• Fru Majsan

Viktväktarnas pointshjälp- och inspirationstråd!

Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi snabbt kan få hjälp om vi undrar över pointsinnehåll i någon maträtt, eller om vi vill ha tips på vad vi vill laga till middag.

Jag börjar: vet någon hur många points det är i McDonalds cappucino?

Har någon ett bra recept på något gott att laga av innanlår (har även fetaost, vanlig ost, tomater, potatis, pasta, lök, vitlök, squash och massor av kryddor och såser hemma)

• Svar på tråden Viktväktarnas pointshjälp- och inspirationstråd!
  • Fru Majsan

Jag ska på konferens med jobbet i helgen och vi har två lunchalternativ att välja på:

1. Varmrökt lax med färskpotatissallad och örtsås

2. Wallenbergare med potatismos, gröna ärter och lingonsylt

Är ju barnsligt förtjust i Wallenbergare men misstänker att det är massor av fler points i det än i det andra? Eller hur var det med varmrökt lax egentligen? Nån som kan hjälpa mig räkna points för de båda alternativen?

• kornelia

1 laxfilé = 4 points, jag tror laxen blir ett snälalre alternativ då de säkert har massa gött fett i potatismoset, wallenbergare är det väl grädde i oxå?? Inte SÅ bra kanske? Om potatissalladen är väldigt gräddig kan du ju "peta" bort det mesta av röran..o bara äta potatisbitarna!? Så hade jag gjort

• Fru Majsan

Men är det någon skillnad på varmrökt lax i förhållande till färsk?

• Hattifnatt

Fru Majsan - varmrökt borde väl inte tillföra någontingi pointsväg, det är ävl bara rök, liksom?
    Jag har ju ingen restaurantguide, men där borde väl Wallenbergare stå med?

Själv undrar jag nu över quorn ( ett svampprotein osm vi icke-köttätande ibladn väljer som alternativi köttrecept, i fall ni undrar).
    Någon här som föredrar quorn framför kyckling eller köttbitar och som brukar räkna om pointsvärdet? Eller blir det ungefär det samma?

• Flowerpower

Jag tycker att vissa quorn rätter är goda. Slog upp i Butiks guiden följande:

- Quorn bitar, 1 port (1/3 av förp), 100 g : 2p
    - burgare, 1 st, 50 g: 1p
    - filèer med vitlök och örter, 1 st, 100 g: 4p
    - färs. 1 port (1/3 förp) 100 g: 2p
    - nuggets 1 st, 20 g: 1p
    - Ostschnitzel, 1 st, 110g: 6p

Hoppas att detta kan vara till hjälp för dig!

• Hattifnatt

Flower power: tusen tack

Skall man kanske skaffa en butiksguide? Jag har kört med det där pointshäftet man får vid inskrivningen men det kanske inte riktigt räcker, trots allt?

Min andra invägning i går, minus 5 hekto, vilket jag är riktigt nöjd med, med tanke på att jag hade min bröllopsmatorgie i början av veckan, samt att jag ammar nattetid och inte vill gå ner för fort ifall mjölken sinar ( jag har heller inte så mycket att gå ner så det är ingen panik på det sättet).

• Knytets

är det nån som vet hur många points det är i ett paket nudlar(ni vet dom där man köper på ica med satay eller biff eller curry smak) det e juh nån olja o ett kryddpaket med oxå...
    Om man häller i allt, hur många points kan de va?....

• Fru Majsan

Ojojoj, vilken helg!! Konferens med jobbet hela dagen i går plus en massa vin och öl på kvällen...slutade på närmare 70 points!! BEstämde mig för att inte räkna förrän efteråt men ändå äta med förnuft - och se så illa det gick! Har verkligen hållit igen i dag i stället! Och i morgon är det en ny vecka, tack och lov! Ser så illa ut i min checklista.

• Tove23

Skulle någon kunna upplysa mig vilka bonuspoäng man får för en timmes ansträngande promenad. Har bara info från det gamla poängsystemet och har förstått att det nu har ändrats...

Snälla hjälp mig att räkna...

• prayer

måste bara fråga, hur många kalorier är igentligen 1 point??

• Linda82

En fråga ang. vv, vad kostar det? ska börja där på onsdag,men vet ju inte priser?

• SusanneW82

Linda82 Det kostar 200:- gå in på www.viktvaktarna.se och skriv ute en kupong, så betalar du bara 100:- kr....Lycka till på onsdag

• Tove23

Ingen som kan hjälpa mig med motionspointsen????

• Hattifnatt

Tove23 - numera finns det en motionssticka - låter som om jag är "garvad" här, men har bara varit med i tre veckor - som också relaterar till din vikt.

Om du skriver vad du väger kan jag tala om hur många points du tjänar in.

FruMajsan - som tur är är ju checklistan en PRIVAT lista som ingen annan behöver se
    Och så var det ju 70 GODA NJUTNINGSFULLA points, eller hur!

Själv undrar jag lite över keso - i den tabell jag har fått finns bara keso 4% med, men antar att det i butiksguiden också finns pointsvärde för den keso som har 0.5% fett? Någon som kan kolla?

Får nog köpa en butiksguide, men tänkte vänta tills jag varit fem gånger och får 50 kr rabatt på ett inköp......

• Hattifnatt

Förutom Keso, någon som har koll på koksmjölk?
    Har ett recept där det ingår, misstänker att det är ruggigt pointsrikt, dock, eller....?

• Fru Majsan

Kokosmjölk är inte så farligt om du kör den "lighta" varianten. Minns dock inte exakt pointsantal, kan återkomma om det lite senare i dag...

• SusanneW82

Plockar fram butiksgudie och letar kokosmjölk

Blue Dragon lätt kokosmjölk 3msk(45ml) är 1points

All lätt/lihgt kokosmjölk vara 3msk(45ml) 1points

• Hattifnatt

Ah, lite belåten, har inte varit och vägt mig på tre veckor, fick tillbaka mensen efter tio månader och hade ENORMA cravings, och trodde inte det hade gått så bra annars heller, så då var det inge´ kul, men i fredgas gick jag dit, och wow, hade GÅTT NER 1.1 kilo trots allt slarv och fusk
    Så hade nått mitt första delmål och allt!
    *belåten*
    Vilket jag "firade" med att raskt klämma i mig 30 p en dag, men nu är det nya tag mot nästa mål!

Köpte också en butiksguide, inser att den behövs, svårt annars att riktigt räkna rätt många gånger, och en kokbok ( mat från fjärran länder eller någonting sådant). Gjorde en supergod fisksoppa till i går för 3 p portionen, perfekt!

• Ozzyfan

Superbra tråd! Ammar fullt och är trött på min gigantiska elefantbak trots att jag slitit så hårt för att få den... Många kexchoklad slank ner under graviditeten och jag gick upp från 62 till 94. Sonen är nu 4 mån men vikten har stannat på 76,5 och allllt sitter över baken. Är det någon av er som kör viktväktarnas amningsprogram? Funkar det verkligen?Enligt deras beräkningar skall jag äta 32 p och det känns som jättemycket. Lycka till

• ballerina

magpie.sytes.net/~jonas/eaglenest//points.html

Här är en pointsräknare som jag använder mig av ofta! Jag har ingen butiksguide heller, så jag räknar ut allt med denna lilla räknare - lycka till!

Svar på tråden Viktväktarnas pointshjälp- och inspirationstråd!