• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • Madelenin

Nej det är sant att det kanske inte är storleken i sig självt som gör en dålig och svår förlossning. Det är ju rätt mycket som spelar in.

Auris skrev 2009-05-01 22:42:41 följande:
    Sedan är ju inte alltid storleken avgörande. Min etta vägde 4kg och var som sagt en jobbig förlossning. Tvåan vägde 4,5kg vid igångsättning i v.38 och var oändligt mycket lättare, det var faktiskt den bästa av mina förlossningar. Med trean fick jag gå på viktskattning för att få igångsättning ifall barnet skulle varit stort. Det var hon inte. Hon vägde bara 3800g när hon kom dagen före BF. Den förlossningen var ändå inte så mycket lättare än tvåan (Rent objektivt var den nog lite lättare men blev ändå sämre pga sämre bemötande)
  • Madelenin
    Lonicera skrev 2009-05-02 10:06:32 följande:
    Kan inte en igångsättning göra att förloppet blir svårkontrollerat så att det går för snabbt (=risk för stor bristning igen)?
    Jag tror att det är så i vissa fall och i andra fall inte. PÅ något sätt känner jag att igångsättning är så pass mycket mer kontrollerade, och om man har för mycket och starka värkar kan de ta bort droppet och liknande.
  • LabLover

Nej, vi får nog alltid acceptera att det blir prestige i förlossning. Tyvärr.

Docenten som föreläste som jag berättade om sa att forskning visar att de som fått EDA i större utsträckning har upplevt sin förlossning som smärtsam än de som inte fått EDA. Slutsatsen hon dragit av det var att kvinnor som får EDA har en jobbigare förlossning (därav EDA!).

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Lonicera
    musli skrev 2009-05-02 10:32:17 följande:
    Jag är glad om jag slipper snittas...
    Jo, det skulle jag också vara. Jag var totalt handikappad efter förra förlossningen pga sfinkterrupturen och det tog jättelång tid innan det läkte, men jag antar att man har rätt ont efter ett snitt också. Jag är dock inte speciellt positiv till ingrepp av olika slag (eftersom det var ett ingrepp, omotiverad yttre press, som orsakade sfinkterrupturen och den dåliga förra förlossningsupplevelsen).
    LabLover skrev 2009-05-02 12:40:08 följande:
    Docenten som föreläste som jag berättade om sa att forskning visar att de som fått EDA i större utsträckning har upplevt sin förlossning som smärtsam än de som inte fått EDA.
    Intressant. Jag hade EDA, pga att det inte kom någon gas ur lustgasmasken hur jag än försökte andas i den. Men min EDA hade bara effekt i 1 timme efter påfyllning och bm fyllde bara på den varannan timme. Så det blev jojo-effekt av smärtan och jag jag skulle aldrig beskriva EDA som himmelriket, som vissa andra gör. Visserligen fick jag ju vila den timme som EDA:n hade någon effekt, men sedan blev det ju stor kontrast i en timme med svåra förlossningssmärtor, innan bm fyllde på den igen. Jag önskar att jag aldrig begärt EDA:n.
  • Kalinka

Auris:

Jag känner igen mig väldigt mycket i din beskrivning. Jag tror också att en bra andra vaginal förlossning skulle vara det bästa.

• Kalinka
    musli skrev 2009-04-30 08:47:52 följande:
    Finns många läkare på spec-MVC, vad heter han?
    Jag inboxar dig när jag kommit ut ur koman och kommer på vad han heter...
  • musli

Här www.familjeliv.se/Forum-5-95/m43236129.html hittade jag en av anledningarna till att jag inte vill ha ett kejsarsnitt. Avskyr smärta som kanske aldrig går över...
    Lever redan med värk i kroppen, det räcker tack!!!

Idag lever bebisen rövare i magen tror jag!!!

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • Madelenin

Min sparkar som sjutton idag, kul så länge det inte gör ont...

• musli
    Madelenin skrev 2009-05-04 21:21:17 följande:
    Min sparkar som sjutton idag, kul så länge det inte gör ont...
    Min har fått för sig att min blåsa är en fotboll eller nåt, särskilt vid 4 på morgonen...
    Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • falken

- och min låg ihoprullad som en kanelbulle och låg redan och kliade sig på pungen

Var hos MVC-doktorn idag, hon är en fd rätt slipad förlossningsläkare. Var eg där för att diskutera sjukskrivning, men jag fick lufta lite tankar också. Hon sa att hon skulle skriva en rad om att de om möjligt skulle sy mig på operation, men är det högt tryck på förlossningen kan man inte lova det. Isf ska jag på efterkontroll hos henne, och hon ska remittera mig till stans bäste underlivskirurg. Känns bra att ha en plan för att bli bättre på sikt i alla fall.

Andra råd hon hade var att kräva att få träffa jourhavande förlossningsläkare tidigt om möjligt när man kommit in på bb, då är de lite inkopplade från början och kan vara med och fatta beslut om förlossningsförloppet. Enligt henne minskar risken för att råka ut för komplikationer som snitt eller klocka drastiskt om man har en aktiv handläggning och inte bara låter det gå 6 timmar utan att barnet kommer framåt. Och gärna byta bm om det inte känns bra. Enligt henne är förlossningsläkarna generellt sett lite mer lagda att vara "aktiva", medan barnmorskorna mera värnar om det naturliga i att föda barn och låter saker och ting ha sin gång.

Och så röt hon till och sa "om NATURLIG förlossning innebär att 1 av 100 kvinnor ska dö vid sin förlossning, eller 1 av 20 barn, som det är i stora delar av världen, så ska vi f*n inte föda naturligt i det här landet!"
    Fast jag kan känna att det kanske är bra att det råder en balans mellan dessa båda synsätt inne på förlossningen?

Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?