Chock över referens
khartoum skrev 2009-03-20 17:42:51 följande:
TS; försök att tänka framåt. Vid nästa intervju så säger du att ddin senaste chef inte är en bra referens eftersom ni arbetade alltför kort tid tillsammans och för att ni helt enkelt inte fungerade så väl ihop. De flesta chefer har själva haft en chef någon gång som allt inte var toppen med. Det innebär ju inte att DU per automatik skulle vara den svåra. det som förvånar mig är att den förra chefen inte vill ta ansvar för ert goda samarbete och faktiskt göra dig en tjänst. kanske skall du fråga honom/henne varför hon anser att den senaste chefen är bättre? Eller om det är så att han/hon inte VILL vara din referens? I så fall skulle du vilja veta, så att du kan fundera på andra lämpliga referenser, eller helt enkelt lära dig något av situationen. Finns det möjlighet till att utveckla sin självkännedom så är det bra att ta chansen. Din förförra chef kanske kan ge dig lite nya tankar? Det är alltid besvärligt när ens sämsta chef var ens senaste. Jag har precis upplevt det själv då jag ansökte om att delta i ett ledarskapsprogram. Jag lämnade fyra referenser, inte min senaste chef. Rekryteraren valde ändå (utan min vetskap) att kontakta min senaste chef med motiveringen; "vi gör alltid så vid internrekryteringar till detta ledarskapsprogram". Jag kände inte till det och påtalade att det hade varit bra för mig att veta. det fanns nämligen skäl till varför jag inte bett denna chef att vara min referens. Nu hade rekryteraren kontaktat övriga referenser också, och jag gick vidare i ledarskapsprogrammet, så jag utgår ifrån att han/hon förstod att man inte drar jämt eller är uppskattad av alla. Dessutom har intervjuaren en god chans att själv bilda sig en uppfattning om en. En referens vill man ofta skall bekräfta det man själv uppfattat under intervjun. Så, mitt råd till dig är att se till att du har fler referenser och att du, så enkelt och okomplicerat som möjligt säger som det är på intervjun. Du hade oturen att få en chef som inte fungerade så bra med dig den sista korta tiden på arbetsplatsen, så han/hon är inte en så rättvisande källa för den kompetens du besitter. Det handlar många gånger personkemi, och det vet ju din nya chef också.