• Anonym (synd)

Chock över referens

Vi är i lite samma sits som dej med min sambo. Han hade ett jobb han stormtrivdes på men så började företaget gå dåligt och min sambo blev syndabock. Det var två chefer, ena funkade jättebra den andra började följa min sambo i hasorna o ställde till världens liv om en bagatell. Min sambo är kock o hon kom in i köket o skulle smaka på maten, sambon sa att den inte var färdig än men det lyssnade hon inte på, smakade o ställde till världens scen om vilken äcklig mat han gjorde (han har aldrig någonsin fått klagomål på sin mat, tvärtom lovordad överallt). En höna blev en fjäder, skitsnacket började gå o till slut fick hon som hon ville o sambon gav upp kockjobbet för annat, han mådde sååå dåligt!
    Till saken hör nu att vi bor lite avsides och andra restauranger vet att sambon jobbat på det stället, det går inte att strunta i dem so referens. Andra chefen är nu borta (går ej att få tag på) o kvar är den där häxan o fortsätter göra livet surt för min sambo.
    Vi ser ingen lösning annat än att flytta, så jävla illa att låta personliga saker förstöra. Han har alltid skött sej exemplariskt, alltid fått beröm för sin mat, kommit överens med kollegor, alltid i tid, aldrig sjuk osv osv ändå sitter vi här. Referenser kan ställa till mycket...

• Anonym (synd)

Men är det inte riktigt illa då det här systemet med referenser? När man har bra referenser så är ju allt frid o fröjd, jag förstår ju att nya arbetsgivare vill höra hur man arbetat på tidigare platser osv MEN det finns ju tokchefer säg den som INTE haft nån knäppis nån gång . Att man är chef betyder ju inte att man på köpet kan hålla isär sak o person. Kanske man skulle införa nån sorts betygssystem där chefer o medarbetare får säga hur man är, bara spånar...
    För det är skitsvårt att komma vidare om man hamnat i en sån här sits o är man oskyldig till anklagelserna så är det ju helt uppåt väggarna att man ska förlora jobb pga dåliga chefer... så får det ju inte gå till!

Ts jag skrev tidigare om min sambo. Han har vid en jobbintervju varit helt rak o ärlig. Han sa att han kommit på kant med förra chefen men att resten av arbetsteamet gillade honom + att han berättade lite mer utförligt om vad han uppnått på den arbetsplatsen o det jobbet fick han, arbetsgivaren valde att tro på honom. Tyvärr så blev det ändå inget där pga konkus men sånt är livet o det hade ju inget med referenser att göra Ge inte upp, nästa ställe du söker på kankse nöjjer sej med en arbetskamrat som referens?

Svar på tråden Chock över referens