• superanna

Chock över referens

Anonym (gråter) skrev 2009-03-19 13:32:58 följande:
    [citat]
    Slutade en mångårig anställning för 2.5 år sen. Hade trivts bra där, men pga. chefen inte ville hjälpa mig då en kollega blev aggressiv, fick jag ta in facket som hjälpte mig till ett avgångsvederlag. Jag frågade min förra chef där om hon kunde vara min referens, men hon sa att det var bättre om den nya var det o att hon skulle säga åt henne att tala gott om mig. Har sen studerat o fått jobb, men när jag nu sökte ett, hade jobbet ringt denna chef och hon hade INTE pratat gott om mig. Jag missade ett sommarvik jag enligt arbetsgivaren garanterat skulle ha fått annars. Plockade genast bort henne som referens. Har ju varit där många år o det är klart att arbetsgivare vill man refererar till ett sånt ställe.Hur vänder man detta? Ska en enda person förstöra min framtid ang. jobb? Ska jag kontakta henne? Den förra chefen? Förklara för den jag kunde fått jobb hos, varför chefen pratade illa om mig? Detta var som att få en sten i huvet. Är hemma pga. sjukt barn o har inte kunnat äta lunch. Städar o städar o gråter. Hjälp!
    [/cit

Jag tycker jättesynd om dej. Finns det någon annan på arbetsplatsen som du kan ha som referens? Någon nära arbetskompis istället?

Tyvärr så är det ju så att när man tar strid med arbetsgivaren oavsett sakfråga och det genererar ett avgångsvederlag så ingår det liksom i det att man bränner sina referenser.. Oavsett sakfråga vem som har rätt. En strid är en strid och man anses stökig av chefen oavsett hur bra man arbetat under många år. det är priset du får betala för att du fick ditt avgångsvederlag kan man säga och kanske du borde förstått det.

Kanske du också kan tänka efter om det finsn andra referenser du kan använda från andra jobb? Någonstans där du varit timanställd kanske?

Jag hoppas det löser sej!

• superanna

Kanske du kan kontakta den gamla chefen iallafall? Den som sa att du skulle använda den nya chefen? Säg till den gamla chefen att du vill att hon ska tänka på hur du var när du arbetade och inte på konflikten.

• superanna

Om du låter facket sköta diskussionen om referens så är du ju en stridis igen.. och det är det som arbetsgivare ogillar!

Ring den chef du haft under längst tid och berätta snällt situationen.. och be henne snällt att vara din referens och se till hur du var närdu utförde själva arbetet..att inte fokusera på tvisten.

Sen kanske du till o med kan be en vän att ringa den chefen o låtsas vara arbetsgivare.. som ett test.. så du vet att hon säger bra saker

• superanna

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 11:47:30 följande:

Det är så trist att man ses som krånglig för att man ser till sina rättigheter, t.o.m när det handlar om svår mobbning på jobbet. Ska höra med facket vad de rekommenderar o sen ringa chefen på nåt vis.
    Ja jag håller med dig.. men så är det så då är det bara att gilla läget.. Hoppas det löser sig!
  • superanna

Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 20:47:14 följande:

Anonym (arbetsgivare) skrev 2009-03-20 20:10:47 följande:
    Du skulle inte anställa nån som kopplat in facket? Diskriminerng säger jag. Vad menar du att en anställd ska göra när den blir trakasserad då?
    Jo det rätta vore ju att tänka som du.. men arbetsgivaren tänker ju bara på sitt eget bästa av naturliga skäl. .. En person som kopplat in facket och fått avgångsvederlag osar ju bekymmer tycker arbetsgivaren. Oavsett om du hade rätt i själva sakfrågan.. Det hör tyvärr inte dit. Man gör ett val när man startar en strid med sin arbetsgivare..Man bränner helt enkelt sina referenser på den arbetsplatsen då....mot att man får upprättelse i sakfrågan och det fick ju du och det var ju skönt.

Din nya arbetsgivare får helt enkelt inte veta att du var i den tvisten med din gamla arbetsgivare. Hitta en referens som är snäll o inte talar om det utan bara håller sig till det viktiga: hur du arbetade
Svar på tråden Chock över referens