• Superstar08

Varför minskar jag i cm men inte i vikt?!

Jag vill ju att vikten ska försvinna också, hur ska jag göra!?

• Svar på tråden Varför minskar jag i cm men inte i vikt?!
  • February

Du... styrketränar eller...?

• Fairy79

Vad gör du för att gå ner i vikt? träning, kost?

• Charlie08

Tränar du? Bry dig inte om vikten, att du minskar i cm bevisar ju att du lyckats. Anledningen att vikten inte minskar är att du fått muskler istället o musklerna väger mer än fett, så kör på bara!

• TBS
    Superstar08 skrev 2009-03-19 00:30:25 följande:
    Jag vill ju att vikten ska försvinna också, hur ska jag göra!?
    Vad väger du?
    Hur många cm har du minskat, och var mäter du?
    Hur tränar du?
    Har du lagt om kosten? Hur?
  • Mrs Moneybags

Om du tränar hårt har du säkert minskat i fettvikt (vilket gör att du är mindre i cm räknat) och ökat muskelmassan. Eftersom muskler väger mer per kubikcm än fett, betyder det att vikten ibland kan stå still även om man blir mindre. Fett tar nämligen mer plats än muskler.

Huvudsaken är väl att du har blivit smalare och drar mindre storlekar, att du mår bättre och känner dig starkare?

• TBS
    Mrs Moneybags skrev 2009-03-19 07:27:25 följande:
    Om du tränar hårt har du säkert minskat i fettvikt (vilket gör att du är mindre i cm räknat) och ökat muskelmassan. Eftersom muskler väger mer per kubikcm än fett, betyder det att vikten ibland kan stå still även om man blir mindre. Fett tar nämligen mer plats än muskler. Huvudsaken är väl att du har blivit smalare och drar mindre storlekar, att du mår bättre och känner dig starkare?
    Om hon inte gått ner alls i vikt beror det knappast på att hon gått upp motsvarande vikt i muskler. Kvinnor bygger inte muskler så lätt medan det går relativt snabbt att tappa flera kilo fett på bara några månader.
  • February
    TBS skrev 2009-03-19 07:31:12 följande:
    Om hon inte gått ner alls i vikt beror det knappast på att hon gått upp motsvarande vikt i muskler. Kvinnor bygger inte muskler så lätt medan det går relativt snabbt att tappa flera kilo fett på bara några månader.
    Är man ny som styrketränare så kan man som tjej lägga på sig en hel del muskler innan takten avtar.
  • TBS
    February skrev 2009-03-19 08:37:22 följande:
    Är man ny som styrketränare så kan man som tjej lägga på sig en hel del muskler innan takten avtar.
    Inte sådana mängder att man (om man är överviktig) bygger muskler i samma takt som man tappar fett.
  • LeWi
    TBS skrev 2009-03-19 08:39:12 följande:
    Inte sådana mängder att man (om man är överviktig) bygger muskler i samma takt som man tappar fett.
    Tja så var det för mig iaf.
    Under ca 3 månader när jag började träna hårt (hade startat med promenader och en förändring i mina matvanor och gått ner drygt 10 kilo redan). Jag stod i princip stilla på vågen. Vikttappet hade rullat på bra men stannade av trots att jag tränade stenhårt både kondition och styrka.
    Sen insåg jag att jag inte mätt mig på länge...
    Jag hade bara tappat 2 kilo i vikt men magen hade krympt med 8 cm och höften med 12!

Så visst kan man, om man går från noll träning till hård träning, byta ut fett mot muskler så att skillanden inte syns på vågen men på kroppen.
    I reject your reality and substitute my own.
  • February
    TBS skrev 2009-03-19 08:39:12 följande:
    Jo faktiskt.
    Sen har grundvikten naturligtvis en verkan. Är du gravt överviktig och går på VLCD så kommer det gå fortare ner, om än även där, långsammare. Kanske mest för att du inte orkar med en tung styrketräning.
    Var har du fått dina uppgifter ifrån?
  • TBS
    LeWi skrev 2009-03-19 08:47:05 följande:
    Tja så var det för mig iaf.Under ca 3 månader när jag började träna hårt (hade startat med promenader och en förändring i mina matvanor och gått ner drygt 10 kilo redan). Jag stod i princip stilla på vågen. Vikttappet hade rullat på bra men stannade av trots att jag tränade stenhårt både kondition och styrka.Sen insåg jag att jag inte mätt mig på länge...Jag hade bara tappat 2 kilo i vikt men magen hade krympt med 8 cm och höften med 12!Så visst kan man, om man går från noll träning till hård träning, byta ut fett mot muskler så att skillanden inte syns på vågen men på kroppen.
    En kvinna lägger inte på sig mer än ett par tre kilo muskler, per ÅR! Och det är OM hon tränar flitigt och är noga med kosten. Däremot brukar många tappa en del vätska i början. Musklerna hjälper dessutom hållningen och gör att hela kroppen blir fastare, så visst är det en stor vinst även om det mesta av fettet fortfarande sitter kvar.

Jag kan inte ge ts några råd om jag inte vet hur länge hon tränat, och vad hon vägde när hon började, men generellt beror avsaknad på viktnedgång på en felaktig kost och sällan på att muskelmassan ökat.
Svar på tråden Varför minskar jag i cm men inte i vikt?!