• EpicF

Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?

Anonym mamma38 skrev 2025-06-10 13:32:09 följande:
    Nej, är du? Även höginkomsttagare kan må dåligt och ha svårt att klara sin vardag, är väl självklart. 
    Som höginkomsttagare så har man ofta en buffert för ex sjukskrivning/föräldraledighet etc. 

Tjänar man +80 000kr i månaden och inte har en buffert så har man sig själv att skylla. 
  • EpicF
    Anonym mamma38 skrev 2025-06-21 02:43:38 följande:
    OMG, du är ung misstänker jag. Återkom när du gått igenom en skilsmässa och står själv kvar med alla utgifter för ett tidigare gemensamt boende. Oavsett inkomst så tror jag du förstär att det ör otromigt tufft både ekonomiskt och känslomässigt. Tänk om vi kvinnor kunde lyfta och hjälpa varandra istället för att stjälpa och tynga ner...
    Inte ung och har gått igen en skilsmässa för några år sedan, efger 12 år som gifta och 16 år som par. Och ja, efter skilsmässan stod jag själv med boendekostnaderna, men jag sålde och köpte nytt och stod återigen själv med boendekostanderna tills jag blev sambo på nytt. Men mitt liv är totalt irrelevant. Jag har en buffert och har alltid haft. Även när jag var ung. Just för att ha till oförutsätta händelser. 

Poängen var man har +80 000 kr i inkomst, så får man skylla sig själv om man inte ha sparat ihop en buffert för att ha om ex blir sjukskriven. 
  • EpicF
    Anonym mamma38 skrev 2025-06-21 02:40:41 följande:
    Skilsmässa. Även höginkomsttagare kan hamna i knipa, men ni verkar ju ha svårt att tro det i denna tråd.
    Självklart kan de också hamna i knipa. Därför är det ännu viktigare att ha en buffert. 
  • EpicF
    Anonym mamma38 skrev 2025-06-21 02:43:38 följande:
    OMG, du är ung misstänker jag. Återkom när du gått igenom en skilsmässa och står själv kvar med alla utgifter för ett tidigare gemensamt boende. Oavsett inkomst så tror jag du förstär att det ör otromigt tufft både ekonomiskt och känslomässigt. Tänk om vi kvinnor kunde lyfta och hjälpa varandra istället för att stjälpa och tynga ner...
    Sälj din fjällstuga, sälj ditt hus och flytta till mindre och sälj bilen och åk kollektivt. Klarar man inte av att spara till en buffert med +80 000kr i inkomst då har man för extravaganta utgifter och man får dra ner på dessa. 

Som ensamståendemed den lönen så ska man ha en buffert. Har man inte det får man faktiskt skylla sig själv. Långt ifrån alla ensamstående kvinnor har den lönen. 
  • EpicF
    Anonym (2009) skrev 2025-06-21 03:02:30 följande:

Tråden är 16 år gammal.

Ja, tråden ja. Men inlägget som diskuteras är 11 dagar gammalt. Alltså skrivet i juni 2025. 
  • EpicF
    Anonym (+80k) skrev 2025-06-21 07:19:25 följande:
    Moralkärringarna tar varje chans de tar får på det här forumet. De är nämligen helt perfekta själva och mår jättebra av att spy ut sina raljerande åsikter. Gäller det en höginkomsttagare finns det ingen gräns för deras välmående om de får hacka.
    Jag är själv sk höginkomsttagare och självklart har jag en buffert att ta av vid ex en lång sjukskrivning eller andra akuta höga utgifter. Att inte ha det är oansvarigt.
  • EpicF
    Anonym (+80k) skrev 2025-06-21 07:20:42 följande:
    Personen är dessvärre inte ung utan en återkommande åsiktsmaskin.
    Är man ung när man är 40+? Isåfall jag ung. Men personligen skulle jag inte kalla mig själv som ung. 
  • EpicF
    Anonym (gulltuppen) skrev 2025-06-21 11:05:57 följande:
    Tänk om bostäder gick att sälja, och om det fanns några som jobbade med det? Drömmer

Personen som skrev har dessutom mer än en bostad och då måste man väl kunna fatta att man inte ska hålla kvar i allt när inte budgeten går ihop längre?
    Personen du citerar är den personen som säger sig ha +80 0000kr i månaden och ändå anser sig vara fattig. 

En riktig skam mot de slm faktiskt är fattiga och som varje månad måste vända och vrida på varenda krona för att gå runt. 
  • EpicF
    Anonym (gulltuppen) skrev 2025-06-21 12:26:17 följande:
    Varför bråkar du med alla, inklusive de som håller med dig?
    Jag har inte bråkar med någon som håller med mig? 
  • EpicF
    Anonym (Bullmamma) skrev 2025-06-21 17:52:10 följande:
    Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?Ha ha, att du aldrig ser ditt eget beteende!
    Problem med att läsa? 
  • EpicF
    Anonym (Rick) skrev 2025-06-22 05:43:32 följande:
    Ääh! Sluta var då lättkränkt. Allt är relativt.
    Lättkränkt?
    Ska jag bli kränkt över att en höginkomsttagare med +80 000kr i inkomst är så osmart att denne inte förstår att man sparar till en buffert? 🤔

Kan faktiskt inte bry mig mindre 😅
  • EpicF
    Anonym (Rick) skrev 2025-06-22 05:43:32 följande:
    Ääh! Sluta var då lättkränkt. Allt är relativt.
    Jag har en buffert att ta av om det kniper. Jag har alltid sparat till en buffert, även när jag var låginkomsttagare. 
  • EpicF
    Anonym (Bullmamma) skrev 2025-06-22 11:42:54 följande:
    Det ver jag att du har men jag tycker inte det är en ursäkt för hur otrevlig du är i alla trådar.
    Nej, jag har inga problem med att läsa och inte har jag varit otroligt heller. 
  • EpicF
    Anonym (Rick) skrev 2025-06-22 11:41:51 följande:
    Man kan även vara lättkränkt å andras vägnar. 

"En riktig skam mot de slm faktiskt är fattiga och som varje månad måste vända och vrida på varenda krona för att gå runt. "
    Tvivlar på att någon blir kränkt över att vara fattig. 

När Mamma38 påstår att hon är "fattig" med över 80 000 kr i inkomst så är det en skam mot de som faktisk är fattiga. 
  • EpicF
    Anonym (Rick) skrev 2025-06-22 12:25:36 följande:
    Tycker jag inte. Hon pratar utifrån sin värld.
    Vilket är en skam mot de som är fattiga. 
  • EpicF
    Anonym mamma38 skrev 2025-07-04 12:27:11 följande:
    Du har uppenbarligen ingen erfarenhet av att sälja fastigheter i en lågkonjunktur heller... Jeeze... Tror du jag är dum i huvudet? Tror du det är därför jag tjänar +80 000kr? Det första jag gjorde var att försöka bli av med fastigheterna, men för er som inte fattat det så är lyxkonsumtion inte direkt på agendan för de flesta just nu, så för oss som HADE den lyxen, men inte har råd med den längre, sitter vi fast i en ekonomisk fälla. Har aldrig sagt att det är synd om oss, men även höginkomsttagare kan må dåligt och hamna i ekonomiska problem. Men det verkar tydligen vara svårt att förstå i denna tråd...
    Och den där bufferten ni alla pratar om - återkom när ni gått igenom en smutsig skilsmässa så ska vi ta ett snack och se hur det står till med er buffert.

OMG, vilka korkade människor det finns. 
    Jo, jag har erfarenhet av att sälja i lågkonjunktur.och måste man så gör man det. 

Ja, jag börjar faktiskt tro att du är dum i huvudet. Har man +80 0000kr i inkomst så ser man till att ha en bra buffert/sparande. Allt annat är dumt. 
    Har man inte det så får man skylla sig själv när man sitter där och inge har råd att vara sjukskriven. 

Jag har också gått igenom en skilsmässa. Men nog fan har jag en buffert oavsett. Har alltid sett till att ha det. 

Jag håller helt med att det finns korkade människor. 
  • EpicF
    Anonym mamma38 skrev 2025-07-05 00:53:23 följande:
    Jag försöker inte sälja en sketen lägenhet i Rotebro, Gottsunda, Gränby, Upplands Väsby, Fittja, Tensta, Rinkeby eller Rosengård för mindre n 3,5 miljoner.... Hahaha väx upp snälla.
    Påstod jag det? 

Om du inte har råd med ditt boende, trots met än 80' i inkomst så får man sälja. Har man inte råd att vara sjukskriven och ta hand om sin egen hälsa, så får man dra ner på sina utgifter och även då kanske sälja sin lägenhet. 
  • EpicF
    Anonym mamma38 skrev 2025-07-05 00:53:23 följande:
    Jag försöker inte sälja en sketen lägenhet i Rotebro, Gottsunda, Gränby, Upplands Väsby, Fittja, Tensta, Rinkeby eller Rosengård för mindre n 3,5 miljoner.... Hahaha väx upp snälla.
    Förövrigt så sålde jag inte heller en "sketen lägenhet" för mindre än 3,5 miljoner.

Jag fick 8 milj. för min trots att det så också var sk lågkonjunktur. Jag gick +- noll, men jag gjorde det för att jag var i behov av kapital.
  • EpicF
    Anonym (Rick) skrev 2025-07-05 08:17:28 följande:
    Inte alls. Det är bra att vara rik, inte dåligt.
    Och skrev jag att det skulle vara dårligt att vara rik? 
  • EpicF
    Anonym (Rick) skrev 2025-07-05 08:19:44 följande:
    Selektiv empati är inte särskilt vackert.

Egentligen ska alla människor klara sig enkelt på 20000 i månaden också. Den som inte klarar det på 20000 har i praktiken samma problematik med att hålla i pengar som den med 80K.
    Absolut är det så. 
Svar på tråden Vad gör man när man mår dåligt men inte har råd med sjukskrivning?