• sasssyy

Chock över referens

Men snälla.. varför ta en person som referens när du inte vet vad personen ska säga om dig??

Jag har visserligen haft 5-6 personer som jag inte har haft en aning om vad de har sagt, däremot har jag varit säker på att de oavsett vad skulle vara ärliga.

Fick i dagarna veta exakt vad de sagt om mig och det var fina ord..

En referens behöver inte vara en chef, utan kan lika gärna vara en kollega, någon man arbetat tillsammans med och nära.

Det kan också vara tex en lärare på en kurs om man läst på högskolan är föreläsare bra.

Jag som själv har dels anställt personal och dels sökt aktivt arbete senaste tiden har fått lära mig MASSOR om vikten av referenser.

Det ska INTE vara bästa kompisen, men kan vara en kompis förälder tex (om man tex är yngre och söker sommarjobb)
    Chefer jobbar sällan sida vid sida av sina anställda och den information de kan ge är ofta bara den som finns på pappret.

Samtidigt.. så vinner ju faktiskt INGEN fd chef på att baktala dig, mitt förslag är att du helt enkelt ringer upp den som du sökte jobb hos, fråga den vad din referens sa och tänk hårt på om det ligger någon sanning i detta.

För många gånger gör sanningen ont och om en chef har negativa saker att säga om dig så beror det nog tyvärr på att något gått fel i kommunikationen emellan er och det är inte ens fel att två träter.

Vad jag HAR varit med om är referenser som ljuger åt andra hållet. Vi sökte en ny anställd i företaget jag var chef för, det kom en tjej som verkade passa, men jag fick en konstig känsla att det var lite "för bra" vad man än sa så svarade hon "ja men det fixar jag". Ringde hennes dåvarande chef och han hade bara gott att säga om henne, ny chef som jag var svalde jag betet och anställde henne.. ack vad jag bedrog mig.. vilket MIFFO, talade med hennes fd chef några år senare då han genant erkände att han gett henne goda referenser för att bli av med henne...uuuurrrk så dålig stil, att ljuga åt andra hållet har jag dock aldrig varit med om.

• sasssyy

men det behöver ju inte vara lögn. det kan vara hennes uppfattning om hur du var och fungerade.

Ja, jag tar reda på lite vad de är för personer innan jag sätter dem som referenser, kollar med dem. Man har ju dessutom haft medarbetarsamtal oftast.

Det jag reagerar emot är att jag har varit på ca 20 anställningsintervjuer det senaste 3-4 åren, INGEN har begärt en chef som referens.

Jag har skrivit med referenser redan på ansökan och skrivit vilken yrkesmässig relation vi har, sen vid en intervju har jag frågat om de duger, och det har aldrig varit något snack om saken.

Får man lov att fråga VAD chefen sa om dig, vet du det?? Om du inte vet måste du ta reda på det.
    Sen kan du kontakta chefen och be om -på ett konstruktivt sätt- en förklaring så att du vet vad han eller hon anser att du har gjort fel.

Sen ska du NATURLIGTVIS ta bort denna chef från dina referenser och hitta någon/några andra.

• sasssyy

Ärlighet varar längst... förklara för den du söker jobb hos att du helst inte vill att de ringer den referensen eftersom det verkar som om den personen har fått någon slags agg emot dig. Säg att du inte vet vad eller varför (för det gör du ju inte riktigt) och att du gärna vill reda ut det. Du har väl fler referenser antar jag för du hade ju haft en del sommarjobb???

Se till att ha med dig minst en ersättare för den gamla chefen..

Och nej jag tror verkligen inte att anledningen är att du inte gifte dig. Skulle vara en extremt jävla puckad och oproffesionell chef isf.. fast de existerar ju de också

• sasssyy

oj oj.. verkar som om den här chefen inte är så lämplig som chef.

Vet inte om det har med saken att göra att det var en kristen arbetsplats heller.

Men som sagt, har du redan uppgett henne som referens måste du nog antingen ta ett snack med henne INNAN du går på nästa intervju och höra vad det är som skett, eller be att ta bort henne.

Förklara för den nya chefen varför. Jag kan säga att jag var ute för en annan sak, hade inte med referens att göra men det var en viktig sak i samband med intervju... jag valde att vara ärlig även om det kändes.. lite.. obehagligt, men jag har nu gått vidare i rekryteringsprocessen och EN av anledningarna var att jag var ärlig..

Men var också ödmjuk... skyll inte på henne eller andra .. utan du kan ju ta på dig ganska mycket av skulden för att framstå som "medveten".. tex.. hon ansåg att jag talade mycket privat på jobbet, och det gjorde jag nog när jag tänker efter. Jag lät det inte gå ut över mitt arbete men det var mycket prat och jag är medveten om det och har försökt att tänka extra mycket på det på mina senare jobb.

bara ett tips..

• sasssyy

En Dum En skrev 2009-03-20 02:46:35 följande:

Jag fick halvdåliga referenser från ett jobb. Dom hade infört nolltolerans angående förseningar. Jag åkte hemifrån kl 6 varje morgon och kom då till jobbet 8.01. Alltså en minut försent. Annars hade jag varit tvungen att åka halv 6 och skulle då komma fram 7.40 och få sitta och glo i 20 minuter. Eftersom jag valde det första alternativet sa dom till en rekryterare att jag kom försent varje dag. Men jag förklarade hur det låg till och fick jobbet ändå.
    Jag kan säga att jag hade INTE anställt dig. Börjar man 8.00 så börjar man 8.00 inte 8.01. Är bussen dessutom sen någon dag (vilket ju händer då och då) så blir det ytterligare några minuter.
    SJÄLVKLART hade jag åkte tidigare, tagit en kopp kaffe och suttit ner med en bok eller tidning före dagens arbete började.
    Jag förstår inte hur folk resonerar kring sina arbeten, för mig är det och har alltid varit en självklarhet att man kommer i tid, dvs några minuter FÖRE den tid man börjar, så att man hinner klä av sig, gå på dass och kanske pusta ut några minuter innan man faktiskt ska var på plats.
    Min arbetsgivare köper ju faktiskt min tid och en minuts försening utslaget på ett år blir ganska många minuter.

I ett sånt fall skulle du naturligtvis ha talat med din arbetsgivare och kollat "Är det okej om jag börjar 5 över pga bussarna?" men jag kan säga att jag nog hade sagt nej till det om jag varit din chef och således gett dig en dålig referens om du ändå gjort så.
    Allmänna kommunikationer är inget man kan eller ska skylla på när man söker jobb, 20 minuter är ju ingen katastrof utan snarare en ganska lagom tid att ladda upp batterierna inför en arbetsdag.
    Hade du sökt jobb hos mig hade du inte fått det på de refrenserna.
    Men bussarna kanske gick lite tätare hos nya arbetsgivaren?
  • sasssyy

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:48:58 följande:

Anonym (arbetsgivare) skrev 2009-03-20 07:46:39 följande: Tror ni på allt arbetsgivare säger då?
    Jag är ju i skrivande stund inte chef men har varit.. och i de flesta fall så tror man ju på vad referenser säger. Annars skulle man ju inte be om dem, men det är också en anledning till att man tar fler referenser, för att se vad olika personer säger.
    Personlig konflikter finns ju alltid på arbetsplatser, och naturligtvis kan de gå ut över en anställd som ber om referenser men det första felet du har gjort är ju att inte prata med den du lämnat som referens och kollat vad hon skulle säga om dig eftersom du uppenbarligen hade en konflikt med henne.
    Nu har du ju lärt dig det.

Vi som anställer/har anställt MÅSTE ju sätta vår tillit till andra och står det mellan två stycken med likvärdiga erfarenheter som man känner att bägge två skulle passa rent personkemi-mässigt då går ju avgörandet på referenserna.
    Därför är referenserna OERHÖRT viktiga och något man måste välja med omsorg.
    Men som jag skrivit tidigare, någon som jobbat nära dig kan vara minst lika bra referens som en chef, i mitt fall so har jobbat som lärare i många år är kollegor bättre referenser än rektorer eftersom rektorn egentligen inte ser mitt arbete "på plats" så att säga.
  • sasssyy

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:55:31 följande:

Jag frågade mina kollegor om jag kunde komma 10 min senare o gå 10 min senare pga. bussar o tåg o det var inga problem. Det var ok för alla om man först frågade. Men man ska fråga först. Om det inte påverkar verksamheten, behöver man ju inte vänta 20-30 min.
    NEj självklart.. kollar man och det är okej.. så visst.. Fast man måste ändå alltid ha i bakhuvudet att det KAN påverka det sammanlagda omdömet. Om man gör det ibland är en sak. Men om någon skulle göra det hela tiden skulle jag som chef nog bli lite irriterad och be personen att försöka starta i tid.

Men som sagt.. har man frågat och det är okej så är det ju okej, men det är alltid bättre att vara ute i god tid.
  • sasssyy

självklart tar man en koll med dem, helst öga mot öga, särskilt om det förelegat en konflikt när man slutade.

Att bara säga "jag ska bara säga gott om dig" är ju lätt sagt.

Jag ska ärligt säga att jag har bara frågat mina referenser om de kan vara referenser och sen inte brytt mig så mycket, men jag har också haft suveräna relationer till dem som varit mina referenser så det har ju inte varit några orosmoment.

Jag vet däremot att har man inte haft en person som referens på ett tag, tex pga studier så ska man kontakta dem IGEN om man vill ha dem som referens annars kan det bli sura miner och sägas dumma saker.

Men om du nu ska kunna gå vidare efter detta så måste du ju ta reda på VAD din referens sa om dig.. kanske var det inte så elakt utan det var bara mindre positivt än någon annans referenser och därför valde de någon annan.

Jag ger dig tips utifrån MINA erfarenheter och jag har sen jag var 14 varit arbetslös sammanlagt mindre än 2 år (är 36) och då räknar jag studietiden.. har jobbat ALLTID sen jag var 14 förutom de 2,5 år jag frivilligt var ledig från allt vad jobb heter... längsta sammanhängande perioden jag varit arbetslös är 13 veckor och det var förra sommaren... då jag helt ärligt inte sökte så aktivt... jag måste ju göra något rätt

Dessutom har jag varit chef och jag vet att en del referenser kan vara "felaktiga" men som sagt.. vad vinner din referens på att vara elak och ljuga? Man måste se hennes sanning i det hela och var det en konflikt er emellan så har hon ju rätt från sin sida sett.

Du har DIN sanning hon har SIN, personligen förstår jag inte alls hur du kunde ta henne som referens men det är ju SÅÅ lätt att vara efterklok och sitta i MIN position och inte förstå.
    Frågan jag ställer mig är varför ville inte den förra chefen,den du jobbat mer med, vara referens? Kanske dags att ta ett snack med henne också och ifrågasätta.

• sasssyy
    CrazyCarro skrev 2009-03-20 08:05:46 följande:
    jag hade samma problem, ddet var dessutom mitt ända ordentliga jobb jag haft. jag slutade för att jag fick barn, gick på havandeskapsledighet då mitt jobb var väldigt fysiskt påfrestande. fick sen höra när jag bad chefen att vara referens att hon gärna va det men att hon skulle vara ärlig, vilket tydloigen innebar att hon skulle säga att jag var lat (vilket jag enligt mig och kollegor inte var) och att jag var inte kom i tid (en gång var jag sen på 2 år). jag hade tur och blev anställd ändå och fick världens bästa jobb trots att jag var gravid och hade gått halva tiden när jag blev anställd.
    WOW vad roligt.... och du är ju då beviset på att kan man "sälja in" sig själv kan man få jobb oavsett vad man har för referenser och kanske också meriter ( i mitt fall som ofta söker jobb ovanför min kompetens).

En referens är ju vägledande om man känner att man som anställare behöver mer att gå på, om man har en känsla av att man vill veta mer, ellr bara kolla lite extra.
    Jag gjorde så när jag fick lite "underliga" referenser att jag ringde upp den jag intervjuat och ifrågasatte... "din förra chef sa att.... vad säger du om det?" tex..och om personen kunde på ett konkret och konstruktivt sätt kunde ge sin syn på saken var det inte omöjligt att h*n fick jobbet iaf... men det hände tyvärr allt för sällan. Man skyllde ifrån sig och tog inte på sig sin skuld i det hela... började prata skit om fd chefen osv.. inte bra.

Tycker du ska vara jättestolt att du lyckades få ett jobb, gravid och allt och med "dåliga" referenser.. du måste vara något alldeles särskilt
  • sasssyy

BRA poäng Kjell.. som mitt senaste jobb jag sökte.. då blev jag nästan lite rädd när jag hörde vad en av mina referenser sagt om mig.. det var liksom lite FÖR bra.. jag framstod som ett helgon som klarar allt med ett leende och det är ju inte riktigt sant... så när rekryteraren ringde upp mig och sa "det var värst vilken underbar människa du är... du är ju helt felfri enligt din ena referens".. så var jag tvungen att faktiskt tona ner det lite.. till min fördel hade min andra referens varit betydligt mer "jordnära" i sin analys av mig.

Så det är en god idé att ha minst 2 helst 3 olika referenser, från olika arbeten (om man har haft det) och gärna olika positioner, tex en chef, en nära kollega och kanske en kollega som man inte jobbat så jättenära med men som kan ge en bild utifrån.

• sasssyy

men helt ärligt ... facket har inget med referenser att göra, de SKA inte lägga sig i sånt heller anser jag.

De ska ju hjälpa till på den arbetsplats du befinner dig just nu.
    Förstår inte vad de kan hjälpa dig med egentligen...

Men att du ska byta referenser är väl självklart, oavsett vad hon säger när du pratar med henne

• sasssyy

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 09:39:03 följande:

Vem menar du i sista meningen?
    Att du inte ska ha henne som referens när du söker jobb.

När du talar med henne kommer hon säkerligen ställa sig i försvarsposition och det kan lätt bli att ni får en konflikt till. Man får aldrig ta ifrån en person dennas sanning och hon har säkerligen en fast övertygelse i sin bild om hur du är. Sen kan hon ju reagera på många olika vis när du talar med henne.. finns ju en risk att om hon är så intrigerande som du förklarat så kan hon ju be om ursäkt och lova bättring och sen ge ÄNNU värre referenser tex säga att du ringt och försökt påverka henne att säga positiva saker.

Du ska inte ha henne som referens kort sagt.
    Sen kan du om du vill ringa och tala med henne för att fråga vad det egentligen är hon har sagt men var väldigt noga med att vara ödmjuk och INTE anklagande för det kan ställa till det för dig ytterligare. Utan fråga bara kort vad hon har sagt. Tala inte om att du har missat ett jobb pga vad hon har sagt.
  • sasssyy

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 09:40:56 följande:

Facket kanske har regler för hur chefen får säga. Jag kan ju inte gå utan jobb alltid.
    nej nej nej.. de har inga regler för sånt.. som chef måste man ju få säga vad man tycker om en anställd... hur skulle det se ut om facket gick in och reglerade vad chefer tyckte om sina anställda???
    Ursäkta uttrycket men, någon ordning får det väl vara.
    Som "Arbetsgivare" säger, har man varit inblandad i konflikter med facket tidigare sänder det -tyvärr- negativa signaler till nya arbetsgivare.

It takes two to tango helt klart så konflikter är ju i stort sett aldrig ensidiga.. men om du går utan jobb är faktiskt INTE fd chefers sak utan din sak att se till att du utbildar dig och lär dig självinsikt och lär dig att sälja in dig själv.
    Jag har haft ENORMA fajter där facket varit inblandade men har som jag sagt ändå aldrig haft problem att få nya jobb. Kanske pga jag är ärlig och att jag lär mig att äga problemen som varit och lärt mig något av dem, sett min del i dem och svarat ärligt när frågor kring konflikterna dykt upp i intervjuer. Aldrig smutskastat eller baktalat en chef hur jävla kocko de än må ha varit
  • sasssyy

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 14:03:03 följande:

Försökte bli sjukskriven på slutet på detta jobb, men läkaren trodde inte f-kassan skulle godkänna det.
    Nej men det är väl själklart. sjukskriven blir man för att man är sjuk inte för att man har en konflikt som är jobbig med sin chef-- -även om det naturligtvis kan påverka en så att man mår dåligt.

Jag anklagade inte dig för något i mitt tidigare inlägg.

jag sa bara fakta.. att man bör aldrig baktala en tidigare chef på en intervju, man ska vara lojal mot dem som gett en jobb även om konflikter uppstått och ibland måste man faktiskt smöra lite och kanske ta på sig hela skulden för en konflikt för att kunna gå vidare i livet och få andra jobb.

Vi är många härute som behöver och vill ha jobb. Du är inte den enda studenten som behöver sommarjobb, konkurrensen är hårdare än på många år och det gäller att ha ryggrad, skinn på näsan och kunna sälja sig.
    Du fixar det här om du bara inte hänger upp dig på den här referensen, försök få tag i den tidigare chefen och säg som det är att du VILL ha henne, ifrågasätt varför hon inte ville vara referens dock... för hon kanske också har en negativ uppfattning om dig så kolla upp det INNAN du lämnar henne som ref.
  • sasssyy

ja DU har skrivit det men har du verkligen frågat din fd chef detta och ifrågasatt det??

För jag tycker det låter konstigt.. som om hon har något att dölja faktiskt.

Ja men sanningen kanske inte alltid är den man ska ta upp på tex en intervju.. om någon frågar dig om konflikten så gör du smart i att kanske inte säga hela sanningen.. för den du talar med VET ju inte att du talar sanning, de har inte varit där, de hör bara din version och då kan det lätt uppfattas som att du pratar skit även om du inte gör det.
    man finlirar och skönmålar lite och kan tex säga att "det var en löjlig grej som förstorades upp eftersom jag var i en ganska känslig period, så här i efterhand känner jag att det hade aldrig hänt om vi hade varit öppna i vår kommunikation"...ett finare sätt att säga att konflikten inte hade uppstått om det inte hade pratats skit... från NÅGOT håll... sen varifrån skitsnacket kom är ointressant.

Att få ett jobb i dag.. i den hårda konkurrens som råder så gäller det att sälja sig själv stenhårt. INGEN vill ha en gnällpelle, en konfliktstartare eller någon som skyller sina misslyckanden på andra. Även om man varit med om det som du har varit med om så måste man sträcka på sig och gå vidare. Står man i valet mellan en rövslickare som kommer gå ner i brygga och hoppa från tionde våningen om chefen ber om det, och någon som har med sig konflikter i bagaget och förklarar dem som att chefen mobbade.... då är valet lätt.

Nu blev det väldigt olyckligt med din referens där.. ta reda på vad den förra chefen menade med att det skulle vara lättare med den senare chefen. Du ska ju ha den referens du vill ha, kan det vara så att hon helt enkelt inte VILL vara referens??

Som chef vill man minimera risken för konflikt och gnäll och -tyvärr- måste man inte bara lära sig att sälja in sig själv på ett snyggt sätt och våga framhålla att man faktiskt är jävligt bra (på det man är bra på.. inga lögner )... OCH man måste på ett snyggt sätt slicka lite uppåt.

Om någon sen ber om referens från det stället kan du vara smidig och säga att du inte har någon referens från det stället, den du ville ha som referens ville inte ställa upp och övriga anser du inte att du har haft ett så långvarigt eller nära samarbete med. "det var lite krångel på slutet på den arbetsplatsen och det känns inte bra att ha en referens som man inte känner att man funkade med" kan man säga... så lindar man in det lite snyggt.

• sasssyy

Nej nej jag vill inte dumförklara... å andra sidan.. hade jag velat det hade jag nog inte erkänt det

Jag ÄR rakt på sak för jag tror inte på att linda in saker för mycket.

Förstår att humöret är skit... men skrik och gapa lite.. ut och spring och få ur dig agressioner och fortsätt söka jobb och som hon sa .. ärlighet är alltid bättre.. är själv på väg att landa ett riktigt bra jobb som jag ALDRIG trodde att jag skulle få för att jag var lite "fööör" ärlig men även där fick jag höra att pga jag var ärlig så tror de på mig... så jag väntar svar nu.

Lätt att vara efterklok, men du kan ju inte spola tillbaka tiden och göra om så du mår ju inte bättre av att gräma dig. Fortsätt att söka jobb och sälj in dig själv skithårt så går det nog bra

• sasssyy

ja fast jag anser inte att jag varit hård eller tagit i.. jag tror att man ska tänka sig för snarare innan man skriver ett inlägg i ett forum att man kan få svar av alla kaliber, från hela skalan så att säga.

Du måste iaf släppa detta på något sätt och du lär ju inte ha tid att älta om du ska flytta... lämna det bakom dig, du är en erfarenhet rikare.

• sasssyy

Anonym (arbetsgivare) skrev 2009-03-20 20:10:47 följande:

Ställa upp på att vara referent? När vi nyanställer skickar den arbetssökande först in en ansökan, oftast med cv och vissa referenser. Om vi blir intresserade kallas vederbörande till en anställningsintervju. Är vi därefter fortsatt intresserade kontaktar jag de referenter som arbetssökanden angivit. Dessutom ringer jag till tidigare arbetsgivare som inte angivits som referenter. För att någon angivits som referent är det inte meningen att denne ska komma med bara positiva omdömen. Vad vore det då för mening för arbetsgivaren att ta kontakt? Man måste hålla i minnet att det alltid finns två sidor av samma mynt. Därför skulle jag t.ex. aldrig anställa någon som jag vet inte kommit överens med sin f.d. arbetsgivare och blandat in facket. Det osar nämligen problem lång väg. Att jag sedan mycket väl förstår att det kanske har varit motiverat ur den anställdes synvinkel är en helt annan sak.
    jo det är ungefär vad jag sagt också, . men men...
Svar på tråden Chock över referens