• Anonym

alvedon överdos

levern dör?...

• Anonym
    Anonym skrev 2009-03-16 19:01:02 följande:
    Fan.. Hon har slängt i sig sammanlagt 30 tabletter under två dagar.. Hon svarar inte på mobilen längre.. Vad ska jag göra? Ringa polisen? kan dom hjälpa mig?Hur farligt är 30 tabl? Jag vet att det är farligt och kan ge leverskada men är det i princip säkert att hon får leverskada efter 30 tabletter?
    Det är tillräckligt för att hon ska dö..av blödningar invärtes då levern kollapsar.
  • Anonym

Hej alla!
    Gulligt att ni bryr er!
    Jo, åkte in på sjukhus efter att hon intagit mer alvedon+andra tabletter.
    Hon verkar ha klarat levern, läkaren sa att hon duckade för en kanotkula. Nu ligger hon dock kvar på en psykatrisk avdelning vilkt jag tycker är bra!

• Anonym

Hej,
    Hon blev utskriven i veckan.. Nu har hon gjort om det och tagit massa alvedon igen... Samma visa igen, svarar inte mobilen etc..
    Är levern i sämre skick nu och har lättare att ta skada av denna överdos efter att hon tog den första överdosen? Vet ngn?...
    Ska åka dit snart när sambon kmr hem med bilen... Usch, detta tar knäcken på mig..

• Anonym

hon har tydligen tagit 30 tabl igårkväll och inatt... Ringt polisen..
    Större risk att levern skadas nu pga senaste överdosen?

• Anonym

tack för era svar... Märks skadan isf på en gång?

• Anonym

Hon var inte hemma, så hon har inte kommit till sjukhus än.. vet inte riktigt vad jags ka göra..

• Anonym

Ja.. vad ska jag skriva.. Nu är hon på sjukhus igen, på psyk. Försent för att ge motbehandling.
    Enligt hon själv har hon fått i sig 54 tabketter, alltså 27 g paracetamol.
    Vet inte hur det går nu, inte pratat med henne.. Hon vill inte prata med mig eftersom jag fick henne till sjukhus igen..
    Är det kört nu? Är leverskador att räkna med?...

Tacksam för svar!!

• Anonym

tack för ditt svar....
    Får jag fråga hur mkt han tog och hur snabbt han blev sjuk, symtom osv?..
    du behöver inte svara om det är för känsligt..
    beklagar att din vän dog.

• Anonym

Nu har jag inte läst hela tråden, bara TS o sista inlägget.
    Kan väl bara säga att 27g paracetamol är skadligt för levern o hur pass skadligt det är för din vän, är ju till viss del också beroende på i vilket skick levern var innan (om det sedan tidigare har nedsatt funktion pga av t.ex. alkoholöverkonsumtion, tidigare paracetamolöverdoser). Skadas levern tillräckligt mycket så får man bestående leverskador o i värsta fall behöver man göra levertransplantation.

Hoppas att din vän får hjälp, så att hon snart mår bättre!

• Anonym

okej...
    Usch, hoppas att levern klarade sig eller att den läker..
    Hur mkt hade din vän tagit?

• Anonym

Hon har klarat sig utan leverskador, inte ens förhöjda levervärden... Dom hann inte sätta in motgift men inga förhöjda värden ändå. Otroligt!

• Anonym

Anonym (förvirrad) skrev 2009-04-02 17:40:18 följande:

oj...jag äter just nu ca 8 st alvedon på en dag på grund av infalammation i munnén...men detta står ju på förpackningen att jag kan ta......men dricker ju då inte alkohol så det kanske inte är så farligt?
    men alvedon mot inflammation?
    låter lustigt, paracetamol är inte så bra mot inflammationer, då är acetylsalicylsyra eller ibuprofen bättre...
  • Anonym

Anonym (les) skrev 2009-03-16 15:34:45 följande:

jag har själv tagit många värktabletter samtidigt,blandade alvedon och ipren..eftersom det är kräkmedel i de kom de upp igen.. konstigta tt de inte gjorde det på din vän.som sagt,hon behöver vård. hon behöver prata om sina problem..
    Var har du fått för dig att det är kräkmedel i dessa tabletter, då skulle du spy om du tog en tablett. däremot så kan man bli illamående av värktabletter, men det är ju en biverkning som finns på nästan all medicin. så något kräkmedel det kan du avskriva
Svar på tråden alvedon överdos