• sasssyy

Hur starta dagis??

Om ni själva ska arbeta där bör ni nog ha förskolelärarutbildning. Annars kan ni starta ett cooperativ där ni anställer folk.

Oavsett vilket är det lag på att ni följer läroplanen för förskola.

Dagis finns det i realiteten inget som heter idag. Men vi föräldrar tenderar ju att kalla det för det ändå

Ansökan görs till barn- och ungdomsnämnden i er kommun men jag kan tala om att det i nuläget är svårt att få tillstånd då det är så att kommunerna vill behålla pengarna i de kommunala verksamheterna, ju fler friskolor dessto fler pengar som försvinner från kommunen och dessto fler indragningar i de kommunala verksamheterna.

Sen är det miljoner saker man måste tänka på så att man följer de regler som finns, inte bara vad gällande starta friskola utan även arbetsmiljölagar.

tex:
    ? Lagen om anställningsskydd (LAS)
    ? Lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL)
    ? Arbetsmiljölagen
    ? Arbetstidslagen
    ? Semesterlagen
    Dessutom finns lagar som reglerar rätten till ledighet för vård av barn eller
    utbildning, samt diskrimineringslagar m m.

För att yrkesmässigt få bedriva enskild förskola eller enskilt fritidshem behövs
    tillstånd (SL kapitel 2 a, §§ 13, 14). Tillstånd får beviljas av den kommun där
    verksamheten ska bedrivas och endast om verksamheten uppfyller kraven på god
    kvalitet och säkerhet och om avgifterna inte är oskäligt höga. Läroplan för
    förskolan (Lpfö 98) ligger till grund för bedömningen av kvalitetskravet vid
    tillståndprövning av enskilda förskolor.
    Ändras en verksamhet helt eller väsentligt eller flyttas måste nytt tillstånd sökas.
    Den som startar enskild verksamhet utan tillstånd kan dömas till böter.

Lokalernas utformning är viktig och dessa ska vara ändamålsenliga och anpassade
    för lek, vila samt måltider. Det ska också finnas skötrum, barn- och personaltoalett.
    Planeringen måste ske med hänsyn till barngruppens storlek och sammansättning,
    personal och arbetssätt, öppethållande, handikappanpassning, ventilation m m.
    Det är viktigt att i ett tidigt skede ta kontakt med regionalt skyddsombud, samt
    berörda myndigheter såsom Miljönämnd, Räddningsnämnd och Byggnadsnämnd
    för att få deras synpunkter.

Det där var lite av de regler jag stött på när jag googlade å ämnet (hade själv intresse att starta upp friskola en gång i tiden)

• sasssyy
    Marsch skrev 2009-03-18 16:13:28 följande:
    Anonym (dagis) skrev 2009-03-18 16:05:58 följande: Det är det faktiskt om det är en förskola ni isåfall tänker driva. Dagis existerar inte längre, det är bara ett förlegat smeknamn. För att få ha en förskola måste man ha minst en förskollärare anställd. Varför inte gå ihop er och bli dagbarnvårdare? Om det nu är tillåtet i er kommun... Det kanske är enklare om ni är outbildade på området.
    Numera är det nästan krav på att man är förskoleläraer också när man ska bli dagbarnvårdare, främst för att även dem ska följa läroplanen... det är ju både positivt och negativt.
  • sasssyy

varför står det i "registret" att den här tråden har 11 svar.. jag ser bara 9 ... 10 med detta?????

• sasssyy

I de allra flesta kommuner så rensas det rätt friskt just nu, både bland obehöriga lärare och obehöriga dagbarnvårdare, man ska idag inte få en tillsvidareanställning som något av dessa två utan att ha en lärarexamen.

Men jag vet att en del kommuner ser igenom fingrarna med just dagbarnvårdare och "nöjer sig" med barnskötarutbildning eller likvärdigt pga bristen på förskoleplatser.
    Men i Ts fall där det var frågan om att starta upp förskoleverksamhet så måste minst EN ha förskolelärarexamen men för att mäta kommunernas kvalitetskrav och inte bränna ut den stackaren som är utbildad bör man nog åtminstone se till att det är 50/50 dvs MINST 50% utbildade

• sasssyy

Ska man öppna förskola så är nog iaf det första steget att lära sig att kalla det för vad det heter, sen får ni se det som att vi hoppar på TS, jag gör det INTE jag vill bara att hon ska vara medveten om att barn- och ungdomsnämnden avslår en ansökan direkt om det står dagis på den.
    Ett litet tips bara.

Sen är ju det just det som är problemet att vi föräldrar nedvärderar, drar ner statusen på de som arbetar med våra barn till "barnvakter på dagis" i stället för lärare och pedagoger vilket de faktiskt är, en förskolelärare i dag har lika lång pedagogisk akademisk utbildning som en högstadielärare (som förresten inte heter det heller utan kallas för grundskolelärare för de senare åren).

Men för att ge TS några konkreta tips.

Man måste ha en lokal som man har tänkt att ha verksamheten i, den ska uppfylla de krav som ställs inom kommunen angående brandsäkerhet, handikapptillgänglighet osv. Vilka krav som ställs kan du lätt få genom att kontakta just barn- och ungdomsnämnden.

Man måste ha utbildad personal.
    Man måste ha en utbildningsplan, och vara väl insatt i de regler som finns vad gällande läroplan men även LAS, miljö och alla andra regler som gäller för alla som startar eget företag.
    Man måste tillåta kommunen att ha regelbunden tillsyn av verksamheten, kort sagt så kan en kontrollant dyka upp när som helst och man får inte neka dem tillträde.
    Sen måste ni ha en revisor.

Alla de här sakerna ska vara i det närmsta klara för att få tillstånd.
    Ni kan alltså inte söka tillstånd och sedan börja leta lokal, anställa revisor och läsa på läroplanen.

Svar på tråden Hur starta dagis??