• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • Madelenin

Var på förlossningsförberedande kurs på Danderyds sjukhus idag igen. Får verkligen ångest när jag är där. Tur att kursen är över. Käkarna värker av spänning och jag har precis fått ta en varm dusch för att få bort mina spända axlar.

Ska börja skriva ner mina önskemål inför en förlossning på en gång.

• Madelenin

Falken . vad läskigt att hon blev så liten och att moderkakan var i så dåligt skick. Tur att hon ändå var pigg efteråt!

• falken

Ja, i efterhand så blir man ju rädd för vad som kunnat hända. Har gått i "terapi" genom att gå igenom CTG-kurvan om och om igen, och se vad de gjorde för beslut. Värkförstärkande dropp kommer de inte att få sätta på mig igen, och jag ska försöka att undvika EDA. För mina systrar har förlossningen också stannat av första gången, medan senare förlossningar har flutit på fint. Och så är det ju, att förstföderskor är de som i synnerhet drabbas av värksvaghet. Det håller jag fast vid mentalt. Min BF är förresten 28:e sept, är i v 18.

Pga att hon var så liten så tror jag att vi kommer att få göra tillväxt-UL också på denna. Men det ska jag diskutera med BM. Nu när vi diskuterat här så har jag kommit fram till att jag ska kräva att få diskutera mina ev bristningsproblem med en förlossningsläkare/gynekolog, de har nog mest kunskap att ge.

Vad jobbigt att du får sån ångest! Du behöver nog verkligen komma till någon som lyssnar på dig, så att man får ta plats själv. Det betyder jättemycket att få prata igenom sina känslor inför en kunnig bm som verkligen lyssnar på en. När var det du skulle få komma till Aurora?

• musli
    falken skrev 2009-04-27 20:45:45 följande:
    Musli, jag såg i en annan tråd att du brast mycket, men det hade väl gått bra efteråt för dig vad jag förstod. Hur känner du för att brista igen, eller vad har de sagt till dig om det på Aurora? Rätt många kvinnor med sfinkterruptur rekommenderas väl kejsarsnitt?
    Jag pratade ju med BM på spec-MVC och hon sa att eftersom jag inte har några större problem efter förra gången, inga läckage eller inkontinens eller så, så såg hon inga problem i en normal födsel. Möjligheten finns ju att jag spricker igen men jag känner ändå att jag vill föda vaginalt. Jag känner inte att jag vill operera buken...
    Spricker jag igen får de väl ta ner mig på operation även denna gången och söva mig, vränga mig ut och in och sy ihop allt lika fint igen...
    Visst är jag orolig att spricka, är jobbigt att tänka på det, men får jag bara allt stöd jag behöver från start den här gången så känns det som att det kan gå bra...
    Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • falken

Skönt att du kan tänka så. Själv har jag svårt att vara så positiv. Men, de som blir sydda på operation går det väl som regel bättre för. Egentligen fattar jag inte att de klarar att sitta och pilla ihop den där köttfärsen med bara en pannlampa och lokalbedövning. Det gäller ju att sy ihop mellangården ordentligt, för att få ordentligt stabil vävnad i området mellan anus och vagina (ursäkta mitt öppna språk). Där tror jag de har missat lite på mig, det är svagt där och det kan ge problem vid samlag etc. Jag bad om att hon skulle kalla dit läkaren för att sy, men det var deras rutiner att göra det själva sa hon, ganska ung bm. Nästa gång kan man ju kanske kräva att de syr ordentligt, pga mina problem.

• Madelenin

Jag tror verkligen att man ska kräva att en läkare syr ihop. Jag sprack inte så förskräckligt mycket. Men tillräckligt för att bli sydd och inte kunna sitta ner ordentligt på två månader.

Jag tröstar mig verkligen med att vi verkar våg ställa krav denna andra gång.

• Kalinka

Angående det där med att spricka mycket. Jag fick en partiell sfinkterruptur (också sugklocka), och i det landstinget sys alla rupturer av läkare på operation. Och jag har verkligen INGA besvär så här 1 år efter förlossningen. Jag har hört från flera håll att när man spricker så mycket är de väldigt noga med att det ska bli ordentligt hopsytt, och att det i själva verket kan bli bättre än de som inte behöver sys på operation.

• Kalinka
    Madelenin skrev 2009-04-27 10:30:08 följande:
    Jag har inte blivit snittad. men jag överväger det denna gång. Sen är jag nästan mer rädd ör att gå över tiden och så än en igångsättning. Jag lutar mer åt att jag vill att de sätter igång mig innan BF. Mest för att inte riskera att få ett så stort barn igen. Men sen ska man ju få med sjukvården på det. Det finns tyvärr ingen kvinna i min släkt som jag vet där en förlossning kommit igång naturligt. Alla blir igångsatta. Ja, de som inte snittats då men det var mormor och skedde på 1940-talet. Är jätterädd för att moderkakan ska sluta fungera och att barnet ska stryka med på grund av det. Jag själv var illa därann när jag föddes då min mamma fick gå långt över tiden med mig. ja det är ett virrvarr av känslor det här.
    Jag vill nog bli igångsatt innan BF nästa gång. Jag är ju livrädd för att hamna i ett nytt förlossningskaos där de inte har beredskap för mig, plus att det där med att gå över tiden var ett mindre helvete (hon är född på BF+17). Då känns det bättre att bli igångsatt på en dag när det är rätt lugnt. Dessutom är en igångsättning för en omföderska inte alls samma sak som för en förstföderska (fast det var ju det där med logiken...)
  • falken
    Kalinka skrev 2009-04-28 19:49:16 följande:
    Angående det där med att spricka mycket. Jag fick en partiell sfinkterruptur (också sugklocka), och i det landstinget sys alla rupturer av läkare på operation. Och jag har verkligen INGA besvär så här 1 år efter förlossningen. Jag har hört från flera håll att när man spricker så mycket är de väldigt noga med att det ska bli ordentligt hopsytt, och att det i själva verket kan bli bättre än de som inte behöver sys på operation.
    Ja, om de syr mig på operation nästa gång - alltså att man verkligen kan tvinga till sig det genom läkar- och aurorasamtal, så kanske jag blir bättre efteråt än innan? Men jag litar inte på förlossningsvården, de kan lova en massa, men vem vet hur kunnig läkare det jobbar där den dagen och hur mycket de har att göra? Får väl veta det via samtalen iofs.
  • Madelenin

Visst är det så va? Både min och min systers igångsättning med första barnet var en riktigt seg historia. Men när min syster satts igång med de två andra barnen har det gått riktigt fort.

Måste googla på detta.

Kalinka skrev 2009-04-28 19:53:00 följande:
    Jag vill nog bli igångsatt innan BF nästa gång. Jag är ju livrädd för att hamna i ett nytt förlossningskaos där de inte har beredskap för mig, plus att det där med att gå över tiden var ett mindre helvete (hon är född på BF+17). Då känns det bättre att bli igångsatt på en dag när det är rätt lugnt. Dessutom är en igångsättning för en omföderska inte alls samma sak som för en förstföderska (fast det var ju det där med logiken...)
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?