• Siie

Rökare: när har ni fött era barn?

Hela denna hets kring rökning och graviditet tycker jag är helt sanslös.. Ja det är skadligt att röka när man är gravid, det är alltid skadligt.. Men hela det här pratet om att man är självisk och blahablaha kommer från folk som aldrig varit beroende av något, kanske inte ens sockerberoende.. Jag är idag snart 26 år har en bror som snart fyller 27.. Min mamma trappade inte ens ner med rökningen, hon försökte men hon kunde verkligen inte! Hon mådde dåligt, klarade inte av att jobba (jobbet är viktigt när man ska ha barn, då barn kostar pengar) och min pappa stod inte ut med hennes abistnens humör.. Så hon fortsatte röka och allt vart bra igen.. Vi föddes normalt, vi var normal stora.. Faktum är att jag åt pencelin för första gången i mitt liv som 16 åring, då pga en könssjukdom.. Min bror har aldrig behövt äta antibiotika.. Så visst det är dåligt att röka, men man behöver inte måla fan på väggen pga rökning.. Jag tror det är massa mer än bara rökning som gör riskerna, faktiskt! Kommer jag alltid tro, trots alla siffror om ditten och datten.. Många utav mina vänner som har massa allergier o astma har mammor som aldrig rökt i hela sitt liv.. Jag tror att om man gör det som känns "bra" ( kan vara att smälla i sig den största choklad kakan också) med måtta, så är det nog mer farligt att bli stressad och nojig över saker än att röka.. Och NEJ jag är inte rökare själv, så sitter inte och försvarar mig själv..

• Siie

Jag säger inte att det är bra att röka och "hyllar" inte min mamma för att hon gjort det.. MEN faktum kvarstår att gravida som röker säkert redan har dålig samvete för att dem gör det, och om man försöker att sluta så tycker jag att de ändå försökt.. Men sen vet ju alla att FL oftast kommer med pekpinnar, och jag är nog tvärtom att jag tycker att så länge man försöker så borde man inte få skit för det.. Man kanske ska stötta istället för att komma med fakta som de flesta faktiskt redan vet om..

Visst det är skitdåligt att röka vare sig du är gravid eller inte, men världen är sån att den ser ut på det viset att folk röker ändå..

Och det om att fruktbarheten hos män och kvinnor blir sämre hos barn vars mamma rökte under graviditeten är nog en propaganda som bara infaller vissa, precis som folk utan rökande föräldrar kan drabbas av.. Förr i tiden rökte man tillochmed på förlossningen, konstigt att vi alla finns då.. Bara en fundering.. Och jag, trots min mammas rökning är sjukt fertil, blir gravid bara jag går förbi en kille och missat ett piller med några timmar. Och min bror har avlat fram fina barn.. Vi är iofs unga (~26-27) men är det inte då man är skapt till att skaffa barn? Om vi får svårt att skaffa barn vid 40 års ålder, vad gör det? Det är ju inte då man ska skaffa barn egentligen (om man ska kolla till hur kroppen är uppbyggd)..

Så istället för att bara ge massa ris, ska man kanske stötta den rökande gravida så blir det kanske liiite lättare att trappa ner..

Men detta är ju min åsikt..

• Siie

Att klaga på en rökare att den säger att det är svårt sluta röka trots graviditet och säga att den är svag.. Säger du samma sak till en som lider av fetma, att den är svag som inte klarar av att sätta stopp för ätandet?

Jag är ingen rökare, men man måste ju som människa kunna sätta sig in i andras situationer istället för att bara döma..

Svar på tråden Rökare: när har ni fött era barn?