Inlägg från: Isake |Visa alla inlägg
  • Isake

vi balkong odlare

Här kommer en till balkongodlare!

Min balkong är 5 m2 och ligger i nordvästläge mot en park. På sommaren tittar man rakt in i en stor trädkrona men så här års ser jag lite längre. Möblerna som finns är två stolar och ett litet planteringsbord. Golvet är ett hemsnickrat plankgolv.

Jag har just börjat göra balkongen vårfin med lite lökväxter och sånt som tål lite kyla. Och så har jag sått lite frön som ska ut i sommar.

Vad har du för planer och vad ska du odla på balkongen i sommar?

• Isake

Blommiga tjejen: Hittade du några bra böcker? Jag läste precis en som jag tycker var väldigt bra: Växter för Balkong & Uterum av Gunnel Carlsson (hon som hade Gröna rum förut) Den handlade både om växter och inredning och det fanns en massa bra tips.

• Isake
    vackrastarflow skrev 2009-03-20 10:51:55 följande:
    i år har jag sått Tiny Tim som blir mellan 50-70 cm. Jag hade en physalis förra året också, den blev samma höjd och den blommade mycket sent. Klippte ner den när julgranen kom in
    Tiny tim har jag också sått i år. Hoppas den blir bra

Kanelbasilika, är det en sort som trivs ute? Alla mina försök att ha basilika ute har hittills misslyckats. Men kanelbasilika kanske vore nåt att prova?
  • Isake

Förresten - ni som har inglasat - ingen som har citrus på balkongen? De skulle ju trivas utmärkt där!

• Isake

Blommiga tjejen skrev 2009-03-20 14:41:03 följande:

Jag skulle gärna ha citrus träd men har hört att det ska vara svårt?
    Nä, jag tycker inte det. Brukade aldrig lyckas med växter innan, men citrusträden trivs! Bara de får komma ut på sommaren och stå ljust och svalt på vintern.. De skulle säkert trivas finfint på din inglasade balkong
  • Isake

Hej balkongodlare, finns det någon mer som bloggar om sina odlingar? Skulle vara jättekul att följa tycker jag. Själv har jag börjat dokumentera mina odlingsprojekt här: balkongladan.blogspot.com. Skulle vara kul om det fanns någon mer balkongodlare som ville blogga

Svar på tråden vi balkong odlare