Inlägg från: Anonym (arbetsgivare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (arbetsgivare)

Chock över referens

Som arbetsgivare kräver jag alltid referenser från senaste såväl som tidigare anställningar. Den arbetssökande som följer Souls råd: "Kräver de referenser redan från början kan man skriva dem och sen lägga till. "Vänligen meddela mig innan referenser inhämtas." Det är inget konstigt med det." har inget att hämta hos oss. Vi kontaktar alltid tidigare arbetsgivare oavsett om den arbetssökande har angivit dem som referenter eller ej. Klart är att om man misstänker samarbetssvårigheter är det inte aktuellt med en anställning. Naturligtvis kontaktar vi inte referenter innan den sökande är högaktuell för en anställning. Det innebär ju bara en massa onödigt arbete.

Soul skrev 2009-03-19 16:19:16 följande:
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-19 16:11:28 följande: Man ska inte överutnyttja sina referenser. Därför föreslår jag att du inte lämnar referenser innan du vet att det är "skarpt läge". Dvs. skriv i ansökan: "Referenser lämnas på begäran." Rekryteraren/arbetsgivaren brukar först ringa på referenser när de har i stort sett bestämt sig och har bara en eller ett fåtal att kvar att välja mellan. Jag är alltid tydlig med att jag vill veta innan de ringer på en referent. Kräver de referenser redan från början kan man skriva dem och sen lägga till. "Vänligen meddela mig innan referenser inhämtas." Det är inget konstigt med det.
  • Anonym (arbetsgivare)

Man brukar få en ganska klar bild utifrån tidigare arbetsgivares uppgifter. Och även om allt inte skulle stämma är man inte beredd att ta några risker med allt besvär som det skulle innebära. Dessutom är det naturligtvis ett varningstecken om någon varit i konflikt med tidigare arbetsgivare där facket varit involverat. Varningssignaler, som inte leder till anställning hos oss.
    Anonym (gråter) skrev 2009-03-20 07:48:58 följande:

Anonym (arbetsgivare) skrev 2009-03-20 07:46:39 följande: Tror ni på allt arbetsgivare säger då?
  • Anonym (arbetsgivare)

Ställa upp på att vara referent? När vi nyanställer skickar den arbetssökande först in en ansökan, oftast med cv och vissa referenser. Om vi blir intresserade kallas vederbörande till en anställningsintervju. Är vi därefter fortsatt intresserade kontaktar jag de referenter som arbetssökanden angivit. Dessutom ringer jag till tidigare arbetsgivare som inte angivits som referenter. För att någon angivits som referent är det inte meningen att denne ska komma med bara positiva omdömen. Vad vore det då för mening för arbetsgivaren att ta kontakt?
    Man måste hålla i minnet att det alltid finns två sidor av samma mynt. Därför skulle jag t.ex. aldrig anställa någon som jag vet inte kommit överens med sin f.d. arbetsgivare och blandat in facket. Det osar nämligen problem lång väg. Att jag sedan mycket väl förstår att det kanske har varit motiverat ur den anställdes synvinkel är en helt annan sak.

Lavish skrev 2009-03-20 18:42:59 följande:
    Ja jag tycker nog att själva grejen att ge en sån dålig referens tyder på att människan är knäpp. Varför då ställa upp på att vara referens överhuvudtaget? Vad kan hon ha att vinna på att snacka skit om dig till nya arbetsgivare annat än jäkligt låga motiv? Det vore ju en sak om du har begått något allvarligt fel typ snott pengar el så i ditt arbete s hon känner som sin skyldighet att vidarebefodra. Men sånt som ifall man har snackat mycket privatliv tycker jag defintivt går bort. Gillar hon inte dig räcker det väl med att hon ganska kort säger att du skött dina arbetsuppgifter tillfredställande, ingen lovprisning men inget onödigt skitsnack heller.
Svar på tråden Chock över referens