• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • Lonicera
    Madelenin skrev 2009-05-11 13:22:19 följande:
    Det är en tjej som huserar i magen! Mycket oväntat, vi är som jag nog tidigare skrev väldigt få tjejer i släkten. De få kvinnor som finns producerar killar på löpande band. Nu skakar vi om killmaffian. Har alltid känt mig mer som en pojkmamma (vad det nu än är) så det känns lite mystiskt och exotiskt.
    Vad spännande! Har graviditeten också känts annorlunda denna gång?
  • Madelenin

Nej, det tycker jag inte. Däremot så har ju alla krämpor kommit mycket tidigare. Annars är det mycket som varit skrämmande lika första graviditeten faktiskt. Många av åkommorna.

Sen var UL kul när jag blev beräknad tre dagar tidigare vid bägge och hade moderkakan placeradlikadant.

Nu ska man tänk om på något sätt. Vi har ju sagt den hela tiden - nu ska vi lära oss att säga hon. Det känn kul! Det här var konkretiserande för mig och något jag känner bådar gott inför förlossningen.

Lonicera skrev 2009-05-11 16:54:25 följande:
    Vad spännande! Har graviditeten också känts annorlunda denna gång?
  • Angelika Miami

Kalinka: Vad menar du med att bli igångsatt med EDA??? Får du inte droppen i armen och smärtlindring i ryggen??

och Madelenin: Kan man få EDA kanylen isatt så fort man kommer in???

- just me and my boys -
  • Angelika Miami
    Angelika Miami skrev 2009-05-11 23:12:20 följande:
    Kalinka: Vad menar du med att bli igångsatt med EDA??? Får du inte droppen i armen och smärtlindring i ryggen?? och Madelenin: Kan man få EDA kanylen isatt så fort man kommer in???
    Jag menar katetern inte kanylen {#lang_emotions_tongue_out}
    - just me and my boys -
  • Auris

Ja. Man kan få EDA sastt direkt man kommer in. Antingen att man åker in så snart man känner värkar och att de sätter EDA direkt så att den finns där när den börjar behövas (men då finns ju ändå risken att man inte hinner om det går fort) eller också kan man ha planerad igångsättning så att de först lägger EDAn och sedan sätter igång (på vanligt sätt med dropp i armen) när EDAn är på plats. Jag tror det är det som avses med "Igångsättning med EDA"

• Kalinka
    Auris skrev 2009-05-11 23:21:13 följande:
    Ja. Man kan få EDA sastt direkt man kommer in. Antingen att man åker in så snart man känner värkar och att de sätter EDA direkt så att den finns där när den börjar behövas (men då finns ju ändå risken att man inte hinner om det går fort) eller också kan man ha planerad igångsättning så att de först lägger EDAn och sedan sätter igång (på vanligt sätt med dropp i armen) när EDAn är på plats. Jag tror det är det som avses med "Igångsättning med EDA"
    Ja, precis det menar jag. Har börjat vara sparsam med orden. Man blir lätt det när man har en dotter bredvid som håller på att riva badrummet medan man skriver ett inlägg....
  • musli

Jag vill gärna ha katetern på plats för EDA när jag kommer in, men jag vill absolut inte ha EDA innan igångsättning... Fick EDA tiiiiidigt vid första förlossningen och jag trooor att det var det som ställde till det lite i hur utdraget det blev och att jag kände så dåligt när jag skulle krysta och sånt... Men vem vet... EDA hjälpte ju inte mycket ändå när de körde på med värkstimulerande dropp så kanske man skulle skita i EDA och kolla på andra alternativ istället???

Har ju iaf 17 veckor på mig...

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • Kalinka
    musli skrev 2009-05-12 12:42:32 följande:
    Jag vill gärna ha katetern på plats för EDA när jag kommer in, men jag vill absolut inte ha EDA innan igångsättning... Fick EDA tiiiiidigt vid första förlossningen och jag trooor att det var det som ställde till det lite i hur utdraget det blev och att jag kände så dåligt när jag skulle krysta och sånt... Men vem vet... EDA hjälpte ju inte mycket ändå när de körde på med värkstimulerande dropp så kanske man skulle skita i EDA och kolla på andra alternativ istället??? Har ju iaf 17 veckor på mig...
    Jag håller med om att det är lite dubbelt det där med EDA. För min del var det så att EDA:n var förutsättning för vaginal förlossning förra gången. Jag fick pinvärkar utan paus(och då menar jag utan paus), och låg bara och grät. Inget fungerade, inte sovdos, inte andning, inte akupunktur, inte TENS, ingenting. När jag till slut fick min EDA var det som himmelriket, och det var först efter jag fått den som det började hända något, så för mig stämde det inte att EDA gör förloppet mer utdraget. Jag skulle verkligen vilja ha själva katetern satt direkt, men inte själva EDA:n aktiverad förrän jag känner att jag inte orkar längre. Samtidigt tror jag också att det är bättre om man klarar sig utan EDA. Men förra gången så hade det inte blivit någon vaginal förlossning utan EDA. De hade fått plocka ut dottern på annat (valfritt) sätt.

Svårt det där.
  • musli
    Kalinka skrev 2009-05-12 14:54:03 följande:
    Jag håller med om att det är lite dubbelt det där med EDA. För min del var det så att EDA:n var förutsättning för vaginal förlossning förra gången. Jag fick pinvärkar utan paus(och då menar jag utan paus), och låg bara och grät. Inget fungerade, inte sovdos, inte andning, inte akupunktur, inte TENS, ingenting. När jag till slut fick min EDA var det som himmelriket, och det var först efter jag fått den som det började hända något, så för mig stämde det inte att EDA gör förloppet mer utdraget. Jag skulle verkligen vilja ha själva katetern satt direkt, men inte själva EDA:n aktiverad förrän jag känner att jag inte orkar längre. Samtidigt tror jag också att det är bättre om man klarar sig utan EDA. Men förra gången så hade det inte blivit någon vaginal förlossning utan EDA. De hade fått plocka ut dottern på annat (valfritt) sätt. Svårt det där.
    Jo... Jag hade också pinvärkar i flera timmar som kom i ett... Därför fick jag EDA men sen tog det från 18 till 06 innan jag var öppen helt... Så det är ju så olika...
    Men jag tror jag ska försöka utan EDA mycket längre nästa gång fast jag har ont...
    Men det är ju lätt att säga nu!
    Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • Madelenin

Näe, usch jag är så himla ledsen just nu. När jag satte mig hos min barnmorska idag sa hon detta:

"Tyvärr har jag en tråkig nyhet, din remiss har skickats tillbaka."

Nu får jag inte komma på aurorasamtal på Danderyds sjukhus som jag ville. Fan. De hade tydligen för många som ville dit och jag räknades väl inte som tillräckligt rädd.

Vi har ju investerat i Danderyd så att säga. har gått på förlossningsförberedande kurser där och åkt dit och tittat. Har kollat på bildspel på deras hemsida flera gånger för att vänja sig. och nu händer detta. Fan, vi ville ju dit, dels för att pappan får stanna kvar och så. Det är min sambos första barn.

jag var tvungen att välja ett nytt sjukhus nu på stört. Kändes jättejobbigt. hade ju i princip bara sös och Karolinska i Solna att välja på. Sös födde jag ju på förra gången och det finns ju skäl till varför jag har startat denna tråd...

Jag valde KS och nu får jag hoppas på att de tar emot mig över huvud taget. Min bm skickade en remiss där det stod att jag blivit nekad att komma till DS, så jag hoppas att detta ska gå vägen.

Usch, trodde det var min tur att få komma på samtal snart. Istället är jag tillbaka på ruta ett.

Kommer säkerligen bli några tårar i soffan ikväll.

Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?