• Lavish

Chock över referens

Usch har själv problem med det här med referenser nu. Men det måste ju vara bättre att ta bort en referens som säger så dåliga saker om dig. Försök få tag på en kollega som kan ställa upp istället

• Lavish

nej det är inte med någon som är dum som din (vad jag vet). Det är bara att jag försöker ordna med mina sommarjobb nu. Och jag har nu ett erbjudande från där jag jobbade förra sommaren vilket var helt ok och de vill snart veta om jag kan jobba i sommar igen. Men nu har jag blivit kallad till intervju för ett mycket roligare och mer meriterande arbete, och jag undrar hur jag ska lyckas referera till den gamla arbetsplatsen utan att de anar ugglor i mossen och jag bränner mina broar där om jag inte får det nya.

• Lavish

Ja jag tycker nog att själva grejen att ge en sån dålig referens tyder på att människan är knäpp. Varför då ställa upp på att vara referens överhuvudtaget? Vad kan hon ha att vinna på att snacka skit om dig till nya arbetsgivare annat än jäkligt låga motiv? Det vore ju en sak om du har begått något allvarligt fel typ snott pengar el så i ditt arbete som hon känner som sin skyldighet att vidarebefodra. Men sånt som ifall man har snackat mycket privatliv tycker jag defintivt går bort. Gillar hon inte dig räcker det väl med att hon ganska kort säger att du skött dina arbetsuppgifter tillfredställande, ingen lovprisning men inget onödigt skitsnack heller.

• Lavish

Men det verkar ju helt meningslöst att ställa upp som referent om man tänkt snacka skit? Det fattar man väl att så fort personen fått veta att man sagt massa negativa saker tar den bort en som referent? Vad vinner man med det? Såklart ska man försöka ge en rättvisande bild av personen och vissa egenskaper kan ju vara både positiva och negativa i olika sammanhang. Men att bara lassa på med en massa dåligt man tycker personen gjort...

• Lavish

Ja att man tagit in facket när man blivit illa behandlad kan väl snarare tyda på styrka och integritet än på att man är problem? Även om du inte vill att sånt ska hända på din arbetsplats kan ju den tidigare arbetsplatsen verkligen haft allvarliga problem med att sköta saker på rätt sätt. Jag skulle iaf hellre ha en arbetstagare som står upp för sina rättigheter än en som kilar runt som en strykrädd mus och tar all möjlig skit och därmed inte fungerar optimalt på arbetsplatsen.

• Lavish

Vad roligt att det verkar ordna sig! Sen kan du väl ha sommarjobbet som referens? Lycka till!!

Svar på tråden Chock över referens