmaja

tack för tipset. Det känns bekant, tror jag läste om det inför julklappar. Sk akolla upp det igen. Kan kanske passa henne ändå, med stöd från oss andra.

• Vinterbaby

Köp en bärbar dvd och "sladdar" som du kan koppla till tv´n på hotellet. Skönt o ha.

• Nettan1

Idag inköptes en bärbar dvd till resan.
    Tror att det blir toppen att ha på flyget och sen på hotellet.
    KAn även använda den i bilen när vi åker till landet som vi gör lite då och då.

• HeartsOnFire
    Nettan1 skrev 2009-03-26 15:09:26 följande:
    Vi ska också snart iväg på semester med en dotter på 4,5 år och en son som då precis fyllt 1 år. Den ena vildare än den andra.Precis som tidigare inlägg så pyssel är jätte bra.Magnetiska rittavlor som man kan måla på hur många gånger som helst är super.Kanske nåt litet spel.Vi tänkte köpa en mp3 (så jag får ha min själv) till dottern så hon kan lyssna på musik och sagoböcker.Köpt en ny pekbok om en nelle på stranden som sonen ska få på flyget.Tänkte ta med någon tablettask, russin och lite kex.Barnmatsburkar får man ha med och välling, så det tar vi med till sonen.Mate till barn är väldigt olika beroende på flygbolag.När vi åkte till Mallorca med Ving (kommer inte ihåg flygbolget) då var dottern 1 årDå delade dom ut påsar till barn under 2 år med en barnmatsburk, dricka, kex och nåt mer.När vi åkte på charter med dottern när hon var 2 år så fick hon och alla andra barn mellan 2-12 år speciell mat. Kan bara inte komma på precis vad det var men det var mer anpassat för barn.Nu ska vi åka med fritidsresor och jag har för mig att det stod att det serveras pannkaka till barn.
    Vi åker till Mallorca med Ving i sommar, men vi har beställt mat på flyget till våran 1-åring. Jag visste inte att barnen får mat gratis på planet.
    När åkte ni till Mallorca?
    Åkte ni med Thomas Cook Airlines?
  • HeartsOnFire

Jag hittade det här på Thomas Cook Airlines hemsida:

Babymeny (BBML)
    Alla barn under 2 år får serverat babymat, behöver ej förbeställas. Det kan t.ex. bestå av lasagne i burk, en banan och en yougurt Om du istället önskar barnmeny ska detta förbeställas hos Thomas Cook Airlines Scandinavia, senast 2 dagar före avresan på tel 08-555 999 99.

• Nettan1
    HeartsOnFire skrev 2009-03-29 12:48:16 följande:
    Jag hittade det här på Thomas Cook Airlines hemsida:Babymeny (BBML)Alla barn under 2 år får serverat babymat, behöver ej förbeställas. Det kan t.ex. bestå av lasagne i burk, en banan och en yougurt Om du istället önskar barnmeny ska detta förbeställas hos Thomas Cook Airlines Scandinavia, senast 2 dagar före avresan på tel 08-555 999 99.
    Det låter som nåt liknande våran dotter fick när vi åkte till mallorca.
    Men det var för 3 år sedan, kommer in ihåg om det fortfarande var premier då eller om de hade hunnit byta till Thomas Cook
  • HeartsOnFire
    Nettan1 skrev 2009-03-30 23:53:59 följande:
    Det låter som nåt liknande våran dotter fick när vi åkte till mallorca.Men det var för 3 år sedan, kommer in ihåg om det fortfarande var premier då eller om de hade hunnit byta till Thomas Cook
    Okej. Kommer du ihåg vad hon fick äta? Var det bra mat hon fick?
  • Nettan1
    HeartsOnFire skrev 2009-03-31 06:50:47 följande:
    Okej. Kommer du ihåg vad hon fick äta? Var det bra mat hon fick?
    HOn fick det som du skrev ovan, en barnmatsburk (nestle eller hipp tror jag) en frukt, drick (juice och vatten tror jag) sen var de lite annats smått som några kex och russin har jag för mig.
    Vi hade även med lite kex, dricka och en yoghurt till henne.
  • HeartsOnFire
    Nettan1 skrev 2009-03-31 18:45:51 följande:
    HOn fick det som du skrev ovan, en barnmatsburk (nestle eller hipp tror jag) en frukt, drick (juice och vatten tror jag) sen var de lite annats smått som några kex och russin har jag för mig.Vi hade även med lite kex, dricka och en yoghurt till henne.
    Okej, det låter bra.
Svar på tråden Tips på leksaker till flygresan.