Inlägg från: alltärredanupptagetju |Visa alla inlägg
  • alltärredanupptagetju

vi balkong odlare

Jag har en balkong i söderläge, alldeles för liten enligt min mening (ca 4-5 kvm). Den har trallgolv, som snart behöver vårskuras, spaljéer och ett plutt-litet bord med två stolar. Sommartid får man knappt plats att sitta därute pga. alla växter som jag vill få plats med. På min balkong är det ätbara växter som gäller!

Förra sommaren var den fylld till bredden med kryddväxter, smultron, tomater, paprika och physalis. I år har jag inte hunnit börja plantera något ännu och nu börjar det väl nästan bli för sent, så det blir nog färdiga plantor i år.

• alltärredanupptagetju

Jag har sått
    tre sorters tomater
    paprika
    två sorters basilika
    timjan
    smultron

Snart är det dags att så sockerärtor som ska klättra på spaljéerna. Sen verkar det som att några smultronplantor lyckats överleva på balkongen över vintern Åsså blir det väl en vända till nån plantskola också för att köpa lite fler örter, typ rosmarin, äppelmynta, salvia och kanske ett par jordgubbsplantor....

Frågan är bara hur allt ska få plats? Min man tycker tydligen att man ska få plats att sitta på balkongen också, vilket kan bli svårt. Förra året fick jag ge bort en massa plantor, för jag hade inte hjärta att slänga de små liven som jag lyckats driva upp

Svar på tråden vi balkong odlare