• Anonym (buh)

Billigt eller dyrt för att "hyra" ett hus?

Väljer att vara anonym för jag har tyvärr anmärkningar och skäms för det.
    Vi bor just nu på ett ställe där vi inte trivs så jättebra. Det går men längtan efter hus är otroligt stor. Just nu betalar vi ungefär 7000kr i månaden för 100kvm och då har jag räknat med hyra, el och vatten.

Nu har vi fått ett erbjudande om att en släkting kommer köpa ett hus i området vi vill bo i och så hyr han ut det till oss tills dess vi kan köpa ett eget hus (eller det huset av dom). Ett fristående hus på 150kvm kommer det vara och dom vill isf ha 8000kr i månaden i hyra av oss. Då kommer hyra, el, sophämtning osv osv ingå i det hela.
    Dom kommer även att lägga in nya golv och tapetsera alla rum då vi flyttar in dit men kök och toalett osv kommer vara gammalt och slitet tills vidare och om det ska göras om så kommer vi ta upp det till diskussion då vem som betalar och om hyra höjs osv.

Vi kommer även att skriva något sorts kontrakt där vi bestämmer hur vi vill göra senare för jag flyttar inte härifrån till ett hus för att sen inte få köpa det huset så fort jag är "grön". Har hela tiden sagt att nästa gång jag flyttar ska det vara för att jag köper hus så flyttar vi hit så är det för att vi ska kunna köpa det sen. Det skulle vi isf komma överens om och skriva kontrakt om hur vi skulle fixa betalning osv den dagen. Tex om vi köper det för marknadsvärdet då eller om vi får köpa det för samma pris som dom köpt det för nu osv.

Vi vet att dom har lagt på 1500kr på summan just för att lägga på tex tapeterna och smårenoveringar direkt. Det sa dom direkt till oss. Vi vet även att dom kommer betala av lånen på huset med intäckterna från oss men att det inte kommer dras bort om vi köper det sen.

Har ni några tips och råd?
    Just att dom lägger på pengar då det är släktingar det handlar om vet jag folk har åsikter om, men för min del kvittar just det. Om bägge tjänar lite på det så spelar det inte mig någon roll att dom får lite extra pengar eftersom vi får ju då flytta till hus i området vi vill till.

Min största fråga är väl om det är rimlig "hyra" och om det finns några speciella saker vi bör tänka på? Vill inte skynda oss in i detta och så kraschar allt sedan

• Svar på tråden Billigt eller dyrt för att "hyra" ett hus?
  • ettplustack

Jag tycker att det låter okej om el osv ingår annars är det för dyrt. Vi betalar 6600 för lån plus sopor el osv och det bler mer än 8000 tuta och kör men skriv som du säger bra kontrakt :)

• Anonym (buh)

Jo elen ingick så det behövde vi inte bry oss om. Enda vi själva betalar är sånt som är utöver huset så att säga. Telefon, bredband, tv-licens osv.

Hmm. Iofs har jag inte koll på hur det är med försäkringen det måste jag kolla upp. Men allt annat vet jag ingick iaf

• Isnogood

Tycker det låter liiite dyrt....även om det blir så kallad varmhyra...
    Men om ni beslutar er för att ta det, se då till att ALLT finns på papper...
    Om ni ska vara hyresgäster så...är dom hyresvärdar, vilket betyder att dom ska skatta för de inkomsterna o ett ordentligt hyresavtal skrivas...
    Annars så har ni ingen möjlighet att söka tex bostadsbidrag el liknande...

Jag kan tillägga att min mamma gjorde samma sak för mig innan jag fick fast anställning, vi gjorde så att hon tog lånet (summan hon betalade kontant köpte hon gästhuset på gården för), sedan betalade jag ränta o amorteringar till henne, alltså inget extra utan den summan banken skulle ha varje månad.
    El, sopor, avlopp, sotning, byggnadernas försäkringar,mm stod på mig o jag betalade dem...

För varje månad så sjunker ju räntaoamorterings-kostnaderna o det blir ju då billigare o billigare boende...

• Anonym (buh)

Hästarobarn, all el och sophämtning osv betalar dom så dom där 8000kr är totalt för hela boendet. vi behöver inte stå på något med boendet då.

Hyreslägenheter här i områderna kostar dryga 4-5000kr för en tvåa tex så då tycker jag ändå inte att 8000kr på ett helt hus på 150kvm låter så mkt

• talare

angående dyrt/billigt beror på vad huset har för marknadsvärde vid köpet (släktingarnas köp av huset), hur man valt att lägga lånen och var osv. jag tycker absolut att 8000kr/mån låter vettigt för 150kvm med varmhyra om det ligger i rätt område (runt 1,5-2km från centrum i mellan stor stad). men allt är relativt.

sen hur man lägger upp ett kontrakt kan också vara väldigt olika. ska det räknas som en "avbetalning" eller rent av hyres, vad ska i så fall ingå i avtalet (tex om något går sönder osv). prata igenom och låt alla vara överens!

om hur ska ett ev köp av huset i framtiden gå till bör man också tänka på reda nu, för att inte meningsskiljaktigheter ska förstöra er relation och/eller er professionella relation och ev köpeavtal. ta hjälp av en juridik kunnig/advokat vore ett gott råd.

• Anonym

Jag hyr ut ett hus på ca 120 kvm och stor trädgård samt garage för 4000:- i månaden i kallhyra (vatten ingår men ej el, uppvärmning, försäkring). Då är badrum nyrenoverat men inte kök (gammal inredning men nya vitvaror), nya golv och målade väggar i alla rum. Tänkte om du vill ha något att jämföra med. Detta hus ligger ca 2 mil från en mellanstor stad. Det är verkligen jättesvårt att veta vad man ska sätta för hyra, min hyresgäst tycker egentligen att det ligger på gränsen till dyrt..

• Anonym (hemlis)

Vi hyr en lägenhet i ett hus på 95 kvm inkl. el, värme, vatten, sophantering, bredband och tv (ej licens) och får betala 10 500, så ja jag tycker det är billigt för er del.

• Anonym (hyr oxå)

Vi hyr ett hus, av en släkting. Vi har bott i huset i 5 år. Vi betalar 3500 kr i hyra. Då ingår sopphämtning, vatten(egen brunn) och försäkringen på huset.

Vi har själva renoverat för ca 150.000 och har ett lån på en vedpanna på ca 100.000. Vi bytte ut oljepannan som var tidigare.

Vi kommer att köpa huset inom en snar framtid, då kommer vi (troligen) att betala summan som släktingen köpte huset för minus det vi lagt på renovering. Alt att vi betalar taxeringsvärdet. Men det hamnar nog på ungefär samma summa.

Just ja, huset är 220kvm, tomten är 5000kvm. 2km från ortens centrum.

• talare

jag tycker den personen är konstig.

men som sagt, det hela beror nog på vart man bor (hur attraktiv staden är, hur centralt etc.. men även husets skick osv). även framtiden kan spela in i hyran, om man ska köpa det sen eller inte. det är ju vad man gör upp om det.

Anonym skrev 2009-03-17 20:22:04 följande:
    Jag hyr ut ett hus på ca 120 kvm och stor trädgård samt garage för 4000:- i månaden i kallhyra (vatten ingår men ej el, uppvärmning, försäkring). Då är badrum nyrenoverat men inte kök (gammal inredning men nya vitvaror), nya golv och målade väggar i alla rum. Tänkte om du vill ha något att jämföra med. Detta hus ligger ca 2 mil från en mellanstor stad. Det är verkligen jättesvårt att veta vad man ska sätta för hyra, min hyresgäst tycker egentligen att det ligger på gränsen till dyrt..
  • Åsa

Beror väl på orten. Här på orten, där du inte får ett hus under uppåt fyra miljoner, skulle det vara billigt, på vischan där jag har släktingar skulle det vara dyrt.
    Du själv verkar ju tycka att det är prisvärt så varför inte. Vad jag tänker på är att utfästelser om att ni ska få köpa inte är bindande och det kan bli väldigt infekterat om, i värsta fall ägaren/släktingen ändrar sig eller får behov att sälja och du inte kan/får köpa då. En annan tanke är att en så pass hög hyra, om än varmhyra, kanske - vet ju inte hur dina inkomster ser ut - hindrar dig att sätta undan de pengar du skulle behöva inför köp av det hus du vill ha. (Själv tycker jag nuvarande bostadskostnad är dyr också iofs.)

Så länge ni är hyresgäster skulle man kunna se det som att ni betalar släktingens utgifter plus standardhöjningen på huset. (1500 i "höjning" ger 18000 per år; är det en rimlig kostnad för uppfräschningen? Även om ni faktiskt inte skulle köpa sedan.

Varför gör släktingen det här? För att göra dig en tjänst? Bestämmer ni er för detta är det viktigt att ni har kontrakt på så mycket som möjligt. Hyra och vad som ingår förstås. Ansvarsfördelning: Vem gör eller betalar för nödvändiga reparationer och material, rörmokare, sotare? Vem har ansvaret för att sköta den stora tomten? Snöskottning? Etc etc. Ju mer på pränt desto mindre risk för olika tolkningar och tjafs. Försök se förutsättningslöst på erbjudandet trots att du är så hussugen. Förklara att det låter jätteintressant men att ni förstås måste sätta er och diskutera allt detta innan du - och de, för vem vet om släktingen tänkt igenom det i detalj - kan ta ställning.

• Anonym
    Åsa skrev 2009-03-17 23:25:19 följande:
    Beror väl på orten. Här på orten, där du inte får ett hus under uppåt fyra miljoner, skulle det vara billigt, på vischan där jag har släktingar skulle det vara dyrt. Du själv verkar ju tycka att det är prisvärt så varför inte. Vad jag tänker på är att utfästelser om att ni ska få köpa inte är bindande och det kan bli väldigt infekterat om, i värsta fall ägaren/släktingen ändrar sig eller får behov att sälja och du inte kan/får köpa då. En annan tanke är att en så pass hög hyra, om än varmhyra, kanske - vet ju inte hur dina inkomster ser ut - hindrar dig att sätta undan de pengar du skulle behöva inför köp av det hus du vill ha. (Själv tycker jag nuvarande bostadskostnad är dyr också iofs.) Så länge ni är hyresgäster skulle man kunna se det som att ni betalar släktingens utgifter plus standardhöjningen på huset. (1500 i "höjning" ger 18000 per år; är det en rimlig kostnad för uppfräschningen? Även om ni faktiskt inte skulle köpa sedan. Varför gör släktingen det här? För att göra dig en tjänst? Bestämmer ni er för detta är det viktigt att ni har kontrakt på så mycket som möjligt. Hyra och vad som ingår förstås. Ansvarsfördelning: Vem gör eller betalar för nödvändiga reparationer och material, rörmokare, sotare? Vem har ansvaret för att sköta den stora tomten? Snöskottning? Etc etc. Ju mer på pränt desto mindre risk för olika tolkningar och tjafs. Försök se förutsättningslöst på erbjudandet trots att du är så hussugen. Förklara att det låter jätteintressant men att ni förstås måste sätta er och diskutera allt detta innan du - och de, för vem vet om släktingen tänkt igenom det i detalj - kan ta ställning.
    Ja det är väldig skillnad på pris. 
    Här där jag bor får man ett riktigt lyxhus för 1,5 mille
  • Åsa

Anonym 12: "Här där jag bor får man ett riktigt lyxhus för 1,5 mille"
    Ett hus för 1,5 miljoner här skulle annonseras som fynd för den händige

• Anonym

8000kr är ju jättebilligt!!!!
    Kanonbra - kör för det!!!
    Skulle jag absolut göra!!! =)

Svar på tråden Billigt eller dyrt för att "hyra" ett hus?