Chock över referens
Men snälla.. varför ta en person som referens när du inte vet vad personen ska säga om dig??
Jag har visserligen haft 5-6 personer som jag inte har haft en aning om vad de har sagt, däremot har jag varit säker på att de oavsett vad skulle vara ärliga.
Fick i dagarna veta exakt vad de sagt om mig och det var fina ord..
En referens behöver inte vara en chef, utan kan lika gärna vara en kollega, någon man arbetat tillsammans med och nära.
Det kan också vara tex en lärare på en kurs om man läst på högskolan är föreläsare bra.
Jag som själv har dels anställt personal och dels sökt aktivt arbete senaste tiden har fått lära mig MASSOR om vikten av referenser.
Det ska INTE vara bästa kompisen, men kan vara en kompis förälder tex (om man tex är yngre och söker sommarjobb)
Chefer jobbar sällan sida vid sida av sina anställda och den information de kan ge är ofta bara den som finns på pappret.
Samtidigt.. så vinner ju faktiskt INGEN fd chef på att baktala dig, mitt förslag är att du helt enkelt ringer upp den som du sökte jobb hos, fråga den vad din referens sa och tänk hårt på om det ligger någon sanning i detta.
För många gånger gör sanningen ont och om en chef har negativa saker att säga om dig så beror det nog tyvärr på att något gått fel i kommunikationen emellan er och det är inte ens fel att två träter.
Vad jag HAR varit med om är referenser som ljuger åt andra hållet. Vi sökte en ny anställd i företaget jag var chef för, det kom en tjej som verkade passa, men jag fick en konstig känsla att det var lite "för bra" vad man än sa så svarade hon "ja men det fixar jag". Ringde hennes dåvarande chef och han hade bara gott att säga om henne, ny chef som jag var svalde jag betet och anställde henne.. ack vad jag bedrog mig.. vilket MIFFO, talade med hennes fd chef några år senare då han genant erkände att han gett henne goda referenser för att bli av med henne...uuuurrrk så dålig stil, att ljuga åt andra hållet har jag dock aldrig varit med om.