• Diva

Chock över referens

Anonym (gråter) skrev 2009-03-21 07:14:03 följande:

Tack till er som skrev igår kväll. Nu andra dagen efter vaknade jag med ångest över detta. Min chef hade verkligen öst på med negativa saker. Någon skrev att det inte är min chefs ansvar att jag får jobb. Nej, men hon gjorde verkligen allt för att ta bort möjligheten. Jag var på stället i 9 år. Ska hon verkligen kunna förstöra resten av mitt liv för det? Jag klarar mig om jag inte får sommarjobb, men när jag studerat färdigt då? Det är 1.5 år kvar. Ska först ringa min tidigare chef som var bra, men även det tar emot nåt otroligt. Har en ny intervju på tisdag, som mycket känns meningslös pga chefen står som referens där, men de kanske frågar och antecknar nya. Några konkreta tips om hur jag förbereder mig för den intervjun?När min kollega var aggressiv, skickade hon dödande blickar hela dagarna, skällde på mig inför barn o kollegor, försökte stänga in mig i ett rum när barnen gått, kom med horribla anklagelser. Hur fixar man sånt utan att ta in facket, när man först försökt bli sjukskriven?
    Jag skulle snabbt som ögat begära ett möte med din fd chef, be hennes chef medverka och ta med den fackliga representant som är insatt i dit ärende. När man blir utköpt brukar man alltid diskutera de referenser man ska få med sig. Konstigt att facket missat detta, det bör vara en del av avtalet om att du avslutar din anställning. Slarvigt av dem. Att du blir utköpt är nämligen ett tecken på att din arbetsgivare INTE har tillräckligt på fötter för att säga upp dig. Du har verkligen hamnat i en riktig skitfälla. Om din chef inte kan ge dig referenser å din arbetsgivares vägnar så borde ju någon anna där som du arbetat med i nio år, kunn agöra det.
  • Diva

En annan sak - en arbetsgivare som ser facket som "fienden" eller en medlem i facket som "besvärlig" har verkligen inte fattat värdet av att jobba MED facket och inte emot. Dåligt pålästa, stenåldermentalitet och oproffesinella skulle jag kalla de arbetsgivare som är "emot" facket. Facket likt arbetsgivarorganisationer har samma lagar och regler att rätta sig efter. Hör jag någon som varit tvungen att ta hjälp av facket för att få en arbetsgivare att förstå vad det är som gäller så ser jag ner på AREBTSGIVAREN, inte arbetstagaren. En rekryterare som ser det annorlunda är inte ett proffs.
    Jag har flera gånger fått hjälp av fackliga representater på min arbetsplats (jag är chef), med problem med arbetstagare som inte riktigt förstår att en anställning innefattar skyldigheter också, inte bara rättigheter. Jag har till och med haft väldigt givande diskutioner kring den typen av avslut av anställning som du beskriver TS. Det rä så man ska jobba med facket. Det är väldigt vanligt att anställda blir utköpta, speciellt i näringslivet, det är inget du ska skämmas över så länge du har en vettig förklaring!

• Diva
    khartoum skrev 2009-03-21 12:25:05 följande:
    Jag kände inte till att det fungerade så. Tänk vad mycket man kan lära sig!Mycket bra råd, tycker jag och hoppas att dina ord kan hjälpa TS ur denna knipa!
    Det är inget krav men det brukar höja avgångsvederlaget ganska rejält om den anställde inte får med sig referenser. Och då vet ju den anställde detta och får ta med det i beräkningen. Jag har suttit i denna typ av förhandling på båda sidor om förhandlingsbordet (både köpt ut och blivit utköpt) och det har alltid diskuterats.
  • Diva

Anonym (gråter) skrev 2009-03-21 17:27:45 följande:

Jag blev erbjuden 6 månadslöner för att bli utköpt, men jag sa att det får jag även om jag skulle bli uppsagd. Begärde 12 mån o fick det. Goda referenser o intyg skulle ordnas, eftersom jag inte gick till arbetsdomstolen, men intyget säger inte mycket gott. Dock inget negativt heller.
    Då har ni ett avtal och det ska följas. Dra in facket igen, bums, och sätt upp ett möte med din gamla arbetsgivare!
Svar på tråden Chock över referens