• CrazyCarro

Chock över referens

jag hade samma problem, ddet var dessutom mitt ända ordentliga jobb jag haft. jag slutade för att jag fick barn, gick på havandeskapsledighet då mitt jobb var väldigt fysiskt påfrestande. fick sen höra när jag bad chefen att vara referens att hon gärna va det men att hon skulle vara ärlig, vilket tydloigen innebar att hon skulle säga att jag var lat (vilket jag enligt mig och kollegor inte var) och att jag var inte kom i tid (en gång var jag sen på 2 år). jag hade tur och blev anställd ändå och fick världens bästa jobb trots att jag var gravid och hade gått halva tiden när jag blev anställd.

• CrazyCarro
    sasssyy skrev 2009-03-20 08:15:00 följande:
    WOW vad roligt.... och du är ju då beviset på att kan man "sälja in" sig själv kan man få jobb oavsett vad man har för referenser och kanske också meriter ( i mitt fall som ofta söker jobb ovanför min kompetens).En referens är ju vägledande om man känner att man som anställare behöver mer att gå på, om man har en känsla av att man vill veta mer, ellr bara kolla lite extra.Jag gjorde så när jag fick lite "underliga" referenser att jag ringde upp den jag intervjuat och ifrågasatte... "din förra chef sa att.... vad säger du om det?" tex..och om personen kunde på ett konkret och konstruktivt sätt kunde ge sin syn på saken var det inte omöjligt att h*n fick jobbet iaf... men det hände tyvärr allt för sällan. Man skyllde ifrån sig och tog inte på sig sin skuld i det hela... började prata skit om fd chefen osv.. inte bra.Tycker du ska vara jättestolt att du lyckades få ett jobb, gravid och allt och med "dåliga" referenser.. du måste vara något alldeles särskilt
    jobbet jag sökte var ett jobb där mycket handlade om personkemi så jag tror inte att referenserna var så viktiga. men jag trivdes jättebra och tanken var att jag skulle ha kommit tillbaka och jobbat lite som vikarie i sommar men förutsättningarna har tyvärr ändrats vilket är jätte tråkigt. jag hoppas däremot att jag får bättre referenser därifrån till nästa gång jag ska söka jobb
Svar på tråden Chock över referens