Inlägg från: Knasis |Visa alla inlägg
  • Knasis

vi balkong odlare

Fläder skrev 2009-04-15 06:39:20 följande:
    Nu är det några dagar sen jag satte mina luktärter här, även lobelia och lite annat smått och gott. Nyfiken fråga bara, hur lång tid brukar det ta innan luktärterna kommer upp?
    Mina luktärtor har redan visat sig. Några som små små groddar någon är nästan tio centimeter lång redan. Så dina visar sig nog snart. Vi sådde väl nästan samtidigt..

Jag hade dom på köksbordet men satte ut dom på balkongen för att de inte ska skena iväg för långt. Vet inte om det hjälper men försöka duger.
    Hoppas inte för mycket så mister du inte allt
  • Knasis

Hejsan alla grönfingrade vänner! Nu har jag uppdaterat mappen "Min balkong". Var på IKEA igår och köpte jalusigardiner. Fick en bambuplanta av pojkvännen. Någon som har erfarenhet av bambu och kan ge lite tips?

• Knasis
    vackrastarflow skrev 2009-04-21 18:27:29 följande:
    Knasis - kollade dina bilder och blev glad av att se en hängande vandrande jude de är sååå snygga! men min växer mer uppåt haha! hoppas den börjar söka sig neråt snart.
    Haha!! Är det DET den är?? Jag köpte den för färgernas skull. Silver och lila.. SÅ snygg! Just denna plantan är sticklingar jag tog när den jag köpte blev för risig..
  • Knasis
    vackrastarflow skrev 2009-04-21 19:35:56 följande:
    japp hihi! min är rätt tjock och tät, men vilken bra idé att ta sticklingar!
    Den jag köpte var tjock och tät, men denna plantan har blivit mycket glesare, fast vacker ändå! Men visst är det så med många växter. Jag tror köpeblommorna får tillväxthämmande medel som gör att de är kompaktare. Se bara på Hibiscus. Klipp ner en hibiscus och den växer upp mycket ljusare och skirare... Gäller för Rumsask också.. Fast jag kan ju ha fel.. Hehe...
  • Knasis

Vill bara slänga in ett tips på Grekisk lövkoja. Doftar UNDERBART om sommarkvällarna!! Har tidigare sått den med bra resultat. Fick den några plantor av pojkvännen häromdagen och har planterat med andra blommor i kruka. Doftar ljuvligt om morgnar och nu vid skymningen..

Ni bara MÅSTE testa!

• Knasis
    Blommiga tjejen skrev 2009-04-24 06:47:27 följande:
    Grekisk lövkoja hur ser dom ut,är dom dyra?går dom att hitta ´vartsomhelst? Nu blev jag nyfiken
    Det är små skira stjärnformade blommor i pastellfärger. Mina är rosa. Har i en vit kruka på hyllan. Bild finns i mitt galleri. Så som jag planterat blir de hängande, men sår man i rabatten så sår man tätare och i större grupp så då får de mer stöd. Blir ca 40 cm höga.
  • Knasis
    SaraSara skrev 2009-04-24 10:28:36 följande:
    Vilken temperatur bör det vara för att tomatplantor, slingerkrasse och liktärt ska klara sig utomhus?
    Bara det inte är nattfrost. Men då kan du ju täcka med tidningar eller duk, eller ta in krukorna på kvällen. Jag har mina luktärtor ute dygnet runt men jag har ju inglasat och stänger på kvällen. De klarar sig fint!
  • Knasis

Idag har min balkong fått nytt golv! Är SÅ nöjd! Köpte en dynbox också, som jag använder till alla krukor och annat skräp jag inte vill ha synligt..

Bilder finns i galleriet..

Ha en underbar trädgårds/balkonghelg i solen. {#lang_emotions_sunny}

• Knasis
    Blommiga tjejen skrev 2009-04-25 09:49:16 följande:
    Jättehärlig balkong du verkar ha Knasis!
    Tack! Jag trivs väldigt bra på den..  Men fler blommor ska det bli..
  • Knasis
    SaraSara skrev 2009-04-25 20:08:09 följande:
    hmm.. står att den ska planteras/sättas i vatten med den runda delen nedåt. Men jag tycker då att den har en spetsig och en platt sida... *förvirrad*
    platta sidan nedåt. Grodden kommer i den spetsiga, om jag inte minns helt fel. Lyckades med konststycket en gång för läääääänge sen..

Har för mig att man ska sandpappra den platta sidan lite innan för att rötterna ska ha lättare att växa ut.  Men jag kommer inte ihåg om jag satte den i såjord eller i vatten. Har nog provat båda varianterna..
  • Knasis
    SaraSara skrev 2009-04-26 09:45:55 följande:
    jag betsämde mig för att sätta den i vatten igr kväll, och under natten har en liten rot-stump tittat fram
    Det gick snabbt!
  • Knasis
    SaraSara skrev 2009-04-26 09:52:38 följande:
    ja verkligen, jag blev helt förvånad. Den får nog stå kvar i vatten idag så sätter jag den i jord i morgon. Läste att man bara ska täcka halva kärnan med jord. Kommer du ihåg hur du gjorde?
    Precis.. Halva kärnan i jord. Lägg in bilder efterhand! Det blir fina plantor..
  • Knasis
    SaraSara skrev 2009-04-26 10:20:45 följande:
    kan man förvänta sig att det blir någon frukt oxå, eller blir det mer bara som en fin krukväxt?
    Vet faktiskt inte. Kan tänka mig att det GÅR att få frukt om den trivs och får rätt skötsel.. Men kanske inte mognar så att man kan äta dom.
  • Knasis

Idag har jag köpt Smulgubbar och jordgubbar. En vacker lila nejlika slank ner i korgen också..

• Knasis
    SaraSara skrev 2009-04-26 20:01:50 följande:
    hmm.. smulgubbar? Är det nån variant på smultron eller?
    Smulgubbar är en korsning mellan jordgubbar och smultron. Har aldrig ätit eller odlat dessa innan så det ska bli spännande.
  • Knasis
    vackrastarflow skrev 2009-04-30 17:47:38 följande:
    och btw, här har det varit 25 grader hela dagen helt fantastiskt!
    Visst har det varit UNDERBART väder länge nu!! Njuter för fullt!!

Ha en riktig skön Valborg alla goa balkongodlare!
  • Knasis

Fick busk/ampeltomater av min kära syster när jag fyllde år. Både hon och jag tyckte de såg väldigt höga och rakväxande ut för att kunna bo i ampel men de lovade det på blomsteraffären.

Nu växer de upp i taket så jag får nog sjutton sätta de i kruka istället. Var jag nu ska få plats med dom. Hehe....

Det får bli kaskadpelargoner i amplarna istället.

Svar på tråden vi balkong odlare