Inlägg från: Mandragora |Visa alla inlägg
  • Mandragora

vi balkong odlare

Jag vill också vara med i tråden.

Jag bor i Skåne och har en liten balkong i sydost. Det här kommer att bli den tredje våren och sommaren på balkongen. Det första året som vi bodde här regnade sommaren och mina plantor bort. Förra sommaren hade jag blomsterfnatt. Jag hade ju mycket att ta igen.

I år skall jag göra annorlunda. Jag har sått okra och chilipeppar och har dessutom några klena plantor med blomstertobak som kämpar i jorden samt några frön som jag tog i Indien (tror inte att det blir något av dem). Längre fram blir det rosenböna och indiankrasse.

Vi skall fixa en form av klättervägg till balkongens ena gavel. Den skall fungera både som insynsskydd samt ge oss lite skugga. Funderar på att ha vildvin där.

• Mandragora
    Fläder skrev 2009-04-01 22:13:13 följande:
    Knasis: Du jag tänkte det, luktärt, den blir väl ganska hög och buskig är det inte så? Jag måste googla på det och kika lite för jag vill verkligen ha en som du säger, prunkande balkong till sommaren!
    Jag hade lite luktärt förra sommaren. Jag vet inte om någonting blev knas för de var ena klena rackare. Men de luktade gott.
  • Mandragora
    Knasis skrev 2009-04-01 22:36:10 följande:
    Stod de soligt? De behöver mycket sol, säkert näring också om man odlar i kruka. Jag har haft på friland tidigare och de var väldigt kraftiga. Ny jord och mot en södervägg.
    Min balkong badar i sol.
    Det var en erfarenhet trots att mina inte var mycket att hurra för dock. Jag provar nog så småningom igen.
  • Mandragora
    Pumpkin skrev 2009-04-06 17:27:28 följande:
    Då är det min tur: Tänk på att klematis är giftigt för katter.
    Äh. Min katt har kattmynta att knapra på.
    (Varken katten eller hunden får vara på balkongen utan sällskap.)
  • Mandragora

Valeriana är annars favoriten menar katten. Det har jag förvisso bara på flaska.
    Men kattmynta är INGENTING i jämförelse.

• Mandragora
    SaraSara skrev 2009-04-14 13:46:59 följande:
    Vad menas med att bredså? Jag har köpt en fröpåse med "sommarblandning". Eftersom det står att man ska bredså istället för att göra rader så antar jag att det är meningen att jag bara ska hälla ut fröna lite huller om buller... men bäst att rådfråga först
    Jag har faktiskt aldrig hört uttrycket. Nu blev jag också nyfiken.
  • Mandragora

I dag har jag köpt en STOR vägg av pil som nu står på balkongens gavel. Det är så otrolligt fint!!

Den ger skugga och vi slipper se grannen bredvid. Dessutom kommer den att bli otroligt vacker med alla växter som slingrar på den.

Jag är SJÄLANÖJD!

• Mandragora
    Marlean skrev 2009-04-19 11:20:50 följande:
    Ingen som vill lägga upp lite bilder på sin balkong? Min är inte färdig ännu, men när den är mer klar kommer bilder komma.
    Jag tänkte ta bilder en solig dag när det finns lite mer växter på balkongen.
  • Mandragora
    SaraSara skrev 2009-04-21 18:15:41 följande:
    Den enda erfarenheten jag har av bambu är sånna där "lucky bamboo" pinnar som man har i en vas. Planta har jag alrdig provat på.
    Fast de som du skriver om är ingen bambu.
  • Mandragora
    SaraSara skrev 2009-04-22 10:51:15 följande:
    varför heter de bambu då?
    De heter inte bambu. Däremot står det vanligtvis lucky bamboo men växten är en dracena. Folk säger väl bambu eftersom de drar den slutsatsen av att läsa namnet på lappen.
  • Mandragora

Jag gjorde mitt livs första wigwam i går. Det var till de snabbväxande rosenbönorna.

Trots att det inte är särskilt grönt där ännu känns balkongen finare än någonsin!
    I ena hörnet har jag rosmarin, lavendel, oregano och kungsmynta. I mina två balkonglådor står penséer. Dessa kommer att hamna i en kruka så småningom eftersom jag tänkte ha luktärterna där. På balkongens ena gavel står numera en vägg av pil och mot den finns murgröna, humle, vildvin och klematis. Och här och där finns krukor med blomstertobak, ruccola, indiankrasse, kattgräs, persilja och gräslök.

• Mandragora
    SaraSara skrev 2009-04-29 08:04:29 följande:
    hmmm.... wigwam?
    Det är några rejäla pinnar som man sticker ned i krukan. Jag har tre stycken, nästan två meter långa, i den stora krukan med rosenbönor. I toppen sitter pinnarna ihop. Man surrar bara ihop dem. Och pinnarna bildar då en form som växterna kan slingra sig om.
  • Mandragora
    Elena 8 skrev 2009-05-02 14:25:53 följande:
    kan man plantera jordgubbar i krukor??
    Ja.
    Det är ju det som vi balkongägare får göra.
Svar på tråden vi balkong odlare