Inlägg från: vackrastarflow |Visa alla inlägg
  • vackrastarflow

vi balkong odlare

Knasis skrev 2009-04-21 19:41:42 följande:
    Den jag köpte var tjock och tät, men denna plantan har blivit mycket glesare, fast vacker ändå! Men visst är det så med många växter. Jag tror köpeblommorna får tillväxthämmande medel som gör att de är kompaktare. Se bara på Hibiscus. Klipp ner en hibiscus och den växer upp mycket ljusare och skirare... Gäller för Rumsask också.. Fast jag kan ju ha fel.. Hehe...
    ja din är jättevacker! båda varianterna har sin charm.

åh hibiskus... en sån ska jag köpa snart. påminner mig om Kalifornien och Hawaii.
  • vackrastarflow

Idag köpte jag en clematis! Ska bli så skoj med en klängerväxt, det blev en vit och rosa, storblommig.

Jag sätter ut tomat, chili och slim jim på balkongen under dagen nu, men de får komma in på natten, trots att vi inte har nattfrost. men låter det först bli maj innan de får vara ute dygnet runt.

• vackrastarflow
    Pumpkin skrev 2009-04-24 17:55:14 följande:
    Vill också ha klematis, men jag vågar verkligen inte chansa. Någon gång i framtiden kanske jag blir modigare
    min kommer att stå i ett hörn, bakom balkongdörren när den är öppen, katten brukar inte befinna sig där. men ser jag att hon är på den, så åker den ut, utan tvekan.
  • vackrastarflow
    Matulda skrev 2009-04-25 09:49:16 följande:
    Jag vill ha nåt som klänger och klättrar på en spaljé och igår upptäckte jag Björnbär när jag kikade runt i ett växthus här i stan. Är det nån som testat hur det funkar på balkong?
    Jag har en tayberry på balkongen, som är en blandning mellan hallon och björnbär. Den växer dock inte speciellt snabbt, så jag skulle inte själv ha den som en spaljéväxt.

Snart uppdaterar jag med lite bilder! Återkommer och säger till
  • vackrastarflow

är det nån som odlat ingefära?

• vackrastarflow
    Pumpkin skrev 2009-04-26 16:35:19 följande:
    Nu har jag fått upp min Lerberg-hylla på balkongen. Det kommer bli så fint därute!
    vilken storlek tog du??
  • vackrastarflow
    SaraSara skrev 2009-04-26 21:39:20 följande:
    Brukar kryddplantorna man köper i mataffärer överleva om man planterar dem? tänkte hur de är i kvalitén, för om man behåller dem i krukan man köper dem i är de ju vissna efter bara nån dag.
    jag har en stor basilika från Maxi i köksfönstret. Man måste dock ge vatten frekvent och inte ge upp om den ser lite ledsen ut
  • vackrastarflow
    Annanym skrev 2009-04-27 21:15:59 följande:
    Inspirerad av er andra har jag nu varit en sväng till Zetas och kom hem med en säck jord, ett hallon, en klematis och några smulgubbar. Mjukstartar så, så får vi se hur det blir när jag börjar komma i ordning därute. Har förresten två små klappstolar (från Ikea) och ett litet bord som man hänger upp på balkongräcket. Alltså, hur räknar man ut kvadratmeter? Är inte det längden gånger bredden? I så fall är min balkong MINDRE än 4 kvadrat! Hur är det möjligt?
    jo det är så man räknar ut den
  • vackrastarflow
    Annanym skrev 2009-04-27 21:20:37 följande:
    Men vad tusan också! Jag som tyckte jag hade hyfsat stor balkong... *surar* Hoppades på att det fanns nån magisk formel som skulle förstora den lite! Ja, hur som helst har jag nu tre stora krukor där, så hädanefter får jag satsa på hänggrejer! Förresten, vet ni om att det finns en byggnorm för hur mycket man får belasta sin balkong? Tror att det var 150 kg per kvadratmeter inklusive allt - alltså sig själv också. Tur att jag satsade på plastkrukor...
    åh, det har jag ingen aning om... min balkong är inte fristående (eller vad man kallar det) så det känns inte så farligt därute
    jag har 6 stora krukor, två hyllor, två stolar som man kan fälla och ett bord. och min balkong är ungefär dubbelt så stor som din, så det verkar inte så otroligt att du får plats med en hel del ändå. man får plats med en hel del där
Svar på tråden vi balkong odlare