• Anonym (Mamma till 2)

TRYGGHANSA

Hej

Jag undrar om någon av er har fått någon ersättning från er försäkringsbolag för era barn som har ADHD?
    Tycker att dem är duktiga på att INTE informera vad som gäller trots att man frågade 10000 gånger när vi försäkrade vårt barn.
    Det verka alltid finnas omvägar för att dem inte ska betala någon ersättning när man har rätt till det?

Någon som fått någon ersättning?

• Svar på tråden TRYGGHANSA
  • norgesessan

SÅ sonen ahr +, och den tecknades innan 6 månader, och han har minst 25% vårdbidrag?

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Anonym

Om tillägget tecknas efter 6 månaders ålder, gäller det inte för neuropsykiatriska störningar.

vilket innebär att alla vi som hade holmias likadana försäkringar utesluts

• norgesessan

Hmmm....Jag fattar inte helt...Ni ville teckna försäkringen efter 6 månader?

• Anonym
    norgesessan skrev 2009-03-17 18:07:25 följande:
    Hmmm....Jag fattar inte helt...Ni ville teckna försäkringen efter 6 månader?
    vi hade holmia trygga barn från dagen barnen föddes i princip sen tog TH över och den försäkringen (+) gäller alltså inte barn där försäkringen tecknats efter 6 månader och det utesluter alla mina barn
  • norgesessan

Var det bara muntligt ni fick veta att försäkringarna skulle vara likvärdiga? Ingick det i holmia försäkringen? (innan det togs över av TH)

• Anonym
    Anonym skrev 2009-03-17 16:11:51 följande:
    hur går man vidare då?vi fick inte ett öre för sonen som har adhdfår itne ett öre för tjejen heller som har begåvningshandikapp plus adhdtjejen som har utstående öron och dessutom hade en cysta vid örat som togs bort får inte heller nåt fast de dessutom gjorde fel så att hon kommer vara tvungen fixa det igen om några år jäkla försäkringarna täcker bara olyckor och sjukdomar inget som kan misstänkas vara nedärvt osvdessutom finns klausul mot alla psykiska besvär så skulle barnen få psykisk sjukdom täcks inte heller dende är bra smartasom sagt.... när trygghansa to över holmia lovades vi att försäkringarna skulle vara identiska dvs täcka allt det gör de intefrågade om plus och den täcker inte heller npf dvs adhd
    Ja de är helt sjukt
    en bekant till mig hade vänta barn försäkring, och även tecknade över till andra vanliga trygga barn. då barnet fick ligga i höftskena?! i flera veckor o behövde åka in till sjukhuset varje vecka fick de endast ersättning för resorna.
    de sa de va medfödd skada men ingen försäkring gick in.

Vi ska nu i april begära ersättning för ett ärr mitt barn fått, då de gått 1 år.
    Vi har fått ut ersättning på totalt ca 4-6.000 kr då vi legat inne för mag smärtor med barnet. tycker de är så oehört "elakt" att de ska göra så emot en..

och de GNAGER mig att ja själv inte teckant + på barnet, då ja själv är diagnos mamma
  • Anonym
    norgesessan skrev 2009-03-17 19:03:57 följande:
    Var det bara muntligt ni fick veta att försäkringarna skulle vara likvärdiga? Ingick det i holmia försäkringen? (innan det togs över av TH)
    vi hade som krav att det skulle täcka npf när vi valde försäkringar och när trygghansa tog över sa de ju att vi holmia försäkringstagare inte skulle få försämrade villkor så självfallet tog man för givet att de var samma försäkringar

men det är det inte och hade inte spelat roll om vi haft plus för den gäller bara om försäkringen tecknats före 6 mån ålder och TH tog holmia 2003? eller när det nu ar iaf flera år efter att vi tecknat försäkringarna

har sökt för stora sonen och fått blankt nej, väntar på nejet på tjejen nu
  • fenomena83

Inte ADHD, men autism, som ju också är NPF.
    Vi får ut en engångssumma tack vare att vi har Plus-försäkringen. Den tecknade vi när sonen var en månad gammal och vi har vårdbidrag för honom.
    Så det går ju att få ut, om man har Plus, annars får man ingenting.

• fenomena83
    Anonym skrev 2009-03-17 15:26:47 följande:
    kvittar vilken försäkring du har de har klausuler som gör att npf diagnoser inte täcks du med plus bör nog kolla igen har precis varit i diskussion med dem för vi hade faktiskt holmia trygga barn från start och den var ensam om att täcka npf då...och nu visar det sig att det kvittar för npf KAN vara medfött och ingen av försäkringarna täcker medfödda fh bara fh skapade av olycka eller sjukdom suck
    NPF täcks visst, om man har PLUS och tecknat den inom 6 månaders ålder. Kom inte med falska fakta.
  • Anonym
    fenomena83 skrev 2009-03-17 19:18:18 följande:
    NPF täcks visst, om man har PLUS och tecknat den inom 6 månaders ålder. Kom inte med falska fakta.
    vilket gör att de utesluter alla oss som betalt den snabla försäkringen i många år
    vi får inget alls

den jag pratade med sa att ingen av försäkringarna täckte om försäkringen tecknats efter 6 månader eller om diagnosen ställs eller problemen finns noterade före 6 års ålder
  • Majsan70

Jag hade Holmia Trygga barn från början. Sonen har multipla diagnoser inom NPS och vi får ut ersättning varje månad eftersom vi även uppbär VB.

Läkarna lämnade journaler och intyg på att de inte kunnat hitta några som helst tecken på hans funktionshinder före en viss ålder och vi fick ersättningen. Inga som helst problem.

Allt står ju att läsa i villkoren o det ganska tydligt tycker jag.

• fenomena83
    Anonym skrev 2009-03-17 19:21:37 följande:
    vilket gör att de utesluter alla oss som betalt den snabla försäkringen i många år vi får inget alls den jag pratade med sa att ingen av försäkringarna täckte om försäkringen tecknats efter 6 månader eller om diagnosen ställs eller problemen finns noterade före 6 års ålder
    Jaha du menar så.

Det där med att diagnosen inte ska ställas innan 6 års ålder fattar inte jag, min son är 4, vi får ju ut? Det måste va gamla villkor eller andra bolag som jag vet har det så, men inte TryggaBarn plus från 2004....
  • Anonym
    fenomena83 skrev 2009-03-17 20:01:33 följande:
    Jaha du menar så.Det där med att diagnosen inte ska ställas innan 6 års ålder fattar inte jag, min son är 4, vi får ju ut? Det måste va gamla villkor eller andra bolag som jag vet har det så, men inte TryggaBarn plus från 2004....
    möjligen är de nya villkoren snällare fast känns grymt orättvist för oss som får diagnosen på äldre barn

vi betalade ju för att få täckning på just det ifall att och så får vi det och då visar det sig att det inte täcker jota
  • elizabeta

Hej!

Måste fråga, om man har tecknat trygghansas extratillägg Familjeskydd och blir beviljad ersättning för ADHD, någon som vet om man då har rätt att få ut motsvarande summa pengar som man blivit beviljad vårdbidrag från försäkringskassan ?!!? /Elizabeth

Förresten någon som fått ADHD-diagnos beviljad (om man tecknat extra försäkringstillägget) isf till hur mycket bedömdes invaliditetsgraden?

Svar på tråden TRYGGHANSA