Inlägg från: vackrastarflow |Visa alla inlägg
  • vackrastarflow

vi balkong odlare

Hej!

Jag har en balkong i söderläge i zon 1, som inte är inglasad, men dock innätad för att katten ska kunna vara ute på balkongen. Har två vilstolar, ett bord och två hyllor, och matta på golvet. Den är väl en 6-7 kvm stor.
    Mitt problem var söderläget och att solen inte fanns kvar efter kl 15. Dock så är baksidan av balkongen i glas så det är ljust på balkongen året runt.

Förra året köpte jag allt, i år sår jag det mesta, just för att slippa mycket ohyra. Förra året blev det mest blommor och i år satsar jag på nyttoväxter och har nu sått chili, tomat, aubergine, jordgubbar, salvia, rosmarin och kanelbasilika. Kommer att direktså rosenböna och kattmynta. Har en tayberry sen förra året (en blandning mellan hallon och björnbär), funderar på att utöka med en hallonplanta. Sen är det nog fullt här Eventuella blommor köper jag färdiga

• vackrastarflow
    littlemisstrouble skrev 2009-03-20 10:39:02 följande:
    vad rekommenderas till en icke inglasad balkong då?
    kolla mitt inlägg jag har inte inglasat
  • vackrastarflow
    littlemisstrouble skrev 2009-03-20 10:45:50 följande:
    oj missa att läsa det, vet inte vad jag ska odla men har lust att göra nåt kul med balkongen å du hade ju massa tips där tack
    tänk bara på att vissa buskar/plantor blir väldigt höga. Förra året gjorde jag misstaget att köpa en färdig tomat utan att veta vilken sort det var, den blev 2 meter hög i år har jag sått Tiny Tim som blir mellan 50-70 cm. Jag hade en physalis förra året också, den blev samma höjd och den blommade mycket sent. Klippte ner den när julgranen kom in
  • vackrastarflow
    littlemisstrouble skrev 2009-03-20 13:50:54 följande:
    tiny tim är det tomater? tomater och typ kryddväxter tror jag att jag skulle vilja ha
    japp!

det var plantagens egna fröer och de har kommit upp fint, fick grodd på varje sått frö. men tänk på att det är hög tid att så nu om du ska så själv. jag började i början av februari, och satte tomatfröerna i början av mars.
  • vackrastarflow
    Isake skrev 2009-03-20 14:26:48 följande:
    Tiny tim har jag också sått i år. Hoppas den blir bra Kanelbasilika, är det en sort som trivs ute? Alla mina försök att ha basilika ute har hittills misslyckats. Men kanelbasilika kanske vore nåt att prova?
    ingen som helst aning, men jag ska försöka härda den
    den är dock väldigt gänglig och vill inte få fram kronbladen... knasigt.
  • vackrastarflow
    Pumpkin skrev 2009-03-20 19:07:08 följande:
    Men om du har söderläge så borde du ju ha sol typ hela dagen?
    om det vore så väl. min balkong har både väggar och tak och sitter dessutom på sidan på huset så att när solen går ner så försvinner den bakom huset. jättesvårt att beskriva ;) man kan väl säga att solen går ner på ena kortsidan av huset och balkongen är på andra kortsidan och vätter lite österut också så vid 15 är solen helt borta tyvärr.
  • vackrastarflow
    Matulda skrev 2009-03-24 21:30:44 följande:
    Här är -10 ute och jag har plockat in mina jätteledsna penséer.
    åh var bor du? jag kanske måste ta in mina med
  • vackrastarflow
    Matulda skrev 2009-03-24 22:35:38 följande:
    Östergötland. De var verkligen inte glada, stjälkarna hade gått att bryta av som tändstickor om jag hade velat. Fast nu har de piggat på sig igen!
    mina såg lite ledsna ut imorse, men nu står solen och skiner på dem (trots att det är lite kallt) så de vaknar nog till snart. bor ju själv i Skåne så det är nog ingen större fara att de stod ute inatt.
  • vackrastarflow

just nu är det 35 grader på min balkong och krokusarna har fullkomligt exploderat man kunde nästan se dem öppna sig med blotta ögat underbart, våren är här!

• vackrastarflow

Alla ni som har barn och vill plantera luktärter, ni vet om att de är giftiga va?

Svar på tråden vi balkong odlare