• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag har alltid varit rädd för att föda barn. När jag väl blev gravid sen så tänkte jag att jag skulle ta mig genom en vaginal förlossning ändå. För om vaginal förlossning är pest så är kejsarsnitt kolera.

Nåväl, jag blev iggsatt några veckor över tiden. Det hände konstighet på konstighet då. Det tog lång tid utan att det hände något. hade fejkvärkar men öppnade mig inte en ynka centimeter. De sa tillslut att det skulle bli kejsarsnitt eftersom förlossningen varit igång förlänge.

Men det hände inget... Blev ivägskickad från förlossningen till en annan avdelning med jobbiga smärtor och bara två alvedon. Sov ingenting. Dagen efter fick jag komm tillbaka och efter ett tag kunde de ta hål på forsterhinnorna. Sen gick det fort. Sex timmar för en förstföderska med en klump på 54 cm och 4600 gram.

Jag fick epidural som de satte fel. Men de vägrade lyssna på mig (inklusive barnets far) och tyckte att jag sjåpade mig. "Du har har visst fått bedövning - samla dig nu!". Men det var ett helvete för mig. Gjorde så vidrigt ont. Jag sprack och trodde på riktigt att jag skulle dö.

Var jag rädd för att föda innan är jag ännu mer rädd nu. Är i vecka 17 och har tagit upp med min bm att jag är livrädd. Hon ska ge mig en remiss för aurorasamtal.

Min fråga - finns det någon annan omföderska här som gått på aurorasamtal? Har det hjälpt? Hur har ni valt att föda denna gång?

Ledsen att det blev långt!

• Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?
  • maribel

Jag födde ett barn på 4,1 första gången, sprack massor och hade mycket besvär efteråt. Denna gång gick jag på aurorasamtal, tyckte de tog mig på allvar men förespråkade självklart vaginalt sätt . Men efter extra ul konstaterades att även detta barn skulle väga mycket, jag krävde då snitt och det var inga problem. Födde en son i nov med snitt, allt gick bra.

• Moj Katile

Jag hade en 68 h lång förlossning med min son. Låg i våldsamma plågor 90% av den tiden och pinades. Sen kom han ut 4280g tung och jag sprack naturligtvis.

Gick på aurora långt innan förlossning.
    Jag födde min flicka efter 6 h med mycket, mycket lindriga värkar och inte ett stygn.
    Hon var beräknad att väga 5600g men ut kom en liten plutt på 3825g.

• Madelenin

Majsan71, tack för ditt svar. Det är ju lustigt att man kan bli så rädd efter fyra barn. men förlossningar är ju inte att leka med enligt mig.

Det där med självhjälp är svårt. Kan inte ens titta på programmet unga mödrar på femman eftersom någon alltid öder barn i det programmet. Får hemsk, hemsk ångest. Hoppas att aurora ska hjälpa mig lika mycket som det verkar ha hjälpt dig.

Maribel. Hur mycket vägde ditt andra barn? Jag är också räd för en bjässe då sonen vägde 4600 g. Men min bm är i alla fall snäll och jag ska få gå på tillväxtul och kontrollera ifall jag har graviddiabetes senare.

Moj Katile, pust! Det lät inte kul med första förlossningen, tur att andra gick så bra. Jag blir bara så nyfiken. Om en bebis beräknas väga 5600 g - föreslår inte vården kejsarsnitt då? Låter ju helt galet att behöva klämma ut en sån stor bebis.

• madddeluskan

vi ska på samtal den 1 aprill..för min fölossning va jätte jobbig.våran son satt fast och vi höll på och mista han.så de blev ett akut kejsarsnitt så ska dit och prata nu för jag vågar värkligen inte fda normalt..tänker hela tiden på den först förlossningen kanske händer samma sak..så vi hoppas att dom säger att vi får kejsarsnitt..tack vare att jag är så rädd..

• Majsan71
    Madelenin skrev 2009-03-20 10:51:57 följande:
    Majsan71, tack för ditt svar. Det är ju lustigt att man kan bli så rädd efter fyra barn. men förlossningar är ju inte att leka med enligt mig. 
    Jag ska tillägga att jag opererades efter mitt tredje barn vilket påverkade förlossningen med fyran och det var därför den blev väldigt jobbig {#lang_emotions_frown}
    *~* Jag längar efter våren *~*
  • Madelenin

Maddeluskan, usch det lät inte kul. Vilken tur att allt gick bra tillslut.

jag var ju inte med om samma sak, men känner mig så rädd ändå. Rädd att de ska säga emot mig. Rädd för att min karl och jag inte ska kunna kommunicera alls. (Ny man denna gång, och vi är ändå sjukt bra på kommunikation). Rädd för den vidriga smärtan...

Samtidigt vill man ju inte att ens rädsla för förlossningar ska hindra en från fler barn.

Majsan, hoppas att det inte var något allvarligt.

Jag sprack ju en del när jag födde sonen, men det var ändå så pass okej att de kunde sy ihop det i förlossningsrummet. har inget trauma med mig i ryggen, men ändå finns det en stor ångest där.

• madddeluskan
    Madelenin skrev 2009-03-20 12:16:55 följande:
    Maddeluskan, usch det lät inte kul. Vilken tur att allt gick bra tillslut. jag var ju inte med om samma sak, men känner mig så rädd ändå. Rädd att de ska säga emot mig. Rädd för att min karl och jag inte ska kunna kommunicera alls. (Ny man denna gång, och vi är ändå sjukt bra på kommunikation). Rädd för den vidriga smärtan... Samtidigt vill man ju inte att ens rädsla för förlossningar ska hindra en från fler barn. Majsan, hoppas att det inte var något allvarligt. Jag sprack ju en del när jag födde sonen, men det var ändå så pass okej att de kunde sy ihop det i förlossningsrummet. har inget trauma med mig i ryggen, men ändå finns det en stor ångest där.
    jag är absolut inte rädd att jag om min man ska ha olika åsikter för vi är båda lika rädda.tack vare att han har två barn innan mig som kom ut snabbt tog inte många timmar fören dom va ute..så blev han jätte rädd när de blev så här..ja jag är så fruktansvärt rädd att dom ska säga att du måste föda vanligt..låg från måndag omrgon kl 7 till fredag morgon 06:58 då dom fick ut han med kejsarsnitt..så de va är jätte jobbig förlossning..nej absolut man ska inte behöva vara rädd och inte våga skaffa några mer barn tycker att man själv ska få välja hur man vill ha de..
  • Samach

Hade en väldigt jobbig första förlossning, 79 timmar med pinvärkar (4-5 min mellanrum direkt, inget som "smög" sig på..) och tillslut snitt, var bara öppen 3 cm. Idel missförstånd, vilket man bett om ursäkt för...
    Har gått på ca 10 timmar aurora-samtal och har inte fått snitt beviljat. Men har fått en mycket noga planerad förlossningsplan i ca 6-7 punkter, och om något avviker från denna plan blir det snitt, efter första punkten om det skulle vara så. Har haft svårt att sova hela graviditeten och beskedet att vi fick nej var oerhört jobbigt. En vecka senare fick vi planen och nu känns det OK! Jag vill prova! Vet dock att sannolikheten är väldigt liten att det blir en vanlig förlossning, då planen är så "snäv" och nu ligger dessutom moderkakan lite lågt..Ska kollas igen om två veckor. I så fall blir det ju snitt.
    Lycka till!!

• s k r i n d a

Jag har gått på aurorasamtal under graviditeten med barn nummer 2 och enligt min aurora-bm är de flesta som hon hjälper omföderskor. Hon menade också att det är mycket svårare att hjälpa förstagångsföderskor eftersom de inte vet vad en förlossning innebär på samma sätt som den som redan varit med om en.

Jag kan varmt rekommendera aurorasamtal och själv fick jag en fantastiskt lyckad förlossning med andra barnet för 20 dagar sedan

• Madelenin

Har ni varit rädda för snitt också? Det är jag.

Vad bra det lät med en plan - en sån ska jag ha! Jag känner nu att jag kan tänka mig att föda vaginalt, men då måste all kommunikation, smärtlindring etc vara på topp.

Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?