Chock över referens
Du ska bara lämna referenser som du har pratat med innan. Det är nummer ett och viktigt. När jag har sökt jobb har jag valt att inte lämna några referenser i första skedet utan först på begäran. Jag har då även förklarat att jag vill ha någon dag på mig att slå en signal till personen innan de ringer. Sen ringer jag referensen, kollar att det är ok och förklarar vilket jobb det handlar om. De brukar då fråga om det är något särskilt jag vill att de lyfter fram. Observera att jag inte ber dem hitta på, men om det är någon särskild erfarenhet eller kvalitet som är extra relevant för jobbet så tipsar jag om det. Jag förbereder dem på samtalet från arbetsgivaren och de flesta arbetsgivare/rekryterare utgår från att man har gjort det.
Visst är det ok att lämna någon kollega som referens, men ju tyngre referens desto bättre är min erfarenhet. Jag har fått kommentarer från rekryterare just om att det handlar om så tunga referenser.
Jag tycker att du ska kontakta din tidigare chef igen och be henne vara referens. Att det ska vara den nuvarande chefen är inte alls nödvändigt. Det relevanta är att ni har jobbat tillsammans under en period och att hon känner till dig och dina kvaliteter.
Vad gäller den dåliga referensen hade jag kört med en vit lögn. Jag hade inte sagt att det handlade om en konflikt eller att personen ifråga inte lämnat bra referenser tidigare, utan sagt att jag av misstag lämnat fel referenser och att jag önskade uppdatera dem till mer relevanta. Skulle jag som rekryterare få höra att man vill byta referens för att det verkar som att han/hon hyser agg mot personen hade jag sparat det numret och ringt den referensen. Just för att kolla vad som verkligen ligger bakom.
Bättre lycka nästa gång! Det kommer fler chanser!