• Blommiga tjejen

vi balkong odlare

Hej och välkommen till tråden för oss med balkong och som ska odla på den i sommar.

berätta lite om din balkong.

Min balkong är inglasad och i söderläge bor i norrland (östersund)

• Svar på tråden vi balkong odlare
  • Isake

Här kommer en till balkongodlare!

Min balkong är 5 m2 och ligger i nordvästläge mot en park. På sommaren tittar man rakt in i en stor trädkrona men så här års ser jag lite längre. Möblerna som finns är två stolar och ett litet planteringsbord. Golvet är ett hemsnickrat plankgolv.

Jag har just börjat göra balkongen vårfin med lite lökväxter och sånt som tål lite kyla. Och så har jag sått lite frön som ska ut i sommar.

Vad har du för planer och vad ska du odla på balkongen i sommar?

• Blommiga tjejen

Isake: hej! Jag har precis varit iväg och lånat lite böcker om balkong odling på biblioteket tidigare år har det bara blivit perenner men i år ska jag ha flera sorters blommor, amplar,gräslök,tomater,dill,persilja och sånt.

• Örnie

En inglasad balkong är väl i princip samma sak som växthus. Låter trevligt. Lycka till!

• Katt123

Här är en till balkongodlare! Andra sommaren med balkong, har bott i hus innan. Min balkong är inglasad och stor (kanske 8-10 meter lång och halva är 1,5 m djup och halva är ca 3 m djup). Västerläge.
    Jag har en matgrupp med bord och fyra stolar, kattpelare och diverse ställningar för krukor. Jag har tänkt ha hängande amplar med dels blommor och dels smultron. Sen ska jag odla tomat och gurka och olika kryddor. Så långt har jag kommit i mitt planerande!

• Pumpkin

Jag hänger också på här

Vår balkong är 12kvm stor och inglasad, med glasdörrar från golv till tak (ingen plåt här inte). Blir tredje sommaren nu, men än har jag inte haft den perfekta balkongen.

Just nu har vi en matgrupp med bord och fyra stolar därute, jordgubbsplantor, samt en massa bråte - gamla krukor som ska slängas, saker som ska säljas osv - men det börjar bli dags att göra vårfint Väntar bara på att mitt extrajobb på Plantagen ska dra igång så inspirationen börjar flöda, och att Zetas Handelsträdgård ska öppna så jag kan handla plantor med bra kvalitet.

• littlemisstrouble

Hej flickor som är intresserade av odling. Hoppar in här och undrar om någon kan hjälpa mig angående balkongen. Om man har en helt vanlig balkong som inte är inglasad utan bara är betonggolv och väggar kan man odla något där då eller är det mer blommor i krukor som gäller?

Planering är a och o......
  • alltärredanupptagetju

Jag har en balkong i söderläge, alldeles för liten enligt min mening (ca 4-5 kvm). Den har trallgolv, som snart behöver vårskuras, spaljéer och ett plutt-litet bord med två stolar. Sommartid får man knappt plats att sitta därute pga. alla växter som jag vill få plats med. På min balkong är det ätbara växter som gäller!

Förra sommaren var den fylld till bredden med kryddväxter, smultron, tomater, paprika och physalis. I år har jag inte hunnit börja plantera något ännu och nu börjar det väl nästan bli för sent, så det blir nog färdiga plantor i år.

• Blommiga tjejen

Alla balkonger stora som små med eller utan inglasning kan man odla på:)

• Isake

Blommiga tjejen: Hittade du några bra böcker? Jag läste precis en som jag tycker var väldigt bra: Växter för Balkong & Uterum av Gunnel Carlsson (hon som hade Gröna rum förut) Den handlade både om växter och inredning och det fanns en massa bra tips.

Svar på tråden vi balkong odlare