• Myrtille

) åring som är knackig på att simma

Hej.
    Vår nioåring har det förhållandevis svårt med simningen. Han kan hålla sig flytande med nöd och näppe, men benen och rumpan hänger långt ner och det rör sig låååångsamt framåt. Nu har han börjat i sjöscouterna, med krav att man kan simma ordentligt för att få följa med i båten i sommar, och vi har uppmanats att träna med honom. är det någon som vet hur man pedagogiskt lär honom att förbättra simningen? Jag har ju redan försökt säga åt honom hur man tar bra arm- och bentag och att han måste synkronisera, men det går trögt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-18 13:25
    9-åring skall det vara...

• Svar på tråden ) åring som är knackig på att simma
  • Myrtille
    AnniPanni skrev 2009-03-19 13:10:32 följande:
    I sthlm har kommunala simskolan intensivkurser under maj/juni (eller om det var tidigare). Kolla på sthlms hemsida eller ring aktivitets och simbokningen på en gång.
    Ja, det verkar finnas en i maj. tack för tips! Nu skall jag bara snacka ihop mig med hans pappa om hur vi löser intensivkursen rent praktiskt. Tack alla!
  • Brunello

Jag skulle börjat om och fått tag i en simskola där han får lära sig crawl istället för bröstsim, det är i princip omöjligt att simma som han gör om man ska crawla - så då löser sig det problemet av sig själv. Crawl är mycket enklare koordinationsmässigt än bröstsim (som är det svåraste simsättet att lära sig).

När det gäller rumpan och benen som ramlar ner handlar det nästan alltid om att barnet håller upp huvudet. Näsan är "ratten" när man simmar, vill man framåt i vattenytan måste näsan vara där Också en sak som är mer naturlig när man crawlar, i bröstsim blir det med automatik mer att man håller upp huvudet. Tycker han inte om vatten i ögonen så skaffa honom simglasögon.

Ni kan också introducera simfötter, de hjälper till att ge en bra crawldick (han kan kicka och göra bröstarmtag om ni föredrar det) men hjälper också till att lyfta benen en aning.

Vill ni ändå fortsätta med bröstsim så ge honom en platta, ner med näsan i vattnet och träna BARA bentag tills han kan dem och gör dem "i ytan" som de ska vara. När det är klart kan han ha en sådan dolme som nämdes ovan och träna bara armar - även här NER med näsan. Sedan kan man sätta samman och få ihop det till ett simsätt.

• snuttP

ett tips till.. man kan använda den korven jag pratade om utan att behöva använda armarna.. ja om man nu vill träna benen bara.

• m med tre stjärnor

Jag hade kontaktat en simklubb.
    Där har de oftare roligare övningar och kan "lura" dem till att simma på ett bättrer sätt.
    mina barn gillar iaf den simskolan och efterföljande träningen bättre...
    Den äldsta har precis fyllt sju och simmar rätt bra nu.

• villhafyra

Min 9 åring var oxå så där med simningen,,,,menjag åkte med till badet en gång när de badade i skolan och hjälpte henne lite och då släppte det så nu simmar hon .....

• Myrtille
    villhafyra skrev 2009-05-11 11:33:48 följande:
    Min 9 åring var oxå så där med simningen,,,,menjag åkte med till badet en gång när de badade i skolan och hjälpte henne lite och då släppte det så nu simmar hon .....
    Vad bra. Hur hjälpte du? Jag tycker det är kanonsvårt att verbalisera något man gör med kroppen.
  • JWM

vår 7-åring är sen i simningen om man får säga så
    han har nu gått 3 hela år i olika simskole former men det har inte släppt
    han tar sig hjälpligt fram men VÄGRAR ta av sig tuberna på ryggen...

är själv simlärare i lilla barnets grupp och stora barnet kommer få vara med där till hösten för att se om det släpper

-
    men som ovan nämnts träna i simskola och träna, träna

känns dock lite taskigt att barnet som inte kan/vill simma ska vara med i sjöscoterna men alla väljer ju själva

i vår kommun får barnen simundervisning genom skolan 1 gång i veckan hela årskurs 1 och 2 sedan i åk 3 om det behövs

så jag har goda förutsättningar att min" torrboll" kommer lära sig simma
    även om lilla då redan kan det

• Myrtille
    JWM skrev 2009-05-11 11:41:18 följande:
    vår 7-åring är sen i simningen om man får säga såhan har nu gått 3 hela år i olika simskole former men det har inte släppt han tar sig hjälpligt fram men VÄGRAR ta av sig tuberna på ryggen...är själv simlärare i lilla barnets grupp och stora barnet kommer få vara med där till hösten för att se om det släpper-men som ovan nämnts träna i simskola och träna, tränakänns dock lite taskigt att barnet som inte kan/vill simma ska vara med i sjöscoterna men alla väljer ju självai vår kommun får barnen simundervisning genom skolan 1 gång i veckan hela årskurs 1 och 2 sedan i åk 3 om det behövsså jag har goda förutsättningar att min" torrboll" kommer lära sig simma även om lilla då redan kan det
    Han är jätteglad åt scouterna, så kanske kan det bli den motivator han behöver. Problemet är nog inte att han inte vill, utan att han rent allmänt är dålig på att kämpa med något. Så fort han har lärt sig litelitegrann så faller han in i "det här kan jag ju" och så är han inte så motiverad att öva mer. Han tror liksom att han är väldigt bra även när han inte är det.
  • Ekologiskt Godis

Jag är en av de som hade svårt för att lära mig simma. Jag lärde mig inte simma förens jag var 12år gammal!! Det var min syster som lärde mig och det gick förvånansvärt lätt när hon lärde mig. Hon visade en gång o vips så kunde jag=D
    Jag kunde inte lita på simlärarna. Min syster var också lite hårdare mot mig. Hon var 15 då så det lät lite mer som "du skämmer ut när du inte kan simma, fan va pinsamt.." Ganska tacksam över det där talet nu, för det är härligt att simma=D

Kan rekommendera att någon som din son känner hjälper till med simningen. Särskilt någon som han ser upp till som ett äldre syskon eller någon som har liknande position som ett syskon kanske?

• villhafyra

Jag peppade och sa att jag är med hela tiden och tittar på och märker jag att du blir rädd eller om du säger att det som du åker under vattnet så tar jag tag i dig

jag satt på bad basängs kanten hela tiden....

Till de andra barnen sa vi att jag var och skulle hjälpa fröken i omklädningsrummet eftersom det kan vara lite känsligt att mamma är med.....

Hör av dig och berätta hur det går

• Lovali

Brunello: lite komiskt det där med näsan/huvudet. Min dotter på 7 år simmar också väldigt djupt ner med benen/rumpan. Det kan ju bero på att jag lärt henne att simma med näsan i vädret & brötset "högt upp"...har just undrat varför benen är så långt ner & vad vi skall göra åte det...har inte förstått sambandet mellan lågt hållet huvud/näsa & hög benföring , men nu vet ajg bättre tack vare dig. Får ta mig till simhallen i helgen så hon kan testa. Jag har ju lärt ut helt fel...suck.

• Brunello
    Lovali skrev 2009-05-13 15:04:07 följande:
    Brunello: lite komiskt det där med näsan/huvudet. Min dotter på 7 år simmar också väldigt djupt ner med benen/rumpan. Det kan ju bero på att jag lärt henne att simma med näsan i vädret & brötset "högt upp"...har just undrat varför benen är så långt ner & vad vi skall göra åte det...har inte förstått sambandet mellan lågt hållet huvud/näsa & hög benföring , men nu vet ajg bättre tack vare dig. Får ta mig till simhallen i helgen så hon kan testa. Jag har ju lärt ut helt fel...suck.
    Ja, det är det vanligaste felet - jag brukar kalla det "kärringsim" för det är så tanterna simmar som inte vill bli blöta i håret Kraften kommer ju då vertikalt istället för horisontellt och det blir SJUKT mycket jobbigare att simma Simning ska försigå horisontellt ner med huvudet, blås ut och sträck i eeeeet - tvåååå - treeee, lyft, andas in när man drar in armarna mot kroppen, lägg neroch sträck ut när armarna går ut. Bäst är faktikt att öva detta utan att använda benen och låta dem vila på t.ex. en korv eller din arm, så hon får in bara armarna först. Låt henne ha simglasögon för ögonen blir lätt irriterade i och med att så många slarvar med duschen i simhallarna nuförtiden...
Svar på tråden ) åring som är knackig på att simma