alvedon överdos
levern dör?...
levern dör?...
Hej alla!
Gulligt att ni bryr er!
Jo, åkte in på sjukhus efter att hon intagit mer alvedon+andra tabletter.
Hon verkar ha klarat levern, läkaren sa att hon duckade för en kanotkula. Nu ligger hon dock kvar på en psykatrisk avdelning vilkt jag tycker är bra!
Hej,
Hon blev utskriven i veckan.. Nu har hon gjort om det och tagit massa alvedon igen... Samma visa igen, svarar inte mobilen etc..
Är levern i sämre skick nu och har lättare att ta skada av denna överdos efter att hon tog den första överdosen? Vet ngn?...
Ska åka dit snart när sambon kmr hem med bilen... Usch, detta tar knäcken på mig..
hon har tydligen tagit 30 tabl igårkväll och inatt... Ringt polisen..
Större risk att levern skadas nu pga senaste överdosen?
tack för era svar... Märks skadan isf på en gång?
Hon var inte hemma, så hon har inte kommit till sjukhus än.. vet inte riktigt vad jags ka göra..
Ja.. vad ska jag skriva.. Nu är hon på sjukhus igen, på psyk. Försent för att ge motbehandling.
Enligt hon själv har hon fått i sig 54 tabketter, alltså 27 g paracetamol.
Vet inte hur det går nu, inte pratat med henne.. Hon vill inte prata med mig eftersom jag fick henne till sjukhus igen..
Är det kört nu? Är leverskador att räkna med?...
Tacksam för svar!!
någon?..
tack för ditt svar....
Får jag fråga hur mkt han tog och hur snabbt han blev sjuk, symtom osv?..
du behöver inte svara om det är för känsligt..
beklagar att din vän dog.
Nu har jag inte läst hela tråden, bara TS o sista inlägget.
Kan väl bara säga att 27g paracetamol är skadligt för levern o hur pass skadligt det är för din vän, är ju till viss del också beroende på i vilket skick levern var innan (om det sedan tidigare har nedsatt funktion pga av t.ex. alkoholöverkonsumtion, tidigare paracetamolöverdoser). Skadas levern tillräckligt mycket så får man bestående leverskador o i värsta fall behöver man göra levertransplantation.
Hoppas att din vän får hjälp, så att hon snart mår bättre!
okej...
Usch, hoppas att levern klarade sig eller att den läker..
Hur mkt hade din vän tagit?
Hon har klarat sig utan leverskador, inte ens förhöjda levervärden... Dom hann inte sätta in motgift men inga förhöjda värden ändå. Otroligt!
Anonym (förvirrad) skrev 2009-04-02 17:40:18 följande:
Anonym (les) skrev 2009-03-16 15:34:45 följande: