Billigt eller dyrt för att "hyra" ett hus?
Väljer att vara anonym för jag har tyvärr anmärkningar och skäms för det.
Vi bor just nu på ett ställe där vi inte trivs så jättebra. Det går men längtan efter hus är otroligt stor. Just nu betalar vi ungefär 7000kr i månaden för 100kvm och då har jag räknat med hyra, el och vatten.
Nu har vi fått ett erbjudande om att en släkting kommer köpa ett hus i området vi vill bo i och så hyr han ut det till oss tills dess vi kan köpa ett eget hus (eller det huset av dom). Ett fristående hus på 150kvm kommer det vara och dom vill isf ha 8000kr i månaden i hyra av oss. Då kommer hyra, el, sophämtning osv osv ingå i det hela.
Dom kommer även att lägga in nya golv och tapetsera alla rum då vi flyttar in dit men kök och toalett osv kommer vara gammalt och slitet tills vidare och om det ska göras om så kommer vi ta upp det till diskussion då vem som betalar och om hyra höjs osv.
Vi kommer även att skriva något sorts kontrakt där vi bestämmer hur vi vill göra senare för jag flyttar inte härifrån till ett hus för att sen inte få köpa det huset så fort jag är "grön". Har hela tiden sagt att nästa gång jag flyttar ska det vara för att jag köper hus så flyttar vi hit så är det för att vi ska kunna köpa det sen. Det skulle vi isf komma överens om och skriva kontrakt om hur vi skulle fixa betalning osv den dagen. Tex om vi köper det för marknadsvärdet då eller om vi får köpa det för samma pris som dom köpt det för nu osv.
Vi vet att dom har lagt på 1500kr på summan just för att lägga på tex tapeterna och smårenoveringar direkt. Det sa dom direkt till oss. Vi vet även att dom kommer betala av lånen på huset med intäckterna från oss men att det inte kommer dras bort om vi köper det sen.
Har ni några tips och råd?
Just att dom lägger på pengar då det är släktingar det handlar om vet jag folk har åsikter om, men för min del kvittar just det. Om bägge tjänar lite på det så spelar det inte mig någon roll att dom får lite extra pengar eftersom vi får ju då flytta till hus i området vi vill till.
Min största fråga är väl om det är rimlig "hyra" och om det finns några speciella saker vi bör tänka på? Vill inte skynda oss in i detta och så kraschar allt sedan