Inlägg från: Annanym |Visa alla inlägg
  • Annanym

vi balkong odlare

Inte här i plus fem grader... Men det kan nog bli en kopp kaffe på eftermiddagen! Efter ett inköp av armeringsnät alltså.

Är det någon som har haft hallon? Får man mycket bär?

Måste förresten få sura av mig lite. Häromdagen köpte jag ju Chrysan på Zetas handelstrdägård. 52 spänn. Igår såg jag att de hade EXAKT samma paket på Hornbach för 24... Lurad!

• Annanym
    Pumpkin skrev 2009-04-30 07:47:18 följande:
    Chrysan? Chrysantemum eller vad menar du?Om det är en planta av något slag så skulle jag vilja säga att du inte är lurad, det är generellt sett mycket bättre kvalitet på allt man köper på Zetas i jämförelse med Hornbach, Coop och Plantagen.
    Nej, nej, det är nåt gödningsmedel som heter Chrysan och som jag blev rekommenderad. Det är Weibulls som är tillverkaren och det var precis samma förpackning, samma storlek, allt. Så, gärna plantor på Zetas, men inte kommer jag att handla "kringrejer" där igen!

Åååh det är så fint väder idag, jag bara längtar efter en stund i solen på balkongen.
  • Annanym

När man sätter Klematisen mot spaljén, kan man ta bort de små stödpinnarna då? Och låta den börja slingra sig direkt?

• Annanym

Och hur GÖR man egentligen när man "binder upp" hallon??

Ja, som ni hör är det full aktivitet här, men mer ambition än kunskap. Idag köpte jag en svart viol och två silver-häng-nånting. Och nån sorts klöver som också gick lite i svart. Vårfestligt va..?

Sen har projekt spaljé avslutats. Det lev halvdant, men jag är ändå nöjd och glad. Att ordna det där med en jättehög som skulle bockas in under taket föll. Det får bli nångång i framtiden när jag inte är singel, ha, ha! Istället sitter nu två mindre, förzinkade saker uppe. Snett, skevt och gjort med stigande vrede, men ändock! SKinnet i handflatan är avskavt, men väggspaljén är på plats!

• Annanym

Jag tror jag gör det också då. Tack för tips odlarvänner.

• Annanym

Jag har satt jordgubbar i ruka för första gången i år. Det verkar som om det växer, så vi får hoppas att det blir bär också!

• Annanym

Ja, de menar nog plantor. Annars finns det på Plantagen, Blomsterlandet, Weibulls och sådana ställen. Där kan de hjälpa dig med vilken sort som skulle passa bäst för din balkong och sådant.

Det finns också mycket bra på odla.nu.

Lycka till!

• Annanym

Vad vill du ha då, Blommiga tjejen? Finns ju million bell, hängpelargoner, en massa grönt "häng" och så, men det kanske inte är i din smak?

Jag googlade på "ampel hängväxt" och fick upp det här: images.google.se/images&q=ampel+h%C3%A4ngv%C3%A4xt&gbv=2&aq=f&oq=

• Annanym

Svamp? Ingen aning faktiskt. Det kanske inte är nåt "farligt".

• Annanym

Ingen aning. Vet inte ens om det kan vara det, bara gissade.

• Annanym

Hoooh vad det gror i krukor och tråg! Det är helt underbart att komma ut på balkongen numer.

Fick en tomatplanta i present i lördags, tror ni det är för sent för att hinna få tomater på den?

• Annanym

Fast det har varit lite öde här ett tag. Kanske för att inte vädret varit det bästa?

Jag har iallafall planterat en basilika och en tomat alldeles nyss. Var på Willys och de hade en fin klematis för 49.90!! Det är ju sjukt billigt. Men jag tog den inte för jag tyckte jag hade fyllt kvoten av klematis. Ångrar mig nu.

• Annanym

Och här är det full fart! Klematisen har växt massor och den övervintrade rosen likaså. Jordgubbarna blommar och hallonet... ja, det kommer väl det med. Så fort jag har dammsugit upp all utspilld jord så ska jag ta ett nytt kort och lägga in i galleriet!

• Annanym

Välkommen i det glada odlargänget!

Paris, ååååh! Jag älskar Paris!

Här är bara regn och rått just nu. Trist.

Svar på tråden vi balkong odlare