• Myrtille

) åring som är knackig på att simma

Hej.
    Vår nioåring har det förhållandevis svårt med simningen. Han kan hålla sig flytande med nöd och näppe, men benen och rumpan hänger långt ner och det rör sig låååångsamt framåt. Nu har han börjat i sjöscouterna, med krav att man kan simma ordentligt för att få följa med i båten i sommar, och vi har uppmanats att träna med honom. är det någon som vet hur man pedagogiskt lär honom att förbättra simningen? Jag har ju redan försökt säga åt honom hur man tar bra arm- och bentag och att han måste synkronisera, men det går trögt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-18 13:25
    9-åring skall det vara...

• Svar på tråden ) åring som är knackig på att simma
  • ninmid

Finns ju intensivkurs på ett par veckor som brukar vara bra. Ibland lättare för dom att lära sig av en tränare än förälder ; )

• Myrtille
    ninmid skrev 2009-03-18 18:42:46 följande:
    Finns ju intensivkurs på ett par veckor som brukar vara bra. Ibland lättare för dom att lära sig av en tränare än förälder ; )
    Det är väl det jag får för mig. Jag skall genast googla på intensivkurs :)
  • Miss Lau

Jag tror också att det är lättare för någon "utomstående" att lära. Hör med simhallen om det finns någon kurs eller om ni kan ta några enstaka privatlektion med en simlärare. Det låter ju som att din son är på G men behöver lite extra hjälp så det kanske räcker med några lektioner för att han ska få kläm på hur man gör.

• paloma84

Vill han gå på någon simskola innan kanske?
    Om inte kan väl ni åka o bada någon gång i veckan, så kanske det släpper efter ett tag. Köp sån där flytgrej man sätter runt brösten/magen så kanske han får in själva tekniken innan ni tar bort den.

• Myrtille
    paloma84 skrev 2009-03-19 09:37:25 följande:
    Vill han gå på någon simskola innan kanske?Om inte kan väl ni åka o bada någon gång i veckan, så kanske det släpper efter ett tag. Köp sån där flytgrej man sätter runt brösten/magen så kanske han får in själva tekniken innan ni tar bort den.
    Han har gått i simskola de två senaste somrarna och även under skolåret förra året. Nu har de återkommande simträning i vanliga skolan, men det känns som att han är dålig på att lyussna och försöka lära sig. han är övertygad om att han är världsbäst på att simma redan och nöjer sig liksom med det...
    Nu är det väl för sent med vanlig terminssimskola,men kanske om man hittar en intensivkurs.
  • ninmid
    Myrtille skrev 2009-03-19 09:55:56 följande:
    Han har gått i simskola de två senaste somrarna och även under skolåret förra året. Nu har de återkommande simträning i vanliga skolan, men det känns som att han är dålig på att lyussna och försöka lära sig. han är övertygad om att han är världsbäst på att simma redan och nöjer sig liksom med det... Nu är det väl för sent med vanlig terminssimskola,men kanske om man hittar en intensivkurs.
    Beror väl lite på vart du bor men vet att det finns intensivkurser på våren i stockholmstrakten i alla fall. Vi har bokat för vår minsta i början på juni, men det fanns även i april.
  • Myrtille
    ninmid skrev 2009-03-19 13:03:20 följande:
    Beror väl lite på vart du bor men vet att det finns intensivkurser på våren i stockholmstrakten i alla fall. Vi har bokat för vår minsta i början på juni, men det fanns även i april.
    Vi bor i Bromma. Var hittade du din kurs?
  • ninmid
    Myrtille skrev 2009-03-19 13:05:01 följande:
    Vi bor i Bromma. Var hittade du din kurs?
    Mörbybadet. Annars kanske du kan ringa nåt badhus nära er och be om råd. Dom kanske kan skräddarsy en kurs åt honom?
  • snuttP

Min lilla kille håller på att lära sig simma. Han är väl ungefär där du säger att din son är. Han ska bara få ihop bentagen med armtagen. Vi fick tipset i våran simskola (följer livräddningssällskapets steg) att använda en sån korv i skumgummi. Den sätter man så att armhålorna vilar på det. På det sättet håller han sig flytande och behöver inte tänka på det. Sen är det bra.. för att vissa barn tar för stora armtag (som min son) och då kan dom lära sig att ta mindre med hjälp av denna. Slår armbågarna i, ja då är det förstora armtag.

Vi kan låna i våran simhall.. kolla om du kan låna i din. Annars vet jag att man kan köpa.. tror dom kostar runt 60:-

• AnniPanni

I sthlm har kommunala simskolan intensivkurser under maj/juni (eller om det var tidigare). Kolla på sthlms hemsida eller ring aktivitets och simbokningen på en gång.

Svar på tråden ) åring som är knackig på att simma