Inlägg från: Matulda |Visa alla inlägg
  • Matulda

vi balkong odlare

Jag har just stått och planterat ampeljordgubbe, gul chili och körsbärstomater av nån sort jag inte minns. Kanske är jag lite sent ute, men jag ska prata snällt till dem så fixar det sig nog.

Vi har en uschlig liten balkong som inte är det minsta inglasad, men trätrall på golvet har vi. Alltid något!

• Matulda

Här är -10 ute och jag har plockat in mina jätteledsna penséer.

• Matulda

Östergötland. De var verkligen inte glada, stjälkarna hade gått att bryta av som tändstickor om jag hade velat. Fast nu har de piggat på sig igen!

• Matulda

Mina frön verkar inte alls vilja vara med. Körsbärstomaterna kommer jättefint, men chilin och jordgubbarna ser jag inte röken av.

Idag är det sol! Kanske kommer lilla bordet och de små stolarna fram!?

• Matulda

En spaljé! Det vill jag ha så jag kan skydda insynen från kinesen på balkongen bredvid!

• Matulda

Balkongen är inte så rolig att visa upp än. Har inte så mycket på den, bara en bytta med påskliljor och penséer. Men senare, när man fått ut lite grejer så!

Jordgubbarna jag sådde växer sååå sakta. Det får bli skörd nästa sommar, misstänker jag. Men tomaterna och chilin kämpar på fint!

• Matulda

Jag vill ha nåt som klänger och klättrar på en spaljé och igår upptäckte jag Björnbär när jag kikade runt i ett växthus här i stan. Är det nån som testat hur det funkar på balkong?

• Matulda

vackrastarflow: Tack! Jag funderar vidare...

• Matulda

Det regnar och blåser kallt. Jag som är sugen på balkongpyssel.

• Matulda

Idag skiner solen! Och jag är ledig idag också! Så nu kan jag nog plantera om mina tomater och jordgubbar!
    Jag har en basilika som också ska få en större kruka, och så ska jag nog gå ner till Trädgårdsföreningen och kika lite efter nåt nytt. Synd att balkongen är så liten...

• Matulda

Googla på "tomatsvamp"?

Inte fasen blev det fint väder idag...

• Matulda

Här blåser det stormvindar just nu så jag blev tvungen att plocka in alla växter. De höll på att blåsa sönder.

Tänk att "tomatsvamp" inte finns?

• Matulda

Det står ju still i odlingarna. Jag har inget att rapportera.

Svar på tråden vi balkong odlare