Inlägg från: Anonym (gråter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gråter)

Chock över referens

Slutade en mångårig anställning för 2.5 år sen. Hade trivts bra där, men pga. chefen inte ville hjälpa mig då en kollega blev aggressiv, fick jag ta in facket som hjälpte mig till ett avgångsvederlag. Jag frågade min förra chef där om hon kunde vara min referens, men hon sa att det var bättre om den nya var det o att hon skulle säga åt henne att tala gott om mig. Har sen studerat o fått jobb, men när jag nu sökte ett, hade jobbet ringt denna chef och hon hade INTE pratat gott om mig. Jag missade ett sommarvik jag enligt arbetsgivaren garanterat skulle ha fått annars. Plockade genast bort henne som referens. Har ju varit där många år o det är klart att arbetsgivare vill man refererar till ett sånt ställe.

Hur vänder man detta? Ska en enda person förstöra min framtid ang. jobb? Ska jag kontakta henne? Den förra chefen? Förklara för den jag kunde fått jobb hos, varför chefen pratade illa om mig? Detta var som att få en sten i huvet. Är hemma pga. sjukt barn o har inte kunnat äta lunch. Städar o städar o gråter. Hjälp!

• Svar på tråden Chock över referens
  • Anonym (gråter)

Skulle behöva ett snabbt svar...

• Anonym (gråter)
    miie skrev 2009-03-19 13:59:45 följande:
    Förstår inte varför den gamla chefen inte ville vara referens. Men ville hon inte så ville hon inte...Däremot undrar jag om du haft denna person som referens och inte pratat med henne innan. Jag skulle aldrig ge en referens till en person som inte vet om att den är referens. Snacka alltid med personen i fråga först. (Det kanske du har gjort men det framgår inte). Använd bara person du vet kommer att ge dig en bra referens. Dessutom har jag använt flera gamla chefer som inte är kvar på samma ställe som när jag jobbad där. Det spelar ju mindre roll i det skedet. Det är ju mest intressant hur du var att jobba på det aktuella stället. Ring den gamla igen och fråga om hon kan vara referens. Om du har någon chef någon annanstans tycker jag du ska använda någon du jobbat tillsammans med.
    Jo, den gamla chefen ville. Men hon sa att det var bättre för mig att ha den som var chef i nuläget. Den här chefen jag hade som referens nu, visste om att hon var det. Har varit på detta ställe i många fler år än nån annanstans, så arbetsgivare brukar vilja ha referens därifrån. Föredrar egentligen kollegor som referenser, men arbetsgivare brukar vilja ha chefer. Undrar hur mycket detta sprider sig till andra arbetsgivare; att chefen inte pratade gott om mig. Tack för dina vinklar o er andras också.
  • Anonym (gråter)
    miie skrev 2009-03-19 13:59:45 följande:
    Förstår inte varför den gamla chefen inte ville vara referens. Men ville hon inte så ville hon inte...Däremot undrar jag om du haft denna person som referens och inte pratat med henne innan. Jag skulle aldrig ge en referens till en person som inte vet om att den är referens. Snacka alltid med personen i fråga först. (Det kanske du har gjort men det framgår inte). Använd bara person du vet kommer att ge dig en bra referens. Dessutom har jag använt flera gamla chefer som inte är kvar på samma ställe som när jag jobbad där. Det spelar ju mindre roll i det skedet. Det är ju mest intressant hur du var att jobba på det aktuella stället. Ring den gamla igen och fråga om hon kan vara referens. Om du har någon chef någon annanstans tycker jag du ska använda någon du jobbat tillsammans med.
    Min gamla chef på det stället lovade ju att den nya skulle prata gott om mig. Det var de sista 3 av de 9 åren där, som min chef blev konstig mot mig.
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-19 14:12:30 följande:
    Men snälla.. varför ta en person som referens när du inte vet vad personen ska säga om dig?? Jag har visserligen haft 5-6 personer som jag inte har haft en aning om vad de har sagt, däremot har jag varit säker på att de oavsett vad skulle vara ärliga. Fick i dagarna veta exakt vad de sagt om mig och det var fina ord.. En referens behöver inte vara en chef, utan kan lika gärna vara en kollega, någon man arbetat tillsammans med och nära. Det kan också vara tex en lärare på en kurs om man läst på högskolan är föreläsare bra. Jag som själv har dels anställt personal och dels sökt aktivt arbete senaste tiden har fått lära mig MASSOR om vikten av referenser. Det ska INTE vara bästa kompisen, men kan vara en kompis förälder tex (om man tex är yngre och söker sommarjobb) Chefer jobbar sällan sida vid sida av sina anställda och den information de kan ge är ofta bara den som finns på pappret. Samtidigt.. så vinner ju faktiskt INGEN fd chef på att baktala dig, mitt förslag är att du helt enkelt ringer upp den som du sökte jobb hos, fråga den vad din referens sa och tänk hårt på om det ligger någon sanning i detta. För många gånger gör sanningen ont och om en chef har negativa saker att säga om dig så beror det nog tyvärr på att något gått fel i kommunikationen emellan er och det är inte ens fel att två träter. Vad jag HAR varit med om är referenser som ljuger åt andra hållet. Vi sökte en ny anställd i företaget jag var chef för, det kom en tjej som verkade passa, men jag fick en konstig känsla att det var lite "för bra" vad man än sa så svarade hon "ja men det fixar jag". Ringde hennes dåvarande chef och han hade bara gott att säga om henne, ny chef som jag var svalde jag betet och anställde henne.. ack vad jag bedrog mig.. vilket MIFFO, talade med hennes fd chef några år senare då han genant erkände att han gett henne goda referenser för att bli av med henne...uuuurrrk så dålig stil, att ljuga åt andra hållet har jag dock aldrig varit med om.
    Men jag VISSTE ju inte vad hon skulle säga om mig. Ville hellre ha den gamla pga. hon verkligen uppskattade mig. Har verkligen försökt ha andra referenser än chefer, men de flesta har ändå bett om chefer.
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-19 14:12:30 följande:
    Men snälla.. varför ta en person som referens när du inte vet vad personen ska säga om dig?? Jag har visserligen haft 5-6 personer som jag inte har haft en aning om vad de har sagt, däremot har jag varit säker på att de oavsett vad skulle vara ärliga. Fick i dagarna veta exakt vad de sagt om mig och det var fina ord.. En referens behöver inte vara en chef, utan kan lika gärna vara en kollega, någon man arbetat tillsammans med och nära. Det kan också vara tex en lärare på en kurs om man läst på högskolan är föreläsare bra. Jag som själv har dels anställt personal och dels sökt aktivt arbete senaste tiden har fått lära mig MASSOR om vikten av referenser. Det ska INTE vara bästa kompisen, men kan vara en kompis förälder tex (om man tex är yngre och söker sommarjobb) Chefer jobbar sällan sida vid sida av sina anställda och den information de kan ge är ofta bara den som finns på pappret. Samtidigt.. så vinner ju faktiskt INGEN fd chef på att baktala dig, mitt förslag är att du helt enkelt ringer upp den som du sökte jobb hos, fråga den vad din referens sa och tänk hårt på om det ligger någon sanning i detta. För många gånger gör sanningen ont och om en chef har negativa saker att säga om dig så beror det nog tyvärr på att något gått fel i kommunikationen emellan er och det är inte ens fel att två träter. Vad jag HAR varit med om är referenser som ljuger åt andra hållet. Vi sökte en ny anställd i företaget jag var chef för, det kom en tjej som verkade passa, men jag fick en konstig känsla att det var lite "för bra" vad man än sa så svarade hon "ja men det fixar jag". Ringde hennes dåvarande chef och han hade bara gott att säga om henne, ny chef som jag var svalde jag betet och anställde henne.. ack vad jag bedrog mig.. vilket MIFFO, talade med hennes fd chef några år senare då han genant erkände att han gett henne goda referenser för att bli av med henne...uuuurrrk så dålig stil, att ljuga åt andra hållet har jag dock aldrig varit med om.
    Förlåt, du skrev att man ska VETA vad de kommer att säga om en. Men brukar du fråga sånt i förväg?
  • Anonym (gråter)
    Anonym skrev 2009-03-19 14:27:09 följande:
    Jag fattar inte riktigt,du har ett jobb? Men du har sökt nytt jobb eller? Ta bort henne som referens,du kan inte göra så mycket mera,det har ju lixom redan hänt!
    Jag har haft ett par kortare vik efter att jag slutade där, sen studerat 2 år o sommarjobbat, men där jag sommarjobbat har de mindre behov i år, så jag fick söka annat också. Jag vet att det har hänt, men det innebär stor ångest att inte få sommarjobb som student.

Det ligger ingen som helst sanning i vad min chef hade sagt till hon som ringde. Fick veta det.
  • Anonym (gråter)
    Anonym skrev 2009-03-19 14:27:09 följande:
    Jag fattar inte riktigt,du har ett jobb? Men du har sökt nytt jobb eller? Ta bort henne som referens,du kan inte göra så mycket mera,det har ju lixom redan hänt!
    Men hur tar man sig upp från detta? Har fått tag i min kille nu o sms:at lite, men vill gärna höra era råd också.
  • Anonym (gråter)
    Anonym skrev 2009-03-19 14:35:43 följande:
    Varför ljög hon då? Prata med skitchefen och fråga vad fan hon håller på med?? Framförallt så sök nya jobb,du kommer självklart få ett sommarjobb
    Det låter kanske inte trovärdigt. Men denna chef var först min kollega i 3 år o vi trivdes kanonbra ihop både jobbmässigt o som människor. Men hon tjatade hela tiden om att jag borde gifta mig o inte va sambo. När jag var på väg att gifta mig, var hon helt till sig. Sen blev det inget bröllop o sen började hon gnälla för allt. Jag hoppas inte det hade med saken att göra, men det var i den vevan hon blev avig mot mig.

Ska skriva ett brev till henne. Vill inte prata med henne. Tack för uppmuntran om sommarjobb. Skulle varit på en intervju idag, men mitt barn blev sjukt. Arbetsgivaren ringde nyss, så vi bestämde en ny tid. Men hur förklarar jag att jag vill ta bort min fd chef som referens?
  • Anonym (gråter)
    sasssyy skrev 2009-03-19 14:53:16 följande:
    men det behöver ju inte vara lögn. det kan vara hennes uppfattning om hur du var och fungerade. Ja, jag tar reda på lite vad de är för personer innan jag sätter dem som referenser, kollar med dem. Man har ju dessutom haft medarbetarsamtal oftast. Det jag reagerar emot är att jag har varit på ca 20 anställningsintervjuer det senaste 3-4 åren, INGEN har begärt en chef som referens. Jag har skrivit med referenser redan på ansökan och skrivit vilken yrkesmässig relation vi har, sen vid en intervju har jag frågat om de duger, och det har aldrig varit något snack om saken. Får man lov att fråga VAD chefen sa om dig, vet du det?? Om du inte vet måste du ta reda på det. Sen kan du kontakta chefen och be om -på ett konstruktivt sätt- en förklaring så att du vet vad han eller hon anser att du har gjort fel. Sen ska du NATURLIGTVIS ta bort denna chef från dina referenser och hitta någon/några andra.
    Hon hade sagt att jag pratat privat-snack på jobbet, vilket jag inte gjort mer än nån annan o ingen annan fick klagomål. Hon o jag pratade mycket privat när vi jobbade ihop. Men så fort hon blev chef fick jag inte yppa ett ord. Spelade ingen roll att jag inte gjorde det o knappt vågade svara på kollegornas frågor, om vad jag gjort i helgen. Hon påstod att jag gjorde det ändå.
Svar på tråden Chock över referens