LeWi skrev 2009-03-19 08:47:05 följande:
Tja så var det för mig iaf.Under ca 3 månader när jag började träna hårt (hade startat med promenader och en förändring i mina matvanor och gått ner drygt 10 kilo redan). Jag stod i princip stilla på vågen. Vikttappet hade rullat på bra men stannade av trots att jag tränade stenhårt både kondition och styrka.Sen insåg jag att jag inte mätt mig på länge...Jag hade bara tappat 2 kilo i vikt men magen hade krympt med 8 cm och höften med 12!Så visst kan man, om man går från noll träning till hård träning, byta ut fett mot muskler så att skillanden inte syns på vågen men på kroppen.
En kvinna lägger inte på sig mer än ett par tre kilo muskler, per ÅR! Och det är OM hon tränar flitigt och är noga med kosten. Däremot brukar många tappa en del vätska i början. Musklerna hjälper dessutom hållningen och gör att hela kroppen blir fastare, så visst är det en stor vinst även om det mesta av fettet fortfarande sitter kvar.
Jag kan inte ge ts några råd om jag inte vet hur länge hon tränat, och vad hon vägde när hon började, men generellt beror avsaknad på viktnedgång på en felaktig kost och sällan på att muskelmassan ökat.